Hoppa till innehållet

Här är investerarna vi talar om mest – techprofiler sticker ut

Mediebevakningstjänsten All Ears ”Google för ljud” har tagit reda på vilka investeringsbolag och investerarprofiler som var på allas läppar under förra året i radio, poddar, tv och Youtube.  

Daniel Ek, Sven Hagströmer och Cristina Stenbeck nämns flitigt i talade medier.
Daniel Ek, Sven Hagströmer och Cristina Stenbeck nämns flitigt i talade medier.Foto: Press, Oskar Omne, Joey Abrait

All Ears gör talade medier sökbara, som google för ljud samt gör analyser och bevakningar av talad media. Främst är det ett verktyg för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.  

Bolaget har nu undersökt vilka investeringsbolag och investeringsprofiler som fått mest plats i de talade medierna under 2020. 

När det kommer till de mest omtalade investeringsprofilerna är det något jämnare i toppen, med Spotify-grundaren Daniel Ek i toppen med 82 omnämnanden följt av finansmannen Sven Hagströmer med 44 omnämnanden och affärskvinnan Cristina Stenbeck med 27 omnämnanden.

Att nå ut i mediebruset tror All Ears vd Tor Rauden Källstigen är viktigt för bolagen för att skapa en relation, och således ett förtroende.

”Som investerare måste man positionera sig och bygga upp en relation till bolagen som söker investeringar. Det räcker inte med att ha en stor fond med massor av pengar längre. De måste i dag ha en tydlig profil och tydlig image som folk kan relatera till och uppskatta”, berättar Tor Rauden Källstigen.

Listorna är varierande när det kommer till omnämnanden. Kinnevik, som är det investeringsbolag som omnämnts mest, toppar listan med 229 omnämnanden medans Almi Invest, som knep andra platsen, omnämnts 39 gånger. 

”Kinnevik är nästan en egen kategori här. De gör en del annat utanför techstartup världen vilket jag ser som en anledning till att de har så många omnämnanden”, förklarar Tor Rauden Källstigen.

Vad har det för betydelse att höras i bruset?

”Det skapar en slags synergi, av att höras mycket får man höras mer. Media tenderar att plocka upp sånt de redan känner till, att det är en rimlig spelare när de uttalar sig. Det är inte bara bra för eventuella investerare utan även för att vara en tydlig röst i medielandskapet”, säger Tor Rauden Källstigen.

 

 

 

 

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera