Den tyska elscootermarknaden har hittills varit stängd i Tyskland. Fordonet har saknat en klassificering vilket fram tills nu har gjort dem olagliga . Under tiden har flera aktörer gjort sig redo för att ta plats på den eftertraktade marknaden med 80 miljoner invånare.
En av intressenterna är svenska Voi Technology, vilket Di tidigare har rapporterat om. På midsommarafton rullade bolaget ut sina första elscootrar på Berlins gator.
”Det är en helt ny marknad, så det är väldigt intressant”, Claus Unterkircher, ansvarig för Tyskland, Österrike och Schweiz på Voi.
Läs mer: Voi rustar för lansering i Tyskland – anställer 120
Voi fick som första elscooterbolag i Tyskland den licens som krävs för att köra sin scooter på gatan, och slog därmed den tyska konkurrenten Tier, backade av Northzone, som också lanserades under fredagen.
”En timma efter att vi fick licensen rullade våra första elscootrar i Berlin”, säger Claus Unterkircher.
Kraven på de tyska elscootrarna är högre än i kringliggande länder, och har tvingat scooterbolagen att utveckla en ny modell för att möta myndigheternas krav. Bland annat har den tyska elscootern en egen registreringsskylt kopplad till en försäkring.
Just nu finns Voi-scootrarna i Berlin och Potsdam, strax utanför huvudstaden. Under veckan väntas de också rullas ut i Hamburg och Lübeck. Därefter planerar Voi att lansera i 30 till 35 tyska städer under året.
”Vi har alltid sagt att om vi vill vara den största aktören i Europa – ja, då måste vi också vara den största aktören i Tyskland. Därför har vi förberett för den här lanseringen länge”, säger Claus Unterkircher.
Hittills verkar Vois plan på att ta över marknaden gå framåt.
”Det vi har sett de senaste dagarna är att tyskarna älskar vår produkt”, säger Claus Unterkircher.
Svenska Voi har snart dragit in en miljard kronor i finansiering. Bland de som stöttar bolaget finns Vostok New Ventures, Balderton Capital och flera intressanta affärsänglar, där Cristina Stenbeck är en av dem och King-grundaren Sebastian Knutsson är en annan.