Hoppa till innehållet

Här är Facebooks nya Sverigekontor

Di Digital har besökt Facebooks nya lokaler intill Spotify-huset i centrala Stockholm.

Facebooks terass vetter mot Spotifys nya kopparfärgade huvudkontor.
Facebooks terass vetter mot Spotifys nya kopparfärgade huvudkontor.Foto: Jonas Eng

Facebooks nya lokaler i Stockholm ser ut precis som kontoren gör i Jakarta, Johannesburg eller Los Angeles. Plywood, betong och extra takhöjd eftersom panelerna i taket har tagits bort.

Det första som möter besökaren är en interaktiv karta över kontoret. Den behövs knappt här i regeringskvarteren i centrala Stockholm, där det sociala nätverket bara sysselsätter omkring 50 anställda.

”Detta är vårt fjärde kontor i ordningen i Stockholm. När vi öppnade 2009 var vi bara en handfull personer”, säger Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

Det finns plats för vissa svenska egenheter på kontoret. Mötesrummen är döpta efter ordspråk som direktöversatts till engelska. Vi passerar rum som heter både ”Glide on a shrimp sandwich” och ”Suspect owls in the moss” på vägen till ett kök fullmatat med snacks och kylda drycker.

På innergården tittar solen fram några timmar kring lunch vid den här tiden på året. Men under morgontimmarna står Spotifys nya huvudkontor, en massiv byggnad inslagen i kopparfärgad metall, i vägen för solskenet. Huset är många gånger större än Facebooks svenska lokaler.

”Det är nästan så att man blir lite avundsjuk”, säger Sam Rihani.

Med oss under besöket är några av Facebooks viktigaste användare i Sverige. Det är nio administratörer som basar över grupper som tillsammans rymmer 250 000 av plattformens användare. Grupperna kretsar kring allt från odling i växthus till samhällets digitalisering och campingsemestrar.

Alla jobbar ideellt, de flesta flera timmar per dag, med att hålla god ton i grupperna de själva varit med och byggt.

Malmöbon Roba Kadhem startade gruppen ”Pink Room”, en mansfri zon för kvinnor i alla åldrar, 2015. Tre år senare har 113 000 medlemmar anslutit sig.

”När jag var tonåring kände jag inte att jag hade ett tryggt rum att vistas i. Jag ville ge det till alla som behöver det”, säger Roba Kadhem.

Flera gånger har gruppens i dag medlemmar samlat in pengar till behövande mödrar. ”Pink Room” sysselsätter i dag elva volontärer.

Administratörsrollen går ut på att främja en konstruktiv diskussion och stänga ner trådar där det blivit dålig stämning. Gruppmedlemmarna är sällan förlåtande. Flera berättar att medlemmarna ofta väntar sig att de ska bete sig felfritt som moderatorer.

”Eftersom camping är något jag brinner för vill jag få andra att tycka att det är lika kul som jag”‚ säger Björn Sundin från Uddevalla.

Han administrerar gruppen ”Husvagn och campingfantasterna”. Av de 50 000 medlemmarna är minst hälften kvinnor, uppskattar Björn Sundin och hans kollega Peter Andersson.

”Kvinnorna är det sällan några bekymmer med. Det är karlarna, på fredagkvällar. Man skulle ha ett alkolås på tangentbordet”, säger Björn Sundin.

Gruppchefernas insatser är mycket viktiga för Facebook. De är med och fördjupar användarnas relation till plattformen. Mer skärmtid ger Facebook en större annonspeng. Själv får de inte betalt för sitt arbete. Så varför håller de fortfarande på?

”Det ger oss någon sorts tillfredställelse. Och så har man väl nån sorts masochistisk ådra”, säger Björn Sundin.

Roba Kadhem påminns ofta om varför hon startade sin kvinnogrupp.

”När personen som behövde stöd eller känner sig ensam får någon att prata med är det värt det. Det är viktigare än allt det jobbiga”, säger hon.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera