Hoppa till innehållet

Här är Facebooks plan för att stoppa fejknyheter

I ett försök att stoppa spridningen av fejknyheter vänder sig Facebook bland annat till nyhetsorganisationer för hjälp.

 

 

Bild: TT/Matt Rourke

När valet i USA var över och Donald Trump utsågs till landets nästa president drog drevet om Facebooks eventuella inblandning i valresultatet igång rejält.

Vd:n Mark Zuckerberg avfärdade det som en galen idé och menade att fejknyheter inte utgör någon stor del av innehållet på Facebook. Samtidigt gick det rykten om att några av Facebooks anställda högt upp organisationen var av en annan åsikt.

Läs också: "I filterbubblornas värld kan allt hända"

Men Mark Zuckerberg verkar ha lyssnat på kritiken och på torsdagen presenterade han olika åtgärder för att stoppa spridningen av fejkartiklar i nätverket. Bland åtgärderna ingår bland annat att journalister ska hjälpa till att avgöra om något är sant eller falskt.

Facebook ska samarbeta med Associated Press, ABC News och de granskande sajterna Factcheck, Politifact och Snopes för att avgöra om innehåll som har flaggats av användare som falskt verkligen är det. När fejkinnehållet väl är identifierat kommer Facebook be användare att inte sprida det vidare.

Till exempel kommer ABC News att dedikera ett team av journalister som faktakollade uppgifter under USA:s valrörelse till att jobba heltid med att granska innehåll på Facebook. Nyhetsbolaget får inte betalt av Facebook för att göra det, och vd:n James Goldston säger till Recode att det är en ”viktig del av vår uppgift”.

På torsdagen publicerade Facebook en bloggpost om planerna kring att stoppa spridningen av fejkinnehåll uppdelat i fyra olika delar:

1. Att enklare kunna rapportera fejkinnehåll.
2. Att markera ut tveksamt innehåll och göra användaren uppmärksam på att det har ifrågasatts av en organisation som faktakollar innehåll.
3. Att ranka innehåll utifrån olika signaler i nätverket, som att en användare läser en artikel men inte delar den och att det då skulle kunna handla om tveksamt innehåll.
4. Att ta bort finansiella incitament som driver på produktionen av fejknyheter. Vi har till exempel fått läsa om makedonska ungdomar som har startat sajter med fejknyheter kring valet för att tjäna pengar.

Foto:

Facebook vill att användare ska rapportera innehåll som man tror är falskt och har tagit fram ett nytt gränssnitt för att göra det.

”Vi tror på att ge människor en röst och att vi inte kan bli en domare av sanningen, därför närmar vi oss det här problemet försiktigt”, skriver Adam Mosseri, Facebooks chef för News Feed, i bloggposten.

Reaktionerna efter att Facebook presenterade sin plan var blandade. Peter Kafka på Recode skrev att: ”Planen verkar vara designad för att frikänna Facebook från all slags skuld och kritik, om och när man får anklagelser om att vara partisk”.

Silicon Valley-profilen Naval Ravikant, grundare och vd för ängelnätverket Angellist, twittrade om att han anser att de som ska märka ut innehåll som falskt är partiska.

Enligt analysföretaget Pew Research Center har 23 procent av amerikanerna sagt att de någon gång har delat fejknyheter. Det enligt en ny studie med 1 000 vuxna som visar att 64 procent tycker att fejkinnehåll har gjort de förvirrade över saker som egentligen är basfakta.

Samtidigt ifrågasätter Pew Research Center sin egen studie med frågan om vad som egentligen är fejkinnehåll, då det kan rymma många olika saker förutom falska nyheter, som satir, propaganda och konspirationsteorier.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera