Annons

Här är Löwengrips nya bolag: "Vill skapa nästa Daniel Wellington"

Joachim Lindström och Isabella Löwengrip lanserar ett nytt bolag tillsammans.
Joachim Lindström och Isabella Löwengrip lanserar ett nytt bolag tillsammans. Foto: Emma-Sofia Olsson
Hon är kvinnan som i unga år blev Blondinbella med hela svenska folket. Han är maskrosbarnet från Söderköping som upptäckte e-handeln vid 19 års ålder. Nu gör Isabella Löwengrip och Joachim Lindström gemensam sak med en hårfin idé.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

2018 års mäktigaste näringslivskvinna Isabella Löwengrip och Joachim Lindström, som 2017 blev utsedd till Årets unga vd, har flera saker gemensamt som entreprenörer.

”Framför allt drivs vi av snabb tillväxt. I dag går allt väldigt snabbt. Vi lever inte i en tid där man ska på mässor och trängas med återförsäljare. Det är i stället digital spridning på många marknader samtidigt som gäller och då är e-handelsutveckling allra viktigast”, säger Isabella Löwengrip.

I dagarna går hon live med sitt 13:e aktiebolag i ordningen, Hermine Hold. Bakom grundarspakarna sitter hennes acceleratorbolag Nordic Tech House (NTL) samt Ideal of Sweden-grundarna Joachim Lindströms och Filip Ummers investmentbolag JL Entrepreneurial Equity. Och den här gången är det håraccessoarer som står i fokus för Isabella Löwengrips nya storsatsning.

”Håraccessoarer har stått sig i alla tider. Vi ser budgetvarianter på Glitter och Åhléns, som ofta är gjorda för barn, eller exklusiva hårband från Versace och Gucci för 5 000-6 000 kronor. Det finns ett prisglapp däremellan”, säger Isabella Löwengrip.

Hon berättar om en pysande oro över att hon på senare tid börjat tappa sina yngre följare.

”Vi säljer schampo och skor i ett ganska dyrt prisläge, men har ingen produkt som attraherar kvinnorna som är 18 och uppåt. Eftersom skönhetsprodukterna inte är så lätta att visa upp på Instagram vill jag plussa på med en produkt som jag kan visa upp på bild regelbundet. Klockor och armband var redan gjorda och mobilskal är det också någon som tillverkar”, säger Isabella Löwengrip och sneglar åt Joachim Lindströms håll.

Läs mer: Startade i ett garage – nu säljer de mobiltillbehör för hundratals miljoner 

Hans företag, Norrköpingsbaserade Ideal of Sweden, har gjort en snabb tillväxtresa med sin satsning på att utveckla den nya generationens mobilplånböcker och mobiltillbehör. 2017 omsatte företaget 167 Mkr, att jämföra med 40 Mkr året dessförinnan och en prognos på 400 Mkr i år. Huvudmålet är att ta bolaget till en miljard kronor.

Vi vill bygga ’nästa Daniel Wellington’ fast för håraccessoarer.

”Vi är vana vid att sätta upp aggressiva mål och se till att förverkliga dem. Vi har produktion i Kina, behärskar internationell logistik och är duktiga på marknadsföring inom sociala medier. Vi jobbar i dag med tiotusentals influencers runt om i världen”, säger Joachim Lindström, som kommer att ingå i bolagets styrelse och vara strategisk rådgivare.

Ambitionen, enligt de båda, är att inom fem år ta Hermine Hold till miljardomsättning.

”Vi vill bygga ’nästa Daniel Wellington’ fast för håraccessoarer. De har redan bevisat att det går att bygga ett bolag snabbt med hjälp av sociala medier. Det är lätt att skicka håraccessoarer över hela världen och det finns alla förutsättningar att bygga ett globalt företag. Vi vill inte bara göra en nordisk resa”, säger Isabella Löwengrip.

Läs mer: Fem svenska uppstickare utmanar Daniel Wellingtons miljardsuccé 

Håraccessoarer, menar hon, gör sig bra på Instagram eftersom de flesta fotar från en vinkel där ansiktet syns.

”Dessutom har jag märkt att så fort jag kan bära något regelbundet och synas på bild med den ger det en högre konvertering.”

Med Nordic Tech House har Isabella Löwengrip tidigare sagt att man har hittat en lucka mellan Almi och klassiska investmentbolag. Nordic Tech House har bland annat investerat i företag som fokuserar på blockkedjor och stamcellsforskning.

Håraccessoarer låter kanske som en simpel grej, men det är någonting nästan alla kvinnor använder varje dag.

”Men det här blir vårt företag som vi startar på egen hand. Det känns extra kul att få jobba med en konsumentprodukt. Håraccessoarer låter kanske som en simpel grej, men det är någonting nästan alla kvinnor använder varje dag. Redan på Brigitte Bardots tid kan man se bilder på kvinnor i hårband.”

Lansering är planerad till månadsskiftet augusti-september och enligt duon har flera finansiärer redan visat intresse för det nystartade bolaget.

”För att lägga plattan i mattan ska vi till en början ta in 10 Mkr, allt för att bygga grunden och ha kapital till marknadsföring. Vi behöver stora mål att sporras av. Begränsningen för många är att de inte tänker tillräckligt stort från början. Nu är det bara att sätta i gång och göra grejer”, säger Joachim Lindström.

Isabella Löwengrip har varit i blåsväder på sistone efter att besöksstatistiken på hennes blogg ifrågasatts av sajten Bloggbevakning. På en direkt fråga från Di kommenteras dessa uppgifter med att besökssiffrorna alltid varierar mycket beroende på medieexponering och att de uppgifter som kommunicerats är ett medelsnitt av bloggens besökssiffror.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies