Hoppa till innehållet

Här är julklapparna som svenskarna inte vill ha

Surfplattor, kläder och mobiler. På julafton och under mellandagarna säljs oönskade klappar vidare för över 100 miljoner kronor på andrahandssajter. ”Både trafiken och antalet annonser går upp rejält”, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.

Var femte svensk har enligt Blockets Sifoundersökning övervägt att sälja vidare en julklapp.
Var femte svensk har enligt Blockets Sifoundersökning övervägt att sälja vidare en julklapp.Foto: TT

Redan vid samma tid som Kalle Anka drar igång på julafton läggs de första oönskade julklapparna ut på andrahandssajten Tradera. Det rör sig bland annat om kläder som inte passar eller inredningsprylar som inte har rätt utseende.

Samma trend märks av på Blocket. Under mellandagarna köper svenskarna begagnat på deras hemsida för mer än 100 miljoner kronor. I annonserna rubriker lyfts ord som ”obruten förpackning” och ”oanvänd” fram. 

Läs även: E-handlaren ”pausar” 9 000 kunder som returnerar för mycket

”Både trafiken och antalet annonser går upp rejält, faktiskt redan under eftermiddagen på självaste julafton. I regel är ”mellanklappshandeln” som störst den 27 december”, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket, i ett pressmeddelande.

De har genomfört en undersökning tillsammans med Kantar Sifo som visar att var femte svensk övervägt att sälja vidare en julklapp. Var tionde svensk har gjort slag av saken, och i hemlighet sålt vidare en klapp. 

Men det är inte bara på andrahandssajterna som oönskade klapparna märks av. Också Postnord, och därmed e-handlarna, ser en högre belastning bland returerna. 

”Under de första två veckorna efter julafton har vi full rulle i paketterminalerna, framför allt de första dagarna på det nya året. Vi kan inte se exakt vilka försändelser som är returer, men det vi ser är flödet till e-handlarna är stort under denna period”, Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord i ett pressmeddelande. 

Kläder och skor, mobiltelefoner, skönhetsvård och surfplattor toppar listan hos Blocket och Tradera bland de julklappar som lagts ut till försäljning. Men mobillådan, som utsågs till Årets julklapp av HUI, lyser med sin frånvaro. 

Kläder och skor är den mest vidaresålda klappen på Tradera.
Kläder och skor är den mest vidaresålda klappen på Tradera.Foto: Roald, Berit

Topplista: Dessa klappar såldes vidare på Tradera den 24 – 25 december 2019

Baserat på försäljningsvolym 24-25 dec 2019 på Tradera

Kläder & Skor

Skönhetsvård

Väskor

Leksaker

Smycken

Hushållsartiklar

Inredningsdetaljer

Biobiljetter

Mobiltelefonen är den mest vidaresålda klappen på Blocket.
Mobiltelefonen är den mest vidaresålda klappen på Blocket.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Populäraste sakerna att sälja iväg under mellandagarna på Blocket:

Mobiltelefoner

Surplattor

Tv-spel

Kläder & Skor

Hemelektronik

TV & Projektor

Vitvaror

Vintersport

Datorer

Biljetter

Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera