Hoppa till innehållet

Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna

MTG storsatsar på e-sport och har tagit en rejäl bit av marknaden genom uppköp. Di Digital listar svenska e-sportbolagen som vill ha en del av den rejält växande e-sportpengapåsen.

Dreamhack, sedan 2015 ägt av MTG.
Dreamhack, sedan 2015 ägt av MTG.Foto: Björn Lindgren/TT

MTG:s e-sportsatsning MTGx har blivit en dominerande kraft inom e-sporten. Genom att man bland annat köpte upp Dreamhack 2015 visade man att man tror på marknaden och framgången har också synts tydligt i bolagets försäljning.

Enligt en rapport från analysföretaget Superdata och betaltjänsten Paypal kommer svenska marknaden generera 350 miljoner kronor under 2019. Då räknas inte ens försäljningen av dator- och tv-spel in.

Och flera svenska e-sportinitiativ börjar poppa upp. Här är listan på några av de som vill ta del av globala marknadens pengapåse på 6,5 miljarder kronor.

Esen Esport

Vd Joakim Stenberg (tv) och ordförande Christer Körnbäck.
Vd Joakim Stenberg (tv) och ordförande Christer Körnbäck.

Bildades 2015 och producerar sändningar och turneringar för e-sport och gaming. Bolaget noterades i oktober 2017 och hade i april ett börsvärde på nära 17 Mkr.

Nyligen fick Esen uppdraget att producera både speljätten Blizzards officiella Hearthstone-turnering på eventet Polaris i Oslo och CS:GO-turneringen på Copenhagen Games i Köpenhamn med miljoner tittare.

”Hittills har vi sett en mycket god tillväxt inom svensk e-sport, mycket tack vare att vi har en lång historik med mycket starka och globalt erkända spelare och lag som banat väg för andra. Vi har bara sett toppen på ett isberg och e-sporten kommer bli världens största sport i framtiden”, säger vd Joakim Stenberg.

Läs mer: Svensk e-sportkanal ansöker om notering 

Zlatans bolag Challengermode

Challengermodes plattform.
Challengermodes plattform.

En uppstickare som låter League of Legends-, CS:GO- och PlayerUnknown's battlegrounds-spelare mötas genom den egna plattformen. Spelaren kan bygga lag, skapa tävlingar och tävla för pengar och andra priser.

Startades 2014 av fyra KTH-studenter och har sedan dess fått in lite över 17 Mkr i investeringar, bland annat av Zlatan Ibrahimovic som verkar tro på företaget. 

”Challengermode går mot en expansiv framtid, sett ur många perspektiv. Vi tror på att göra e-sporten minst lika tillgänglig som traditionell sport. Vi är säkra på att marknadens tillväxttakt kommer öka ytterligare som ett resultat av det”, säger bolagets medgrundare och vd Robel Efrem.

Läs mer: Zlatan investerar i esport-startup 

G:loot

Skärmdump från gloot.com
Skärmdump från gloot.com

G:loot grundades 2013 av Patrik Nybladh. I början av året drog G:loot åt sig blickarna när man hämtade in 100 Mkr i investeringar, det bara ett och ett halvt år efter att man dragit in 45 Mkr 2016.

Bolaget erbjuder plattformar för både PC och mobil där användarna spelar om pengar mot varandra.

”E-sporten har vuxit till sig och vår plan är att fortsätta expandera verksamheten med lanseringar av fler spel, både i mobil och på PC”, säger Simon Sundén, VP och Head of e-sports.

Esportal

Skärmdump från beta.esportal.se.
Skärmdump från beta.esportal.se.

Grundades 2014 och drog in omkring 15 Mkr från investerare under 2017. Erbjuder en plattform för CS:GO där spelarna matchas för att möta varandra. Försäljningsargumentet är aktiva administratörer som ska förhindra troll.

I slutet av förra året växlade man upp och köpte gaming-centret Inferno Online med två stora spelhallar i Stockholm. 

”Antalet utövare och tittare kommer att fortsätta öka, och vi kommer successivt att se fler Esport-spel. Strukturen runt lag och tävlingar kommer att organiseras mer och det kommersiella värdet av spelare, lag och tävlingar kommer att öka kraftigt under kommande år”, säger medgrundaren Erik Lindblom.

Läs mer: Svensk e-sportplattform köper gaming-centret Inferno Online

Battleriff

Göteborgsbaserade Battleriff tror på framtiden.
Göteborgsbaserade Battleriff tror på framtiden.

Grundades 2014 och har hittills dragit in 17 Mkr i investeringspengar. Bolaget planerar en ny investeringsrunda i början av 2019 i storleksordningen 20 Mkr.

Erbjuder en plattform för PC och konsol där e-sportaren satsar på sig själv när hen spelar mot andra.

”Intresset för e-sport kommer inte att minska. Det är en ung bransch som fortfarande inte hittat en slutgiltig struktur vilket öppnar upp för såväl existerande som nya aktörer i branschen”, säger medgrundaren Lars Hellewig.

Läs mer: Battleriff, som poker fast för e-sport, tar in över 8 miljoner 

Di Digitals serie om e-sporten: MTG är den stora spelaren inom e-sport

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera