Ny teknik med tryckt elektronik banar väg för tunna sensorer som mäter temperatur, tryck, ljus och en massa andra saker i förpackningar. Men dessa behöver även en energikälla.
Skogsbolaget Billerud Korsnäs har det senaste året samarbetat med Uppsala Universitet för att ta fram en lösning där papper kan få batteriegenskaper och därmed ge sensorerna den energi de behöver.
”Om man tittar på tvålar och mat så är det förpackningar som blir bärare av Internet of Things. Vi tror att energilagring i konsumentförpackningar kommer att bli intressant framöver”, säger Billerud Korsnäs tekniska direktör Magnus Wikström.
Att kunna spåra produkter är en del av den senaste tidens IoT-revolution. Ett antal storföretag har börjat applicera blockkedjetecknik på logistikområdet. Bland annat har it-bolaget IBM och fraktjätten Maersk påbörjat projekt för att förbättra informationen genom hela transportkedjan.
Läs även: Fraktjätte tar hjälp av IBM för att ta fram ny blockkedjeplattform
För Billerud Korsnäs, som framför allt tar fram olika typer av förpackningar, innebär IoT-vågen nya möjligheter.
”Att transportera och lagra energi med papper är helt revolutionerande och möjliggör att man till exempel kan säkerställa om mjölken är färsk eller inte. Men tekniken är vida bortom mjölkförpackningar”, säger Petra Einarsson, vd på Billerud Korsnäs.
Utvecklingen av pappersbatteriet har det senaste året varit i labbstadiet. Men nu är batteriet redo att tas till pilotprodukt. Under 2019 hoppas Billerud Korsnäs att man ska kunna testa att massproducera den i fabrik.
”Batterier kommer inte att stoppas in i pappret utan kommer att vara integrerat i det. Det är banbrytande”, säger Petra Einarsson.
Billerud Korsnäs har ännu inte bestämt vilken förpackning som blir den första med batterifunktionen, men enligt Magnus Wikström kan det bli en avancerad förpackning för att visa potentialen i tekniken.
”Det skulle kunna vara en förpackning för biologiska läkemedel där det är superviktigt att man har kontroll över vad den har utsatts för. Det är en sån produkt som gör att man kan förstå vilka andra möjligheter som finns. Det skulle också kunna vara en konsumentprodukt inom modeindustrin”, säger Magnus Wikström.
Med tillväxten inom e-handel blir förpackningen allt viktigare för att öka wow-effekten när konsumenten plockar upp produkten. Ett sånt exempel är Apple som förpackar sina Iphones så att man först och främst ser mobiltelefonen medan sladdar och övrigt är gömt. Med en förpackning med ett integrerat batteri kan konsumenten få uppleva en förändring av färg av förpackningen eller andra ljuseffekter för att skapa en mer differentierad "unboxing"-upplevelse.
Att få fram en produkt för marknaden kommer att dröja men om Billerud Korsnäs lyckas slå igenom med sitt pappersbatteri kan det få positiva effekter för bolaget.
”Det är ett nytt område och definitivt innovativt. Det kommer att ta tid att skala upp och innan det får en stor bäring på totalomsättningen men det är en kittlande möjlighet. Det finns självklara affärer som är kopplade till förpackningar men sen finns många möjligheter bortom det. Frågan är hur långt vi följer med in i dem områdena”, säger Petra Einarsson och fortsätter:
”Där vi riskerar att bli omåkta är om vi håller den här upptäckten inom förpackningsbranschen. Vi måste vara öppna för vad man kan göra mer och om vi är öppna för att gå åt det hållet.”