Hoppa till innehållet

Här är Luleå-bolagen som tävlar om segern i Di Startup Tour

Digitala menyer för restauranger, en app som ger koll på föreningars ekonomi och en lösning som bestämmer barnens surftid. Det är några av affärsidéerna från Luleå som tävlar i Di Startup Tour.

Kollage: Patricia Karlsson på Team Tools, Kristoffer Karlsson på Spotin och teamet på Once Upon är några av de som pitchar på Di Startup Tour på Kulturens hus i Luleå.
Kollage: Patricia Karlsson på Team Tools, Kristoffer Karlsson på Spotin och teamet på Once Upon är några av de som pitchar på Di Startup Tour på Kulturens hus i Luleå.

Den första delfinalen i Di Digital Startup Tour är avgjord. Efter en rafflande pitchtävling var det till sist edtechbolaget Kognity som avgick med segern i Stockholm.

Det har blivit dags för Startup Tour att åka norrut. 

På Kulturens hus i Luleå den 3 oktober brakar den andra deltävlingen loss och de sex bolag (se nedan) som ska gå upp på scen för att pitcha sin affärsidé inför riskkapitaljuryn och publiken har nu valts ut.

Läs även: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – anmäl din startup till Di Startup Tour 2018   

Startup Tour i Luleå gästas även av Josefin Landgård, medgrundare av Kry (NTL) och Olov Renberg från Luleågrundade Behaviosec (NTL) som nyligen tog in 140 miljoner kronor i riskkapital, som kommer att berätta om sina entreprenörsresor.

Dagen bjuder även på en speed dating med inresta investerare och en pitch-lärare som är öppen för dig som jobbar på ett tillväxtbolag eller är sugen på att bli entreprenör. Först till kvarn gäller. 

Klicka här för att se hela schemat och för att säkra din plats i publiken.

Läs även: Så blev Luleå hem för både datacenter och startupbolag 

Här är bolagen som pitchar i Luleå:

Exeri (NTL) - Deras system övervakar och upptäcker defekter i elnät

Stefan Burström, Elisabeth Johansson och Magnus Karlsson på Exeri
Stefan Burström, Elisabeth Johansson och Magnus Karlsson på ExeriFoto: Press/Exeri

Segment: IoT, Green-tech
Grundades:
2016
Pitchar: Magnus Karlsson
Finansiering:
Partnerinvest, Vinnova, Almi och affärsänglar
Hemsida:
exeri.se 

Future Ordering (NTL) - Utvecklar digitala menyer för restaurangkedjor

Andreas Stormvinge på Future Ordering
Andreas Stormvinge på Future OrderingFoto: Press/Future Ordering

Segment: E-handel & Marknadsplatser, Mjukvara
Grundades:
2017
Pitchar: Andreas Stormvinge
Finansiering:
Egenfinansiering
Hemsida:
futureordering.com 

Once Upon (NTL) - Deras app gör fotoböcker av mobilens kameraalbum

Frida Rindevall, Linus Nilsson, Lina Andersson, David Resoluth och Hans Eklund på Once Upon Publishing
Frida Rindevall, Linus Nilsson, Lina Andersson, David Resoluth och Hans Eklund på Once Upon PublishingFoto: Fotograf Marianne AB

Segment: Mjukvara, E-handel & Marknadsplatser
Grundades:
2016
Pitchar: Lina Andersson
Finansiering:
Egen finansiering och riskkapital från bland annat Partner Invest
Hemsida:
onceupon.se

Spotin - Bygger en integrerad och digital marknadsförings- och försäljningsplattform

Kristoffer Karlsson på Spotin
Kristoffer Karlsson på SpotinFoto: Press/Spotin

Segment: Mjukvara, E-handel & Marknadsplatser, Marknadsföring, Distribuerad e-handel
Grundades:
2015
Pitchar: Kristoffer Karlsson
Finansiering:
Riskkapital
Hemsida:
spotin.com 

Team Tools  - Deras app ska hjälpa föreningar att få koll på ekonomin och öka lönsamheten

Fredrik Gustavsson, Patricia Karlsson och Michael Hansson på Team Tools.
Fredrik Gustavsson, Patricia Karlsson och Michael Hansson på Team Tools.Foto: Press/Team Tools

Segment: Mjukvara
Grundades:
2017
Pitchar: Patricia Karlsson
Finansiering:
Region Norrbotten, egen finansiering, Norrlandsfonden, Arctic Venture,
Hemsida:
teamtools.se

3eflow (NTL) - Utvecklar uppkopplade, hygieniska och effektiva dricksvattenssystem

Segment:
Cleantech
Grundades:
2009
Pitchar: Erik Abbing
Finansiering:
-
Hemsida:
3eflow.com 

Di Startup Tour – Luleå 

Deltävlingen drar igång kl. 15.15 med speed dating den 3 oktober på Kulturens hus i Luleå. Anmäl dig till en plats i publiken här. 

Efter deltävlingen i Luleå åker Di Startup Tour vidare till Linköping den 17 oktober, Göteborg den 24 oktober och till Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. På spel står bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera