Hoppa till innehållet

Här är sju svenska foodtech-startups – nu ställs de mot varandra

Snart är det dags för vårens stora pitchevent för foodtech-bolag. Den 12 mars får sju tävlande göra upp i årets upplaga av foodtech-konferensen i Örebro. 

Några av årets deltagare. Från vänster: Karin Wehlin, vd på Bomill, Julia Wikström och Johan Wikström, grundare på Snömoln och Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech.
Några av årets deltagare. Från vänster: Karin Wehlin, vd på Bomill, Julia Wikström och Johan Wikström, grundare på Snömoln och Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech.Foto: Kollage

Under foodtech-konferensen riktas fokus mot företag som arbetar i gränslandet mellan teknik och livsmedel. I sektorn finns bland annat företag som Karma och Matsmart. 

För tredje året i rad hålls konferensen av Di Digital och Alfred Nobel Science Park Food Tech. I år får sju bolag chansen att delta i pitchtävlingen samt att möta investerare och makthavare. 

Anmäl dig här för att säkra din plats på evenemanget. 

Foodtech-konferensen 2020 består av en heldag på Örebros konserthus med paneldiskussioner, tal och pitchtävlingen där vinnaren får ta emot pris av Prins Carl Philip.

Se hela programmet här: Foodtech-konferens 2020 

Förra året tog Beescanning hem vinsten med sin app som gör det möjligt för biodlare att hålla koll på binas hälsa och se om de har drabbats av parasiter. 

På scenen i år kommer besökarna bland annat kunna se Per Strömberg som är vd för Ica-gruppen och Anders Stenberg som är vd för Årets kock. 

Här är företagen som deltar i pitchtävlingen: 

Volta greentech - minskar metanutsläpp från kor

Till vänster: Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech. Till höger: Leo Wezelius, marknadschef på Volta Greentech.
Till vänster: Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech. Till höger: Leo Wezelius, marknadschef på Volta Greentech.Foto: Pressbild

Sajt: https://voltagreentech.com/index.html 

Grundades: 2019

Finansiering: 3 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Leo Wezelius 

Snömoln - motverkar matsvinn med sin datadrivna marknadsplats mellan restauranger och leverantörer

Snömolns grundare Julia Wikström och Johan Wikström.
Snömolns grundare Julia Wikström och Johan Wikström.Foto: Pressbild

Sajt: https://snomoln.se/ 

Grundades: 2018

Finansiering: Omkring 3,5 Mkr

Affärsmodell: Prenumerationer och transaktionsavgifter 

På Scen: Johan Wikström

Bomill - sorterar spannmål på inre kvalitet som protein eller mycotoxiner 

Karin Wehlin, vd på Bomill.
Karin Wehlin, vd på Bomill.Foto: Pressbild

Sajt: https://bomill.com/ 

Grundades: 2001 

Finansiering: Omkring 150 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Karin Wehlin 

Mycorena - tillverkar veganskt protein 

Teamet på Mycorena. Från vänster: Paulo Teixeira, Frida Persson, Anton Johansson, Silvia Hüttner, Lara Hastenreiter, Ram Nair och Ebba Fröling.
Teamet på Mycorena. Från vänster: Paulo Teixeira, Frida Persson, Anton Johansson, Silvia Hüttner, Lara Hastenreiter, Ram Nair och Ebba Fröling.Foto: Pressbild

Sajt: https://mycorena.com/ 

Grundades: 2017

Finansiering: 8,2 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Ebba Fröling 

Mashie Foodtech - Skapar måltidsorganisationer med fokus på hälsa, hållbarhet, ekonomi och säkerhet

Till vänster: Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech. Till höger: Per-Anders Ek, produktchef på Mashie Foodtech.
Till vänster: Erik Bergseth, vd på Mashie Foodtech. Till höger: Per-Anders Ek, produktchef på Mashie Foodtech.Foto: Pressbild

 

Sajt: https://www.mashie.com/ 

Grundades: 2017 

Finansiering: omkring 680 000 från Västra Götalands Region 

Affärsmodell: Prenumeration 

På scen: Erik Bergseth och Per-Anders Ek

Drupps - utvecklar ett koncept för produktion av dricksvatten från atmosfären 

Grundarna av Drupps. Till vänster: Jonas Wamstad. Till höger: Fredrik Edström.
Grundarna av Drupps. Till vänster: Jonas Wamstad. Till höger: Fredrik Edström.Foto: Pressbild

Sajt: https://drupps.com/ 

Grundades: 2017

Finansiering: omkring 30 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Jonas Wamstad

Leafymade - tillverkar förbrukningsvaror av biomaterial 

Grundarteamet på Leafymade. Från vänster: Suman Metha, Meenu Choudhary och Vinh Hoang.
Grundarteamet på Leafymade. Från vänster: Suman Metha, Meenu Choudhary och Vinh Hoang.Foto: Pressbild

Sajt: https://leafymade.se/ 

Grundades: 2018

Finansiering: 1,5 Mkr

Affärsmodell: Försäljning 

På scen: Meenu Choudhary

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera