Annons

Här är investerarna vi talar om mest – techprofiler sticker ut

Daniel Ek, Sven Hagströmer och Cristina Stenbeck nämns flitigt i talade medier.
Daniel Ek, Sven Hagströmer och Cristina Stenbeck nämns flitigt i talade medier. Foto: Press, Oskar Omne, Joey Abrait
Mediebevakningstjänsten All Ears ”Google för ljud” har tagit reda på vilka investeringsbolag och investerarprofiler som var på allas läppar under förra året i radio, poddar, tv och Youtube.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

All Ears gör talade medier sökbara, som google för ljud samt gör analyser och bevakningar av talad media. Främst är det ett verktyg för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.  

Bolaget har nu undersökt vilka investeringsbolag och investeringsprofiler som fått mest plats i de talade medierna under 2020. 

När det kommer till de mest omtalade investeringsprofilerna är det något jämnare i toppen, med Spotify-grundaren Daniel Ek i toppen med 82 omnämnanden följt av finansmannen Sven Hagströmer med 44 omnämnanden och affärskvinnan Cristina Stenbeck med 27 omnämnanden.

Att nå ut i mediebruset tror All Ears vd Tor Rauden Källstigen är viktigt för bolagen för att skapa en relation, och således ett förtroende.

”Som investerare måste man positionera sig och bygga upp en relation till bolagen som söker investeringar. Det räcker inte med att ha en stor fond med massor av pengar längre. De måste i dag ha en tydlig profil och tydlig image som folk kan relatera till och uppskatta”, berättar Tor Rauden Källstigen.

Listorna är varierande när det kommer till omnämnanden. Kinnevik, som är det investeringsbolag som omnämnts mest, toppar listan med 229 omnämnanden medans Almi Invest, som knep andra platsen, omnämnts 39 gånger. 

”Kinnevik är nästan en egen kategori här. De gör en del annat utanför techstartup världen vilket jag ser som en anledning till att de har så många omnämnanden”, förklarar Tor Rauden Källstigen.

Vad har det för betydelse att höras i bruset?

”Det skapar en slags synergi, av att höras mycket får man höras mer. Media tenderar att plocka upp sånt de redan känner till, att det är en rimlig spelare när de uttalar sig. Det är inte bara bra för eventuella investerare utan även för att vara en tydlig röst i medielandskapet”, säger Tor Rauden Källstigen.

 

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer