Annons

Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna

Dreamhack, sedan 2015 ägt av MTG.
Dreamhack, sedan 2015 ägt av MTG. Foto: Björn Lindgren/TT
MTG storsatsar på e-sport och har tagit en rejäl bit av marknaden genom uppköp. Di Digital listar svenska e-sportbolagen som vill ha en del av den rejält växande e-sportpengapåsen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

MTG:s e-sportsatsning MTGx har blivit en dominerande kraft inom e-sporten. Genom att man bland annat köpte upp Dreamhack 2015 visade man att man tror på marknaden och framgången har också synts tydligt i bolagets försäljning.

Enligt en rapport från analysföretaget Superdata och betaltjänsten Paypal kommer svenska marknaden generera 350 miljoner kronor under 2019. Då räknas inte ens försäljningen av dator- och tv-spel in.

Och flera svenska e-sportinitiativ börjar poppa upp. Här är listan på några av de som vill ta del av globala marknadens pengapåse på 6,5 miljarder kronor.

Esen Esport

Vd Joakim Stenberg (tv) och ordförande Christer Körnbäck.

Bildades 2015 och producerar sändningar och turneringar för e-sport och gaming. Bolaget noterades i oktober 2017 och hade i april ett börsvärde på nära 17 Mkr.

Nyligen fick Esen uppdraget att producera både speljätten Blizzards officiella Hearthstone-turnering på eventet Polaris i Oslo och CS:GO-turneringen på Copenhagen Games i Köpenhamn med miljoner tittare.

”Hittills har vi sett en mycket god tillväxt inom svensk e-sport, mycket tack vare att vi har en lång historik med mycket starka och globalt erkända spelare och lag som banat väg för andra. Vi har bara sett toppen på ett isberg och e-sporten kommer bli världens största sport i framtiden”, säger vd Joakim Stenberg.

Läs mer: Svensk e-sportkanal ansöker om notering 

Zlatans bolag Challengermode

Challengermodes plattform.

En uppstickare som låter League of Legends-, CS:GO- och PlayerUnknown's battlegrounds-spelare mötas genom den egna plattformen. Spelaren kan bygga lag, skapa tävlingar och tävla för pengar och andra priser.

Startades 2014 av fyra KTH-studenter och har sedan dess fått in lite över 17 Mkr i investeringar, bland annat av Zlatan Ibrahimovic som verkar tro på företaget. 

”Challengermode går mot en expansiv framtid, sett ur många perspektiv. Vi tror på att göra e-sporten minst lika tillgänglig som traditionell sport. Vi är säkra på att marknadens tillväxttakt kommer öka ytterligare som ett resultat av det”, säger bolagets medgrundare och vd Robel Efrem.

Läs mer: Zlatan investerar i esport-startup 

G:loot

Skärmdump från gloot.com

G:loot grundades 2013 av Patrik Nybladh. I början av året drog G:loot åt sig blickarna när man hämtade in 100 Mkr i investeringar, det bara ett och ett halvt år efter att man dragit in 45 Mkr 2016.

Bolaget erbjuder plattformar för både PC och mobil där användarna spelar om pengar mot varandra.

”E-sporten har vuxit till sig och vår plan är att fortsätta expandera verksamheten med lanseringar av fler spel, både i mobil och på PC”, säger Simon Sundén, VP och Head of e-sports.

Esportal

Skärmdump från beta.esportal.se.

Grundades 2014 och drog in omkring 15 Mkr från investerare under 2017. Erbjuder en plattform för CS:GO där spelarna matchas för att möta varandra. Försäljningsargumentet är aktiva administratörer som ska förhindra troll.

I slutet av förra året växlade man upp och köpte gaming-centret Inferno Online med två stora spelhallar i Stockholm. 

”Antalet utövare och tittare kommer att fortsätta öka, och vi kommer successivt att se fler Esport-spel. Strukturen runt lag och tävlingar kommer att organiseras mer och det kommersiella värdet av spelare, lag och tävlingar kommer att öka kraftigt under kommande år”, säger medgrundaren Erik Lindblom.

Läs mer: Svensk e-sportplattform köper gaming-centret Inferno Online

Battleriff

Göteborgsbaserade Battleriff tror på framtiden.

Grundades 2014 och har hittills dragit in 17 Mkr i investeringspengar. Bolaget planerar en ny investeringsrunda i början av 2019 i storleksordningen 20 Mkr.

Erbjuder en plattform för PC och konsol där e-sportaren satsar på sig själv när hen spelar mot andra.

”Intresset för e-sport kommer inte att minska. Det är en ung bransch som fortfarande inte hittat en slutgiltig struktur vilket öppnar upp för såväl existerande som nya aktörer i branschen”, säger medgrundaren Lars Hellewig.

Läs mer: Battleriff, som poker fast för e-sport, tar in över 8 miljoner 

Di Digitals serie om e-sporten: MTG är den stora spelaren inom e-sport

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies