Hoppa till innehållet

Voi slår konkurrenterna – först med elscootrar i Tyskland

Nu har elscootrarna fått grönt ljus i Tyskland. Det svenska bolaget Voi Technology slog sina konkurrenter och blev först ut på den nya europeiska jättemarknaden.

I fredags lanserades Voi i Tysklands huvudstad Berlin. Den Tyska elscootern har byggts speciellt för att möta de tyska mynidgheternas krav.
I fredags lanserades Voi i Tysklands huvudstad Berlin. Den Tyska elscootern har byggts speciellt för att möta de tyska mynidgheternas krav.Foto: Wikimedia/Press

Den tyska elscootermarknaden har hittills varit stängd i Tyskland. Fordonet har saknat en klassificering vilket fram tills nu har gjort dem olagliga . Under tiden har flera aktörer gjort sig redo för att ta plats på den eftertraktade marknaden med 80 miljoner invånare.

En av intressenterna är svenska Voi Technology, vilket Di tidigare har rapporterat om. På midsommarafton rullade bolaget ut sina första elscootrar på Berlins gator. 

”Det är en helt ny marknad, så det är väldigt intressant”, Claus Unterkircher, ansvarig för Tyskland, Österrike och Schweiz på Voi.

Läs mer: Voi rustar för lansering i Tyskland – anställer 120 

Voi fick som första elscooterbolag i Tyskland den licens som krävs för att köra sin scooter på gatan, och slog därmed den tyska konkurrenten Tier, backade av Northzone, som också lanserades under fredagen. 

”En timma efter att vi fick licensen rullade våra första elscootrar i Berlin”, säger Claus Unterkircher.

Kraven på de tyska elscootrarna är högre än i kringliggande länder, och har tvingat scooterbolagen att utveckla en ny modell för att möta myndigheternas krav. Bland annat har den tyska elscootern en egen registreringsskylt kopplad till en försäkring. 

Just nu finns Voi-scootrarna i Berlin och Potsdam, strax utanför huvudstaden. Under veckan väntas de också rullas ut i Hamburg och Lübeck. Därefter planerar Voi att lansera i 30 till 35 tyska städer under året. 

”Vi har alltid sagt att om vi vill vara den största aktören i Europa – ja, då måste vi också vara den största aktören i Tyskland. Därför har vi förberett för den här lanseringen länge”, säger Claus Unterkircher.

Hittills verkar Vois plan på att ta över marknaden gå framåt. 

”Det vi har sett de senaste dagarna är att tyskarna älskar vår produkt”, säger Claus Unterkircher. 

Svenska Voi har snart dragit in en miljard kronor i finansiering. Bland de som stöttar bolaget finns Vostok New Ventures, Balderton Capital och flera intressanta affärsänglar, där Cristina Stenbeck är en av dem och King-grundaren Sebastian Knutsson är en annan. 

Läs mer: Voi får myndighetskritik för dålig arbetsmiljö 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera