Hoppa till innehållet

Här är pappersbatteriet som berättar om mjölken är färsk eller inte

Är mjölken färsk eller inte? Snart kan förpackningar ge oss svaren med hjälp av sensorer och batterier. ”Det är banbrytande”, säger Petra Einarsson på Billerud Korsnäs.

Billerud Korsnäs pappersbatteri kan förändra mer än förpackningsbranschen.
Billerud Korsnäs pappersbatteri kan förändra mer än förpackningsbranschen.

Ny teknik med tryckt elektronik banar väg för tunna sensorer som mäter temperatur, tryck, ljus och en massa andra saker i förpackningar. Men dessa behöver även en energikälla.

Skogsbolaget Billerud Korsnäs har det senaste året samarbetat med Uppsala Universitet för att ta fram en lösning där papper kan få batteriegenskaper och därmed ge sensorerna den energi de behöver. 

”Om man tittar på tvålar och mat så är det förpackningar som blir bärare av Internet of Things. Vi tror att energilagring i konsumentförpackningar kommer att bli intressant framöver”, säger Billerud Korsnäs tekniska direktör Magnus Wikström.

Att kunna spåra produkter är en del av den senaste tidens IoT-revolution. Ett antal storföretag har börjat applicera blockkedjetecknik på logistikområdet. Bland annat har it-bolaget IBM och fraktjätten Maersk påbörjat projekt för att förbättra informationen genom hela transportkedjan.

Läs även: Fraktjätte tar hjälp av IBM för att ta fram ny blockkedjeplattform 

För Billerud Korsnäs, som framför allt tar fram olika typer av förpackningar, innebär IoT-vågen nya möjligheter.

”Att transportera och lagra energi med papper är helt revolutionerande och möjliggör att man till exempel kan säkerställa om mjölken är färsk eller inte. Men tekniken är vida bortom mjölkförpackningar”, säger Petra Einarsson, vd på Billerud Korsnäs.

Billerud Korsnäs tekniska direktör Magnus Wikström tillsammans med bolagets nytillträdda vd Petra Einarsson.
Billerud Korsnäs tekniska direktör Magnus Wikström tillsammans med bolagets nytillträdda vd Petra Einarsson.

Utvecklingen av pappersbatteriet har det senaste året varit i labbstadiet. Men nu är batteriet redo att tas till pilotprodukt. Under 2019 hoppas Billerud Korsnäs att man ska kunna testa att massproducera den i fabrik. 

”Batterier kommer inte att stoppas in i pappret utan kommer att vara integrerat i det. Det är banbrytande”, säger Petra Einarsson.

Billerud Korsnäs har ännu inte bestämt vilken förpackning som blir den första med batterifunktionen, men enligt Magnus Wikström kan det bli en avancerad förpackning för att visa potentialen i tekniken. 

”Det skulle kunna vara en förpackning för biologiska läkemedel där det är superviktigt att man har kontroll över vad den har utsatts för. Det är en sån produkt som gör att man kan förstå vilka andra möjligheter som finns. Det skulle också kunna vara en konsumentprodukt inom modeindustrin”, säger Magnus Wikström.

Med tillväxten inom e-handel blir förpackningen allt viktigare för att öka wow-effekten när konsumenten plockar upp produkten. Ett sånt exempel är Apple som förpackar sina Iphones så att man först och främst ser mobiltelefonen medan sladdar och övrigt är gömt. Med en förpackning med ett integrerat batteri kan konsumenten få uppleva en förändring av färg av förpackningen eller andra ljuseffekter för att skapa en mer differentierad "unboxing"-upplevelse.

Att få fram en produkt för marknaden kommer att dröja men om Billerud Korsnäs lyckas  slå igenom med sitt pappersbatteri kan det få positiva effekter för bolaget.

”Det är ett nytt område och definitivt innovativt. Det kommer att ta tid att skala upp och innan det får en stor bäring på totalomsättningen men det är en kittlande möjlighet. Det finns självklara affärer som är kopplade till förpackningar men sen finns många möjligheter bortom det. Frågan är hur långt vi följer med in i dem områdena”, säger Petra Einarsson och fortsätter: 

”Där vi riskerar att bli omåkta är om vi håller den här upptäckten inom förpackningsbranschen. Vi måste vara öppna för vad man kan göra mer och om vi är öppna för att gå åt det hållet.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera