Annons

Här är finalisterna till Startup Tour Umeå

Här är de sju bolagen som valts ut att pitcha vid årets viktigaste entreprenörstävling, Di Digital Startup Tour, i Umeå. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den 11 oktober anländer Di Digital Startup Tour till Umeå. Där kommer sju utvalda bolag att pitcha inför en namnkunnig jury och tävla om en plats vid finalen i Stockholm, där bland annat en reklambudget på 1 miljon kronor och en inspirationsresa till Silicon Valley står på spel. 

Förutom representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth och EQT Ventures samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture, gästas Startup Tour i Umeå av affärsängeln och entreprenörsprofilen Jane Walerud, samt Rapunzel of Sweden-grundaren Ida Backlund. 

Nu är startfältet klart. Här är de sju bolag som valts ut av Di Digital-redaktionen för att tävla i Umeå.

Smart video

  • Grundare: Johanna Björklund, Rickard Lönneborg, Niklas Jansson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2016): 1,5 Mkr (prognos)
  • www.smartvideo.io

Smartvideo har utvecklat en videoplattform som låter e-handlare sälja sina produkter direkt i videoklipp. Enligt skaparna, som tidigare jobbat med videosystem för bland annat brittiska The Guardian, ökar systemet både trafik och konverteringsgrad för e-handlare.

Zunzun / Shimmercat

  • Grundare: Ludvig Bohlin, Alcides Viamontes Esquivel
  • Antal anställda: 3
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1,3 Mkr
  • www.shimmercat.com

Långa laddningstider är den vanligaste orsaken till att folk slutar besöka webbsidor, vilket ofta leder till minskade intäkter. Företaget Zunzun har utvecklat webbservern Shimmercat, som påstås minska laddningstider för webbsidor med upp till hälften. Grundarna är Ludvig Bohlin och Alcides Viamontes Esquivel, som forskar inom webb- och datavetenskap vid Umeå universitet.

Thingmap

  • Grundare: Melisandre Middleton, Tor Sandén
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2016
  • Omsättning (2016): 0 kr
  • www.thingmap.co

Thingmap är ett digitalt verktyg som hjälper stora organisationer att hitta rätt person och rätt kompetens inom det egna nätverket, med hjälp av maskininlärning och språkigenkänning. Medgrundaren Melisandre Middleton är utbildad vid Stanford och Harvard och har arbetat i såväl Silicon Valley som i London.

Elastisys

  • Grundare: Erik Elmroth, Johan Tordsson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2011 
  • Omsättning (2015): 46 tkr
  • www.elastisys.com

Elastisys har utvecklat ett sätt att elastisk anpassa system så att den som köper onlinetjänster får såväl mer tillförlitlig prestanda samt inte behöver betala för mer än vad som behövs. Grundarna har en bakgrund som forskare och professorer i datavetenskap vid Umeå universitet. 

Sportswik

  • Grundare: Martin Wiklund, Peter Viksten, Stefan Dahlqvist
  • Antal anställda: 6
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1 Mkr 
  • www.sportswik.se

Sportjournalistik och sporttjänster fokuserar nästan uteslutande på de stora lagen och ligorna. Det kan göra det svårt för mindre lag att nå ut till sina supporters. Appen Sportswik är en plattform som låter mindre lag och idrottare fota, filma och rapportera live från egna matcher och tävlingar. Bolaget fick nyligen in TV4-gruppen som delägare. 

Infobaleen

  • Grundare: Martin Rosvall, Andrea Lancichinetti, Christian Persson, Daniel Edler, Niklas Lovén, Jakob Sjölander
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2015): 335 Tkr
  • www.infobaleen.com

För många företag är det en utmaning att förstå utfallet av sin marknadsföring. Infobaleen har byggt en marknadsföringsplattform som använder algoritmer för planera, övervaka och förbättra kampanjer. Baleen är det engelska namnet på det filter som bardvalar använder för att separera födoämnen från havsvatten. På samma sätt filtrerar Infobaleen värdefull information från stora mängder data. 

Content Central

  • Grundare: Joachim Ljungquist, Andreas Waleij
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2013
  • Omsättning (2015): Knappt 1 Mkr 
  • www.contentcentral.se

Content central är en onlinetjänst där innehållsleverantörer (som frilansjournalister och fotografer) kan sälja och leverera färdigt innehåll till medier och publicister. Bland kunderna märks Mittmedia och SVT. Bolaget tog nyligen in 1,7 Mkr i finansiering från amerikanska 500 Startups.

Kom och träffa Umeås startup-elit – boka din plats på Startup Tour nu!

För dig som jobbar inom tech-/startupsektorn eller studerar på universitet är eventet helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat – boka idag!

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer