Hoppa till innehållet

Här är Googles Iphone-utmanare

När Google presenterar ny hårdvara handlar det som vanligt mest om mjukvara. Men sökjätten har släppt sina tidigare samarbeten med olika mobiltillverkare och lanserar två egna mobiler.

Googles produktchef Sabrina Ellis pratar om de nya mobilerna Pixel och Pixel XL som kommer i tre färger.
Googles produktchef Sabrina Ellis pratar om de nya mobilerna Pixel och Pixel XL som kommer i tre färger.Foto: TT/Eric Risberg

(Di Digital/San Francisco) Inför en liten publik på plats i San Francisco, men desto större via en livesändning, presenterade Google ny hårdvara på tisdagskvällen svensk tid.

Det mesta hade läckt ut på förhand, som att bolaget släpper två nya mobiler - Pixel och Pixel XL - och ett VR-headset på plattformen Daydream. Förutom mobilerna har också Google pratat om flera av sakerna tidigare och kvällens event handlade mer om att etablera nya produkter och berätta om hur de är integrerade med Googles tjänster.

Google-chefen Sundar Pichai inledde med att presentera Googles nya smarta digitala assistent som heter just Google Assistant. Den är integrerad i de nya Pixel-mobilerna och i Googles nya smarta högtalare Home, som visades upp för första gången under bolagets utvecklarkonferens i maj.

Läs också: VR och meddelandeappar när Google tjusar utvecklare

Home och Pixel från Google

Googles nya smarta högtalare Home, en utmanare till Amazons Echo som börjar säljas i november, och mobilerna Pixel och Pixel XL. Foto: TT/Eric Risberg

Som vanligt när Google håller hårdvaruevent handlade det mesta om mjukvara. Vilket inte är så konstigt, för Googles styrka ligger i alla som använder bolagets tjänster och inte i prylar. 

"Att bygga mjukvara och hårdvara tillsammans gör att vi kan utnyttja dess fulla potential. Med Google Assistant som kärnan", sa hårdvaruchefen Rick Osterloh på scenen.

Google har släppt flera mobiler tidigare, i samarbete med mobiltillverkarna LG, HTC och Huawei, men försäljningen har inte gått något vidare. Mobilerna har främst sålts via Googles nätbutik och de senaste fanns inte alls ute i handeln hos mobiloperatörer i USA.

Nyheten med Pixel-mobilerna är att det är Google självt som står för hårdvaran den här gången. Men det betyder inte att den är tillverkad av Google. Vem som står bakom produktionen sa Google inget om under presentationen, men enligt förhandsinformationen är det HTC.

Även om flera stora mobiltillverkare använder Googles mobiloperativsystem Android har bolaget ingen tydlig flaggskeppsmobil med Android som Apple har för IOS. Pixel-mobilerna är säkerligen ett försök till det och har Googles olika tjänster förinstallerade, som Google Assistant, Photos och Maps. 

Ett ytterligare tecken på att Google rustar för mer hårdvarufokus är att man i veckan anställde Amazons förre hårdvaruchef för Kindle och som senast bland annat jobbade med den smarta högtalaren Echo, David Foster. Enligt källor till The Information ska han ansvara för de nya Pixel-mobilerna.

Googles nya Pixel

Googles nya telefoner kommer i två storlekar, 5 tum och 5,5 tum. Designen är enligt många slående lik Apples Iphone, men några skillnader är att Pixel inte har en utstående kamera och har ett hörlursuttag, något som Apple har tagit bort på nya Iphone 7. Den är heller inte vattenavstötande, som både Iphone och Samsungs Galaxy S7 samt Note 7 är.

Google passade också på att ge några kängor till Apple under presentationen. Bland annat skämtade man om hörlursuttaget i ett videoklipp och visade en ”pop-up” om att lagringsutrymmet var slut, som såg ut att komma från en Iphone.

Pixel-mobilerna levereras med en sladd för att föra över information från sin gamla mobil, som foton, meddelanden och annat. På bilden ovan ser det ut som att informationen överförs från en Iphone. Google kommer dock inte bara att försöka konkurrera med Apple när det gäller mobilerna, utan även med bolagets Android-partners som sydkoreanska Samsung och taiwanesiska HTC (som alltså tillverkar Pixel).

I Pixel erbjuder Google gratis lagringsutrymme och en något bättre kamera än i Iphone, enligt specifikationerna. Startpriset för mobilen blir detsamma som för Iphone - 649 dollar i USA för 32GB i minne. Det är en ny prisstrategi för Google, som tidigare har haft både billigare och dyrare mobiler än Apple, men främst billigare.

Pixel-mobilerna släpps inom kort till försäljning på nätet och i ett begränsat antal länder, bland annat USA, Indien och Tyskland. När eller om de kommer att säljas i Sverige är oklart, men blir det så brukar vi ingå i den andra vågen av länder som Googles mobiler släpps till.

Förutom mobiler och den smarta högtalaren Home visade Google upp det första exemplaret av ett virtual reality-headset för plattformen Daydream. Det fungerar så att man sätter in sin mobil i headsetet och styr upplevelsen med en handkontroll.

Google samarbetar med flera mobiltillverkare som har anpassat sina mobiler till Daydream och headsetet beräknas komma ut i handeln i november. Det kommer att kosta 79 dollar, cirka 670 kronor, i USA, vilket kan jämföras med Samsungs Gear VR som kostar 99 dollar. 

Daydream View

Dan Howley från Yahoo Tech testar Googles nya VR-headset Daydream View. Foto: TT/Eric Risberg

Bland annat samarbetar Google med speltillverkare och streamingtjänsterna Hulu och Netflix för att ta fram olika upplevelser till VR-headsetet. Vill du veta mer det och om andra produkter som Google släppte under tisdagskvällens event? Läs Di Digitals liverapportering nedan:

q4y0KOeXViI

//embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2348709&ThemeId=33624

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera