I avkristnade Caroli kyrka i centrala Malmö visades klockorna för första gången upp på torsdagskvällen. Omkring 150 personer var inbjudna för att vara med på lanseringen. Bland gästerna fanns märkesambassadörer, modebloggare, journalister, återförsäljare och representanter för klockindustrin.
På scen presenterade Animas (NTL) medgrundare Sarandis Kalogeropulos Kronaby, som släpps i fyra modeller och kommer i sammanlagt 24 olika utföranden där bland annat färg, urtavla och armband skiljer sig åt.
Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"
Kronaby har en batteritid på upp till 2 år. Batteriet byts ut som på ett vanligt armbandsur och appen talar om när ett batteribyte närmar sig.
”Klockan är uppkopplad genom Bluetooth low energy och är optimerad för att dra så lite ström som möjligt. Det har varit en utmaning att göra klockan vacker och samtidigt så strömsnål som möjligt”, säger Thomas Sandelius.
Läs mer: Svensk design erövrar Las Vegas
Alla modeller är analoga klockor och har två eller fyra visare. Klockans funktioner styrs genom att trycka på antingen kronan eller någon av de två andra knapparna, som kan ställas in individuellt för att ge olika funktioner. Ett knapptryck får till exempel visarna att snurra för att sedan ställa sig på rätt siffra på urtavlan för att visa dagens datum. De kan också fungera som en fjärrkontroll till mobiltelefonens kamera eller användas för att spara den geografiska positionen som användaren befinner sig på.
Här är en av Animas klockmodeller. Foto: Anima
Vilka funktioner i Kronaby är centrala?
”Det är upp till användaren. Vi vill att klockan ska ge användaren full kontroll över telefonens notiser och skapa ett lugn. Om man öppnar mobilen för att agera på en notis är lätt att sugas in i telefonen, vi vill att användaren ska få kontroll över tillvaron och kunna vara närvarande utan att bli distraherad”, säger Sarandis Kalogeropulos.
Klockorna, som kostar mellan 3490 kronor och 5990 kronor, lanseras i Europa under mars och april. I andra halvan av 2017 går man in på den asiatiska marknaden och efter det väntar USA.
”Vi ska gå mer eller mindre globalt under det första året efter lanseringen”, säger Sarandis Kalogeropulos.