Hoppa till innehållet

Här är sju svenska foodtech-startups – nu ställs de mot varandra

Snart är det dags för vårens stora pitchevent för foodtech-bolag. Den 12 mars får sju tävlande göra upp i årets upplaga av foodtech-konferensen i Örebro. 

Några av årets deltagare. Från vänster: Karin Wehlin, vd på Bomill, Julia Wikström och Johan Wikström, grundare på Snömoln och Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech.
Några av årets deltagare. Från vänster: Karin Wehlin, vd på Bomill, Julia Wikström och Johan Wikström, grundare på Snömoln och Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech.Foto: Kollage

Under foodtech-konferensen riktas fokus mot företag som arbetar i gränslandet mellan teknik och livsmedel. I sektorn finns bland annat företag som Karma och Matsmart. 

För tredje året i rad hålls konferensen av Di Digital och Alfred Nobel Science Park Food Tech. I år får sju bolag chansen att delta i pitchtävlingen samt att möta investerare och makthavare. 

Anmäl dig här för att säkra din plats på evenemanget. 

Foodtech-konferensen 2020 består av en heldag på Örebros konserthus med paneldiskussioner, tal och pitchtävlingen där vinnaren får ta emot pris av Prins Carl Philip.

Se hela programmet här: Foodtech-konferens 2020 

Förra året tog Beescanning hem vinsten med sin app som gör det möjligt för biodlare att hålla koll på binas hälsa och se om de har drabbats av parasiter. 

På scenen i år kommer besökarna bland annat kunna se Per Strömberg som är vd för Ica-gruppen och Anders Stenberg som är vd för Årets kock. 

Här är företagen som deltar i pitchtävlingen: 

Volta greentech - minskar metanutsläpp från kor

Till vänster: Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech. Till höger: Leo Wezelius, marknadschef på Volta Greentech.
Till vänster: Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech. Till höger: Leo Wezelius, marknadschef på Volta Greentech.Foto: Pressbild

Sajt: https://voltagreentech.com/index.html 

Grundades: 2019

Finansiering: 3 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Leo Wezelius 

Snömoln - motverkar matsvinn med sin datadrivna marknadsplats mellan restauranger och leverantörer

Snömolns grundare Julia Wikström och Johan Wikström.
Snömolns grundare Julia Wikström och Johan Wikström.Foto: Pressbild

Sajt: https://snomoln.se/ 

Grundades: 2018

Finansiering: Omkring 3,5 Mkr

Affärsmodell: Prenumerationer och transaktionsavgifter 

På Scen: Johan Wikström

Bomill - sorterar spannmål på inre kvalitet som protein eller mycotoxiner 

Karin Wehlin, vd på Bomill.
Karin Wehlin, vd på Bomill.Foto: Pressbild

Sajt: https://bomill.com/ 

Grundades: 2001 

Finansiering: Omkring 150 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Karin Wehlin 

Mycorena - tillverkar veganskt protein 

Teamet på Mycorena. Från vänster: Paulo Teixeira, Frida Persson, Anton Johansson, Silvia Hüttner, Lara Hastenreiter, Ram Nair och Ebba Fröling.
Teamet på Mycorena. Från vänster: Paulo Teixeira, Frida Persson, Anton Johansson, Silvia Hüttner, Lara Hastenreiter, Ram Nair och Ebba Fröling.Foto: Pressbild

Sajt: https://mycorena.com/ 

Grundades: 2017

Finansiering: 8,2 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Ebba Fröling 

Mashie Foodtech - Skapar måltidsorganisationer med fokus på hälsa, hållbarhet, ekonomi och säkerhet

Till vänster: Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech. Till höger: Per-Anders Ek, produktchef på Mashie Foodtech.
Till vänster: Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech. Till höger: Per-Anders Ek, produktchef på Mashie Foodtech.Foto: Pressbild

 

Sajt: https://www.mashie.com/ 

Grundades: 2017 

Finansiering: omkring 680 000 från Västra Götalands Region 

Affärsmodell: Prenumeration 

På scen: Erik Bergseth och Per-Anders Ek

Drupps - utvecklar ett koncept för produktion av dricksvatten från atmosfären 

Grundarna av Drupps. Till vänster: Jonas Wamstad. Till höger: Fredrik Edström.
Grundarna av Drupps. Till vänster: Jonas Wamstad. Till höger: Fredrik Edström.Foto: Pressbild

Sajt: https://drupps.com/ 

Grundades: 2017

Finansiering: omkring 30 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Jonas Wamstad

Leafymade - tillverkar förbrukningsvaror av biomaterial 

Grundarteamet på Leafymade. Från vänster: Suman Metha, Meenu Choudhary och Vinh Hoang.
Grundarteamet på Leafymade. Från vänster: Suman Metha, Meenu Choudhary och Vinh Hoang.Foto: Pressbild

Sajt: https://leafymade.se/ 

Grundades: 2018

Finansiering: 1,5 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Meenu Choudhary

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera