Hoppa till innehållet

Här är nyheterna från Apples utvecklarkonferens

En dyr smart högtalare, en ny Ipad Pro som känns som en dator och ett AR-kit för utvecklare. Det är några av nyheterna från Apples utvecklarkonferens WWDC som pågår i veckan.

Apples vd Tim Cook hälsar på publiken under inledningspresentation på utvecklarkonferensen WWDC.
Apples vd Tim Cook hälsar på publiken under inledningspresentation på utvecklarkonferensen WWDC.Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

(Di Digital/Silicon Valley) Som traditionen bjuder håller Apple hov för utvecklare på försommaren. Årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC, som startade på måndagen, har den här gången lockat 5 300 deltagare till San Jose, Kalifornien.

Under inledningspresentationen lanserades en rad nyheter, de flesta av de förhandstippade. WWDC brukar främst bjuda på mjukvaruuppdateringar, men den här gången var det lite av varje.

Läs mer: De hetaste ryktena inför Apples produktsläpp

Som väntat kom det uppdateringar för Apples olika operativsystem – IOS 11, Watch OS 4 och Mac OS 10.13 som man kallar High Sierra. 

I nya IOS 11 ska man till exempel kunna skicka pengar mellan privatpersoner via Apples meddelandeapp Imessage. En funktion som konkurrerar med tjänster som Square Cash och Venmo i USA, och Swish i Sverige.

En annan nyhet i IOS 11 är att Appstore får en helt ny design. Mobiloperativsystemet släpps i höst, säkerligen tillsammans med en ny Iphone.

På hårdvarusidan visade Apple upp nya versioner av Apples stationära dator Imac samt uppdateringar av de bärbara datorerna Macbook Pro och Macbook Air.

Helt enligt förhandsryktena släpptes också en ny Ipad Pro med 10,5-tumsskärm, som ersätter den befintliga 9,7-tumsplattan. Apple lade mycket tid på nya Ipad Pro under presentation och hur den kommer att fungera med IOS 11.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Tim Cook demonstrerar nya Ipad Pro med IOS 11 för besökare på WWDC. Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Med den nya versionen av IOS känns Ipad Pro mer som en dator. Till exempel kommer den så kallade Dock-funktionen finnas i den nya surfplattan, där man kan lägga upp genvägar till olika program som öppnas som man stängde dem (publikationen The Verge har klämt och känt på nya Ipad Pro och listat detaljerna).

Nya Ipad Pro börjar säljas i Sverige i nästa vecka och kostar från 7 495 kronor. Priset för den större modellen av surfplattan, med en skärm på 12,9 tum, börjar på 8 895 kronor.

Satsningen på nya Ipad Pro är säkerligen Apples försök att stävja den långtgående nedåtkurvan för surfplattan. Trots att Ipad är störst på marknaden, med en andel på 24,6 procent enligt analysföretaget IDC, leder den tappet bland surfplattetillverkarna. Samsungs andel är 16,5 procent.

Under första kvartalet i år gick Ipad-försäljningen ner med 13 procent, jämfört med samma kvartal i fjol. Det är trettonde kvartalet i rad som leveranserna går ner.

Apple släppte även en smart högtalare på WWDC, som man kallar Homepod. Den är, enligt Apples presentation, främst till för att spela musik i hemmet och att det ska låta bra, men den smarta assistenten Siri är också inbyggd i högtalaren.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Apples smarta högtalare Homepod kommer i färgerna vit och rymdgrå. Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Läs mer: Apple sent in i matchen med smart högtalare 

Homepod kostar dock en rejäl slant mer än sina konkurrenter – Amazon Echo och Google Home. Vilket går i linje med Apples fokus på premiumprodukter. 

Apples högtalare släpps till försäljning i december i år i USA, Storbritannien och Australien, och kommer att kosta 349 dollar, motsvarande runt 3 000 kronor. 

Konkurrenternas versioner har redan varit ute i handeln ett bra tag, men ingen av de smarta högtalarna finns än så länge att köpa i Sverige.

Även om Apple främst är en pryltillverkare tjänar man också stora pengar på app-butiken Appstore och bolagets olika tjänster. Där spelar utvecklarna en central roll. Nu vill Apple att de ska göra IOS till ”den största AR-plattformen i världen” med hjälp av ett kit för augmented reality.

Foto: Apple

Deltagare på WWDC får testa Apples nya AR-funktion i en Ipad-kamera. Foto: Apple

Med kitet kan man placera olika objekt på ytor genom kameran i en Iphone eller Ipad. Under inledningspresentationen på WWDC visade mjukvaruchefen Craig Federighi upp när han satte en virtuell kaffekopp, en lampa och en vas med blommor på ett bord.

Apple visade också upp ett spel, Wingnut AR som släpps senare i år, för att demonstrera AR-funktionen och verkar vilja satsa på spelsfären.

Det är första gången Apple stödjer AR i sin mjukvara och hårdvara, och kitet släpps senare i år.

Överlag under WWDC-presentationen var maskininlärning och artificiell intelligens ord som ständigt återkom. Det illustrerade Apple bland annat i det man kallar ett ”Siri-ansikte” i Apple Watch. Det handlar helt enkelt om att kunna prata med Siri i den smarta klockan.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Apple Watch får bland annat ett "Siri-ansikte" (längst till vänster) som kan kan ta fram information och påminna användaren om olika saker. Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Bolaget har även integrerat mer artificiell intelligens i Iphoto, där man kan samla minnen och identifiera ansikten samt i pennan för Ipad Pro.

Läs också: Apple tar upp AI-kampen med Amazon och Google 

Börsen reagerade med en suck på Apples produktsläpp från WWDC och aktien gick ner med en knapp procent under handelsdagen på måndagen.

Enligt en sammanfattning på sajten Seeking Alpha har Apple-aktien alltid gått ner när nyheterna presenterats på WWDC, med undantag för 2014. Tappen har som mest uppgått till över 7 procent, men årets nedgång är en av de lägsta.

Apples aktiekurs har gått upp med över 32 procent sedan årsskiftet och bolaget är alltjämt värt över 800 miljarder dollar, en rekordnivå man nådde i början av maj.

Läs också: Ny Apple-funktion kan få annonsörer att se rött 


För att ta del av fler nyheter från Apple har bland andra Techcrunch och The Next Web gjort sammanfattningar.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera