Hoppa till innehållet

Här är investerarna vi talar om mest – techprofiler sticker ut

Mediebevakningstjänsten All Ears ”Google för ljud” har tagit reda på vilka investeringsbolag och investerarprofiler som var på allas läppar under förra året i radio, poddar, tv och Youtube.  

Daniel Ek, Sven Hagströmer och Cristina Stenbeck nämns flitigt i talade medier.
Daniel Ek, Sven Hagströmer och Cristina Stenbeck nämns flitigt i talade medier.Foto: Press, Oskar Omne, Joey Abrait

All Ears gör talade medier sökbara, som google för ljud samt gör analyser och bevakningar av talad media. Främst är det ett verktyg för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.  

Bolaget har nu undersökt vilka investeringsbolag och investeringsprofiler som fått mest plats i de talade medierna under 2020. 

När det kommer till de mest omtalade investeringsprofilerna är det något jämnare i toppen, med Spotify-grundaren Daniel Ek i toppen med 82 omnämnanden följt av finansmannen Sven Hagströmer med 44 omnämnanden och affärskvinnan Cristina Stenbeck med 27 omnämnanden.

Att nå ut i mediebruset tror All Ears vd Tor Rauden Källstigen är viktigt för bolagen för att skapa en relation, och således ett förtroende.

”Som investerare måste man positionera sig och bygga upp en relation till bolagen som söker investeringar. Det räcker inte med att ha en stor fond med massor av pengar längre. De måste i dag ha en tydlig profil och tydlig image som folk kan relatera till och uppskatta”, berättar Tor Rauden Källstigen.

Listorna är varierande när det kommer till omnämnanden. Kinnevik, som är det investeringsbolag som omnämnts mest, toppar listan med 229 omnämnanden medans Almi Invest, som knep andra platsen, omnämnts 39 gånger. 

”Kinnevik är nästan en egen kategori här. De gör en del annat utanför techstartup världen vilket jag ser som en anledning till att de har så många omnämnanden”, förklarar Tor Rauden Källstigen.

Vad har det för betydelse att höras i bruset?

”Det skapar en slags synergi, av att höras mycket får man höras mer. Media tenderar att plocka upp sånt de redan känner till, att det är en rimlig spelare när de uttalar sig. Det är inte bara bra för eventuella investerare utan även för att vara en tydlig röst i medielandskapet”, säger Tor Rauden Källstigen.

 

 

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera