Hoppa till innehållet

Här är finalisterna till Startup Tour i Linköping

Här är de sju bolagen som valts ut att pitcha vid årets viktigaste entreprenörstävling, Di Digital Startup Tour, i Linköping.
Foto: Den 25 oktober kommer Di Digital Startup Tour till Linköping.

Den 25 oktober anländer Di Digital Startup Tour till Linköping. Där kommer sju utvalda bolag att pitcha inför en namnkunnig jury och tävla om en plats vid finalen i Stockholm, där bland annat en reklambudget på 1 miljon kronor och en inspirationsresa till Silicon Valley står på spel.

Förutom representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth och EQT Ventures, samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture, gästas Startup Tour i Linköping av Jonas Nordlander, grundare av miljardföretaget Avito, och Elina Berglund-Scherwitzl, grundare av Natural Cycles. 

Foto:

Natural Cycles-grundare Elina Berglund-Scherwitzl och Avito-grundaren Jonas Nordlander gästar båda Startup Tour i Linköping.

Nu är startfältet klart. Här är de sju bolag som valts ut av Di Digital-redaktionen för att tävla i Linköping.

Vill du lyssna på pitcharna? Boka din plats här.

Eventet är helt kostnadsfritt för dig som jobbar inom tech/startups eller är student. 

Amra (NTL)

  • Grundare: Magnus Borga, Olof Dahlqvist Leinhard
  • Antal anställda: 12
  • Grundades: 2010
  • Omsättning: 8,5 Mkr (2015)
  • www.amra.se

Amra har utvecklat en ny metod för att mäta kroppsfett med magnetkamera, en teknik med många tillämpningsområden inom bland annat vården och forskningen. Bolagets vd Tommy Johansson har en bakgrund som grundare av Linköpingsbolaget C3 Technologies, som förvärvades av Apple år 2011.  

XM Reality (NTL)

  • Grundare: Johan Castevall, Per Carleberg, Torbjörn Gustafsson
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2007
  • Omsättning: 5,7 Mkr (2015)
  • www.xmreality.se

Att flyga experter över jorden för att lösa tekniska problem är dyrt och tidskrävande. XM Reality har utvecklat ett VR-system som istället låter tekniker vägleda andra på distans. Bolaget har flera storföretag, bland dem Volvo, på kundlistan. 

Wematter (NTL)

  • Grundare: Robert Kniola, Henrik Lundgren
  • Antal anställda: 10
  • Grundades: 2014
  • Omsättning: 1,5 Mkr (2015)
  • www.wematter.se

Allt fler företag använder komponenter utskrivna i 3d-skrivare. Wematter har dels utvecklat en egen 3d-skrivare, men erbjuder också en molnbaserad hyrtjänst som utlovar billigare och enklare utskrifter med bibehållen, industriell kvalitet.

CBot (NTL)

  • Grundare: Fredrik Viksten, Robert Söderberg, Björn Johansson, Anders Moe
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2013
  • Omsättning: 2,4 Mkr (2015)
  • www.cbot.se

Många av jobben i byggbranschen kommer i framtiden ersättas av robotar. Linköpingsföretaget CBot har utvecklat en automatisk plattsättar-robot, som potentiellt kan bli startskottet för ett stort paradigmskifte i byggsektorn. 

Perkit (NTL)

  • Grundare: Jimmy Hankvist, Waqar Ali 
  • Antal anställda: 6
  • Grundades: 2015
  • Omsättning: 0 (2015)
  • www.perkit.co

Perkit är en träningsapp utvecklad för företagskunder. Tanken är att genom utmaningar och tävlingar ge arbetsgivare ett enkelt och roligt sätt att aktivera sina anställda, med färre sjukskrivningar och högre produktivitet som resultat. 

Ideahunt (NTL)

  • Grundare: Elia Mörling
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2016
  • Omsättning: 0 (2016) 
  • www.ideahunt.io

Ideahunt är en öppen plattform för innovation, som används av företag som vill testa, samla in och utveckla idéer tillsammans med anställda, kunder och partners. Bland kunderna märks företag som Axis och E.On. 

Voysys (NTL)

  • Grundare: Magnus Persson, Jonathan Nilsson, Torkel Danielsson
  • Antal anställda: 3
  • Grundades: 2014
  • Omsättning: 1 Mkr (2015)
  • www.voysys.se

Runt om i världen satsas allt mer på upplevelser inom virtuell verklighet. Voysys utvecklar mjukvara som låter såväl tv-bolag som industriföretag skapa och livesända virtual reality-video. Bland de företag som använt tekniken märks Red Bull Media House och Ericsson. 

Kom och mingla med oss i Linköping – boka din biljett till Startup Tour nu!

För dig som jobbar inom tech-/startupsektorn eller studerar på universitet är eventet helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat – boka idag!

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera