Hoppa till innehållet

Här är Stings nya startupstjärnor

Inkubatorn Sting tar in 15 nya startups i sitt affärsutvecklingsprogram. Bland affärsidéerna som är med finns smarta accessoarer, en app som vill öka säkerheten vid köp och sälj av begagnade bilar och en app för förskolan.

Prions utvecklingsansvarige Marcus Skagerberg och vd Fredrika Bernadotte.
Prions utvecklingsansvarige Marcus Skagerberg och vd Fredrika Bernadotte.

De antagna affärsidéerna har möjlighet till en investering på 300 000 kronor från investeringsbolaget Propel Capital. Dessutom får de tillgång till affärsänglar via Propel Capital. Utöver det ges bolagen vägledning inom finansiering, affärsutveckling och tillång till viktiga kontakter inom industrin och vidare investeringsmöjligheter. 

”Vi i teamet har alla en teknisk bakgrund, så vi sökte till Sting för att få det stöd och den expertis vi behöver på affärssidan”, säger Alexa Edström, chef för marknadsföring och kommunikation på Imagilabs.

”Vi ser väldigt mycket fram emot att jobba med våra coacher och locka fler tjejer till techscenen”, säger hon.

Sting har sedan 2002 väglett över 240 startups, bland annat matsvinnsappen Karma och dataskyddsbolaget DP Organizer. Under 2017 omsatte Stings alumner 2,1 miljarder kronor.

Läs mer: DPOrganizer tar in 30 miljoner – ska skydda privatpersoners data

”Med Stings hjälp ser vi fram emot att kunna skala upp vårt bolag snabbare. Deras nätverk kan stötta oss i att attrahera både talanger och kapital, vilket kommer att vara aktuellt för oss”, säger Prions vd Fredrika Bernadotte. 

Här är de 15 bolagen som valts ut av Sting: 

Cardia: En app som vill erbjuda säkrare sätt att köpa och sälja begagnade bilar. 

Casablnca: Ett CRM-system som riktar sig till företag som arbetar med marknadsföring genom influerare.   

Creditive: Använder sig av AI-lösningar för att förenkla tillgången till företagskrediter. Tjänsten för samman entreprenörer med välskötta bolag och kreditgivare genom en digital process.

Float: En digital plattform där små och medelstora företag kan få kortfristiga lån genom företagets tillgångar. 

Gimme Shelter: Bygger prisvärda, nyckelfärdiga miljöhus som ska göra arkitektur tillgängliga för fler. 

Harvest Moon: Utvecklar en toalett som separerar och omvandlar urin och fekalier till växtnäring. 

Imagilabs grundare Beatrice Ionascu och Dora Palfi samt kommunikatören Silvia Istudor.
Imagilabs grundare Beatrice Ionascu och Dora Palfi samt kommunikatören Silvia Istudor.

Imagilabs: Bygger en gemenskap och ett verktyg för att lära tjejer mellan 12-16 år programmering. Via mobiltelefonen kan accessoarer ges liv och anpassas individuellt.

Mendi: Hårdvara med tillhörande app som ger användaren chans att förbättra sitt mentala välbefinnande, sin prestation och hälsa. 

PCT: Riktar sig till organisationer som vill minimera den tid som läggs på att hålla koll på, följa upp och planera återkommande uppgifter och processer.

Pliance: Ett API (verktyg som kommunicerar mellan plattformar och program) som företag kan använda för att automatisera sina anti-penningtvättsprocesser. Kundkontroller byggs in i företagens existerande verktyg och arbetsflöden. 

Prion: En plattform som låter förskolor dokumentera barnens dagliga aktiviteter och dela med sig av det till föräldrarna.   

Renbloc: En lösning för spårning och verifiering av energikällor för att kunderna ska se och följa hur deras energi produceras.

TADA Medical: Sätter en ny standard och planerar att tillverka säkrare medicinska slangar till sjukvård.  

Tailored Photons: Levererar frekvensomvandlingsenheter (FCU) baserade på skräddarsydda optiska kristaller för lasermarknader.

The Fit: Utvecklar mobil 3d-kroppsskanningsteknik som kan användas för att virtuellt handla kläder, måttbeställa produkter eller hitta rätt storlek. 

Läs också: Stings affärscoach: ”Kvinnliga grundare måste bli en icke-fråga”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera