Hoppa till innehållet

Här är finalisterna till Startup Tour Umeå

Här är de sju bolagen som valts ut att pitcha vid årets viktigaste entreprenörstävling, Di Digital Startup Tour, i Umeå. 

Den 11 oktober anländer Di Digital Startup Tour till Umeå. Där kommer sju utvalda bolag att pitcha inför en namnkunnig jury och tävla om en plats vid finalen i Stockholm, där bland annat en reklambudget på 1 miljon kronor och en inspirationsresa till Silicon Valley står på spel. 

Förutom representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth och EQT Ventures samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture, gästas Startup Tour i Umeå av affärsängeln och entreprenörsprofilen Jane Walerud, samt Rapunzel of Sweden-grundaren Ida Backlund. 

Nu är startfältet klart. Här är de sju bolag som valts ut av Di Digital-redaktionen för att tävla i Umeå.

Smart video

  • Grundare: Johanna Björklund, Rickard Lönneborg, Niklas Jansson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2016): 1,5 Mkr (prognos)
  • www.smartvideo.io

Smartvideo har utvecklat en videoplattform som låter e-handlare sälja sina produkter direkt i videoklipp. Enligt skaparna, som tidigare jobbat med videosystem för bland annat brittiska The Guardian, ökar systemet både trafik och konverteringsgrad för e-handlare.

Zunzun / Shimmercat

  • Grundare: Ludvig Bohlin, Alcides Viamontes Esquivel
  • Antal anställda: 3
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1,3 Mkr
  • www.shimmercat.com

Långa laddningstider är den vanligaste orsaken till att folk slutar besöka webbsidor, vilket ofta leder till minskade intäkter. Företaget Zunzun har utvecklat webbservern Shimmercat, som påstås minska laddningstider för webbsidor med upp till hälften. Grundarna är Ludvig Bohlin och Alcides Viamontes Esquivel, som forskar inom webb- och datavetenskap vid Umeå universitet.

Thingmap

  • Grundare: Melisandre Middleton, Tor Sandén
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2016
  • Omsättning (2016): 0 kr
  • www.thingmap.co

Thingmap är ett digitalt verktyg som hjälper stora organisationer att hitta rätt person och rätt kompetens inom det egna nätverket, med hjälp av maskininlärning och språkigenkänning. Medgrundaren Melisandre Middleton är utbildad vid Stanford och Harvard och har arbetat i såväl Silicon Valley som i London.

Elastisys

  • Grundare: Erik Elmroth, Johan Tordsson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2011 
  • Omsättning (2015): 46 tkr
  • www.elastisys.com

Elastisys har utvecklat ett sätt att elastisk anpassa system så att den som köper onlinetjänster får såväl mer tillförlitlig prestanda samt inte behöver betala för mer än vad som behövs. Grundarna har en bakgrund som forskare och professorer i datavetenskap vid Umeå universitet. 

Sportswik

  • Grundare: Martin Wiklund, Peter Viksten, Stefan Dahlqvist
  • Antal anställda: 6
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1 Mkr 
  • www.sportswik.se

Sportjournalistik och sporttjänster fokuserar nästan uteslutande på de stora lagen och ligorna. Det kan göra det svårt för mindre lag att nå ut till sina supporters. Appen Sportswik är en plattform som låter mindre lag och idrottare fota, filma och rapportera live från egna matcher och tävlingar. Bolaget fick nyligen in TV4-gruppen som delägare. 

Infobaleen

  • Grundare: Martin Rosvall, Andrea Lancichinetti, Christian Persson, Daniel Edler, Niklas Lovén, Jakob Sjölander
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2015): 335 Tkr
  • www.infobaleen.com

För många företag är det en utmaning att förstå utfallet av sin marknadsföring. Infobaleen har byggt en marknadsföringsplattform som använder algoritmer för planera, övervaka och förbättra kampanjer. Baleen är det engelska namnet på det filter som bardvalar använder för att separera födoämnen från havsvatten. På samma sätt filtrerar Infobaleen värdefull information från stora mängder data. 

Content Central

  • Grundare: Joachim Ljungquist, Andreas Waleij
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2013
  • Omsättning (2015): Knappt 1 Mkr 
  • www.contentcentral.se

Content central är en onlinetjänst där innehållsleverantörer (som frilansjournalister och fotografer) kan sälja och leverera färdigt innehåll till medier och publicister. Bland kunderna märks Mittmedia och SVT. Bolaget tog nyligen in 1,7 Mkr i finansiering från amerikanska 500 Startups.

Kom och träffa Umeås startup-elit – boka din plats på Startup Tour nu!

För dig som jobbar inom tech-/startupsektorn eller studerar på universitet är eventet helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat – boka idag!

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera