(Di Digital/Silicon Valley) Som traditionen bjuder håller Apple hov för utvecklare på försommaren. Årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC, som startade på måndagen, har den här gången lockat 5 300 deltagare till San Jose, Kalifornien.
Under inledningspresentationen lanserades en rad nyheter, de flesta av de förhandstippade. WWDC brukar främst bjuda på mjukvaruuppdateringar, men den här gången var det lite av varje.
Läs mer: De hetaste ryktena inför Apples produktsläpp
Som väntat kom det uppdateringar för Apples olika operativsystem – IOS 11, Watch OS 4 och Mac OS 10.13 som man kallar High Sierra.
I nya IOS 11 ska man till exempel kunna skicka pengar mellan privatpersoner via Apples meddelandeapp Imessage. En funktion som konkurrerar med tjänster som Square Cash och Venmo i USA, och Swish i Sverige.
En annan nyhet i IOS 11 är att Appstore får en helt ny design. Mobiloperativsystemet släpps i höst, säkerligen tillsammans med en ny Iphone.
På hårdvarusidan visade Apple upp nya versioner av Apples stationära dator Imac samt uppdateringar av de bärbara datorerna Macbook Pro och Macbook Air.
Helt enligt förhandsryktena släpptes också en ny Ipad Pro med 10,5-tumsskärm, som ersätter den befintliga 9,7-tumsplattan. Apple lade mycket tid på nya Ipad Pro under presentation och hur den kommer att fungera med IOS 11.
Med den nya versionen av IOS känns Ipad Pro mer som en dator. Till exempel kommer den så kallade Dock-funktionen finnas i den nya surfplattan, där man kan lägga upp genvägar till olika program som öppnas som man stängde dem (publikationen The Verge har klämt och känt på nya Ipad Pro och listat detaljerna).
Nya Ipad Pro börjar säljas i Sverige i nästa vecka och kostar från 7 495 kronor. Priset för den större modellen av surfplattan, med en skärm på 12,9 tum, börjar på 8 895 kronor.
Satsningen på nya Ipad Pro är säkerligen Apples försök att stävja den långtgående nedåtkurvan för surfplattan. Trots att Ipad är störst på marknaden, med en andel på 24,6 procent enligt analysföretaget IDC, leder den tappet bland surfplattetillverkarna. Samsungs andel är 16,5 procent.
Under första kvartalet i år gick Ipad-försäljningen ner med 13 procent, jämfört med samma kvartal i fjol. Det är trettonde kvartalet i rad som leveranserna går ner.
Apple släppte även en smart högtalare på WWDC, som man kallar Homepod. Den är, enligt Apples presentation, främst till för att spela musik i hemmet och att det ska låta bra, men den smarta assistenten Siri är också inbyggd i högtalaren.
Läs mer: Apple sent in i matchen med smart högtalare
Homepod kostar dock en rejäl slant mer än sina konkurrenter – Amazon Echo och Google Home. Vilket går i linje med Apples fokus på premiumprodukter.
Apples högtalare släpps till försäljning i december i år i USA, Storbritannien och Australien, och kommer att kosta 349 dollar, motsvarande runt 3 000 kronor.
Konkurrenternas versioner har redan varit ute i handeln ett bra tag, men ingen av de smarta högtalarna finns än så länge att köpa i Sverige.
Även om Apple främst är en pryltillverkare tjänar man också stora pengar på app-butiken Appstore och bolagets olika tjänster. Där spelar utvecklarna en central roll. Nu vill Apple att de ska göra IOS till ”den största AR-plattformen i världen” med hjälp av ett kit för augmented reality.
Med kitet kan man placera olika objekt på ytor genom kameran i en Iphone eller Ipad. Under inledningspresentationen på WWDC visade mjukvaruchefen Craig Federighi upp när han satte en virtuell kaffekopp, en lampa och en vas med blommor på ett bord.
Apple visade också upp ett spel, Wingnut AR som släpps senare i år, för att demonstrera AR-funktionen och verkar vilja satsa på spelsfären.
Det är första gången Apple stödjer AR i sin mjukvara och hårdvara, och kitet släpps senare i år.
Överlag under WWDC-presentationen var maskininlärning och artificiell intelligens ord som ständigt återkom. Det illustrerade Apple bland annat i det man kallar ett ”Siri-ansikte” i Apple Watch. Det handlar helt enkelt om att kunna prata med Siri i den smarta klockan.
Bolaget har även integrerat mer artificiell intelligens i Iphoto, där man kan samla minnen och identifiera ansikten samt i pennan för Ipad Pro.
Läs också: Apple tar upp AI-kampen med Amazon och Google
Börsen reagerade med en suck på Apples produktsläpp från WWDC och aktien gick ner med en knapp procent under handelsdagen på måndagen.
Enligt en sammanfattning på sajten Seeking Alpha har Apple-aktien alltid gått ner när nyheterna presenterats på WWDC, med undantag för 2014. Tappen har som mest uppgått till över 7 procent, men årets nedgång är en av de lägsta.
Apples aktiekurs har gått upp med över 32 procent sedan årsskiftet och bolaget är alltjämt värt över 800 miljarder dollar, en rekordnivå man nådde i början av maj.
Läs också: Ny Apple-funktion kan få annonsörer att se rött
För att ta del av fler nyheter från Apple har bland andra Techcrunch och The Next Web gjort sammanfattningar.