Facebooks nya lokaler i Stockholm ser ut precis som kontoren gör i Jakarta, Johannesburg eller Los Angeles. Plywood, betong och extra takhöjd eftersom panelerna i taket har tagits bort.
Det första som möter besökaren är en interaktiv karta över kontoret. Den behövs knappt här i regeringskvarteren i centrala Stockholm, där det sociala nätverket bara sysselsätter omkring 50 anställda.
”Detta är vårt fjärde kontor i ordningen i Stockholm. När vi öppnade 2009 var vi bara en handfull personer”, säger Facebooks Sverigechef Sam Rihani.
Det finns plats för vissa svenska egenheter på kontoret. Mötesrummen är döpta efter ordspråk som direktöversatts till engelska. Vi passerar rum som heter både ”Glide on a shrimp sandwich” och ”Suspect owls in the moss” på vägen till ett kök fullmatat med snacks och kylda drycker.
På innergården tittar solen fram några timmar kring lunch vid den här tiden på året. Men under morgontimmarna står Spotifys nya huvudkontor, en massiv byggnad inslagen i kopparfärgad metall, i vägen för solskenet. Huset är många gånger större än Facebooks svenska lokaler.
”Det är nästan så att man blir lite avundsjuk”, säger Sam Rihani.
Med oss under besöket är några av Facebooks viktigaste användare i Sverige. Det är nio administratörer som basar över grupper som tillsammans rymmer 250 000 av plattformens användare. Grupperna kretsar kring allt från odling i växthus till samhällets digitalisering och campingsemestrar.
Alla jobbar ideellt, de flesta flera timmar per dag, med att hålla god ton i grupperna de själva varit med och byggt.
Malmöbon Roba Kadhem startade gruppen ”Pink Room”, en mansfri zon för kvinnor i alla åldrar, 2015. Tre år senare har 113 000 medlemmar anslutit sig.
”När jag var tonåring kände jag inte att jag hade ett tryggt rum att vistas i. Jag ville ge det till alla som behöver det”, säger Roba Kadhem.
Flera gånger har gruppens i dag medlemmar samlat in pengar till behövande mödrar. ”Pink Room” sysselsätter i dag elva volontärer.
Administratörsrollen går ut på att främja en konstruktiv diskussion och stänga ner trådar där det blivit dålig stämning. Gruppmedlemmarna är sällan förlåtande. Flera berättar att medlemmarna ofta väntar sig att de ska bete sig felfritt som moderatorer.
”Eftersom camping är något jag brinner för vill jag få andra att tycka att det är lika kul som jag”‚ säger Björn Sundin från Uddevalla.
Han administrerar gruppen ”Husvagn och campingfantasterna”. Av de 50 000 medlemmarna är minst hälften kvinnor, uppskattar Björn Sundin och hans kollega Peter Andersson.
”Kvinnorna är det sällan några bekymmer med. Det är karlarna, på fredagkvällar. Man skulle ha ett alkolås på tangentbordet”, säger Björn Sundin.
Gruppchefernas insatser är mycket viktiga för Facebook. De är med och fördjupar användarnas relation till plattformen. Mer skärmtid ger Facebook en större annonspeng. Själv får de inte betalt för sitt arbete. Så varför håller de fortfarande på?
”Det ger oss någon sorts tillfredställelse. Och så har man väl nån sorts masochistisk ådra”, säger Björn Sundin.
Roba Kadhem påminns ofta om varför hon startade sin kvinnogrupp.
”När personen som behövde stöd eller känner sig ensam får någon att prata med är det värt det. Det är viktigare än allt det jobbiga”, säger hon.