Hoppa till innehållet

Här är Löwengrips nya bolag: "Vill skapa nästa Daniel Wellington"

Hon är kvinnan som i unga år blev Blondinbella med hela svenska folket. Han är maskrosbarnet från Söderköping som upptäckte e-handeln vid 19 års ålder. Nu gör Isabella Löwengrip och Joachim Lindström gemensam sak med en hårfin idé.

Joachim Lindström och Isabella Löwengrip lanserar ett nytt bolag tillsammans.
Joachim Lindström och Isabella Löwengrip lanserar ett nytt bolag tillsammans.Foto: Emma-Sofia Olsson

2018 års mäktigaste näringslivskvinna Isabella Löwengrip och Joachim Lindström, som 2017 blev utsedd till Årets unga vd, har flera saker gemensamt som entreprenörer.

”Framför allt drivs vi av snabb tillväxt. I dag går allt väldigt snabbt. Vi lever inte i en tid där man ska på mässor och trängas med återförsäljare. Det är i stället digital spridning på många marknader samtidigt som gäller och då är e-handelsutveckling allra viktigast”, säger Isabella Löwengrip.

I dagarna går hon live med sitt 13:e aktiebolag i ordningen, Hermine Hold. Bakom grundarspakarna sitter hennes acceleratorbolag Nordic Tech House (NTL) samt Ideal of Sweden-grundarna Joachim Lindströms och Filip Ummers investmentbolag JL Entrepreneurial Equity. Och den här gången är det håraccessoarer som står i fokus för Isabella Löwengrips nya storsatsning.

”Håraccessoarer har stått sig i alla tider. Vi ser budgetvarianter på Glitter och Åhléns, som ofta är gjorda för barn, eller exklusiva hårband från Versace och Gucci för 5 000-6 000 kronor. Det finns ett prisglapp däremellan”, säger Isabella Löwengrip.

Hon berättar om en pysande oro över att hon på senare tid börjat tappa sina yngre följare.

”Vi säljer schampo och skor i ett ganska dyrt prisläge, men har ingen produkt som attraherar kvinnorna som är 18 och uppåt. Eftersom skönhetsprodukterna inte är så lätta att visa upp på Instagram vill jag plussa på med en produkt som jag kan visa upp på bild regelbundet. Klockor och armband var redan gjorda och mobilskal är det också någon som tillverkar”, säger Isabella Löwengrip och sneglar åt Joachim Lindströms håll.

Läs mer: Startade i ett garage – nu säljer de mobiltillbehör för hundratals miljoner 

Hans företag, Norrköpingsbaserade Ideal of Sweden, har gjort en snabb tillväxtresa med sin satsning på att utveckla den nya generationens mobilplånböcker och mobiltillbehör. 2017 omsatte företaget 167 Mkr, att jämföra med 40 Mkr året dessförinnan och en prognos på 400 Mkr i år. Huvudmålet är att ta bolaget till en miljard kronor.

”Vi är vana vid att sätta upp aggressiva mål och se till att förverkliga dem. Vi har produktion i Kina, behärskar internationell logistik och är duktiga på marknadsföring inom sociala medier. Vi jobbar i dag med tiotusentals influencers runt om i världen”, säger Joachim Lindström, som kommer att ingå i bolagets styrelse och vara strategisk rådgivare.

Ambitionen, enligt de båda, är att inom fem år ta Hermine Hold till miljardomsättning.

”Vi vill bygga ’nästa Daniel Wellington’ fast för håraccessoarer. De har redan bevisat att det går att bygga ett bolag snabbt med hjälp av sociala medier. Det är lätt att skicka håraccessoarer över hela världen och det finns alla förutsättningar att bygga ett globalt företag. Vi vill inte bara göra en nordisk resa”, säger Isabella Löwengrip.

Läs mer: Fem svenska uppstickare utmanar Daniel Wellingtons miljardsuccé 

Håraccessoarer, menar hon, gör sig bra på Instagram eftersom de flesta fotar från en vinkel där ansiktet syns.

”Dessutom har jag märkt att så fort jag kan bära något regelbundet och synas på bild med den ger det en högre konvertering.”

Med Nordic Tech House har Isabella Löwengrip tidigare sagt att man har hittat en lucka mellan Almi och klassiska investmentbolag. Nordic Tech House har bland annat investerat i företag som fokuserar på blockkedjor och stamcellsforskning.

”Men det här blir vårt företag som vi startar på egen hand. Det känns extra kul att få jobba med en konsumentprodukt. Håraccessoarer låter kanske som en simpel grej, men det är någonting nästan alla kvinnor använder varje dag. Redan på Brigitte Bardots tid kan man se bilder på kvinnor i hårband.”

Lansering är planerad till månadsskiftet augusti-september och enligt duon har flera finansiärer redan visat intresse för det nystartade bolaget.

”För att lägga plattan i mattan ska vi till en början ta in 10 Mkr, allt för att bygga grunden och ha kapital till marknadsföring. Vi behöver stora mål att sporras av. Begränsningen för många är att de inte tänker tillräckligt stort från början. Nu är det bara att sätta i gång och göra grejer”, säger Joachim Lindström.

Isabella Löwengrip har varit i blåsväder på sistone efter att besöksstatistiken på hennes blogg ifrågasatts av sajten Bloggbevakning. På en direkt fråga från Di kommenteras dessa uppgifter med att besökssiffrorna alltid varierar mycket beroende på medieexponering och att de uppgifter som kommunicerats är ett medelsnitt av bloggens besökssiffror.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera