Hoppa till innehållet

Här är Stings nya startupstjärnor

Inkubatorn Sting tar in 15 nya startups i sitt affärsutvecklingsprogram. Bland affärsidéerna som är med finns smarta accessoarer, en app som vill öka säkerheten vid köp och sälj av begagnade bilar och en app för förskolan.

Prions utvecklingsansvarige Marcus Skagerberg och vd Fredrika Bernadotte.
Prions utvecklingsansvarige Marcus Skagerberg och vd Fredrika Bernadotte.

De antagna affärsidéerna har möjlighet till en investering på 300 000 kronor från investeringsbolaget Propel Capital. Dessutom får de tillgång till affärsänglar via Propel Capital. Utöver det ges bolagen vägledning inom finansiering, affärsutveckling och tillång till viktiga kontakter inom industrin och vidare investeringsmöjligheter. 

”Vi i teamet har alla en teknisk bakgrund, så vi sökte till Sting för att få det stöd och den expertis vi behöver på affärssidan”, säger Alexa Edström, chef för marknadsföring och kommunikation på Imagilabs.

”Vi ser väldigt mycket fram emot att jobba med våra coacher och locka fler tjejer till techscenen”, säger hon.

Sting har sedan 2002 väglett över 240 startups, bland annat matsvinnsappen Karma och dataskyddsbolaget DP Organizer. Under 2017 omsatte Stings alumner 2,1 miljarder kronor.

Läs mer: DPOrganizer tar in 30 miljoner – ska skydda privatpersoners data

”Med Stings hjälp ser vi fram emot att kunna skala upp vårt bolag snabbare. Deras nätverk kan stötta oss i att attrahera både talanger och kapital, vilket kommer att vara aktuellt för oss”, säger Prions vd Fredrika Bernadotte. 

Här är de 15 bolagen som valts ut av Sting: 

Cardia: En app som vill erbjuda säkrare sätt att köpa och sälja begagnade bilar. 

Casablnca: Ett CRM-system som riktar sig till företag som arbetar med marknadsföring genom influerare.   

Creditive: Använder sig av AI-lösningar för att förenkla tillgången till företagskrediter. Tjänsten för samman entreprenörer med välskötta bolag och kreditgivare genom en digital process.

Float: En digital plattform där små och medelstora företag kan få kortfristiga lån genom företagets tillgångar. 

Gimme Shelter: Bygger prisvärda, nyckelfärdiga miljöhus som ska göra arkitektur tillgängliga för fler. 

Harvest Moon: Utvecklar en toalett som separerar och omvandlar urin och fekalier till växtnäring. 

Imagilabs grundare Beatrice Ionascu och Dora Palfi samt kommunikatören Silvia Istudor.
Imagilabs grundare Beatrice Ionascu och Dora Palfi samt kommunikatören Silvia Istudor.

Imagilabs: Bygger en gemenskap och ett verktyg för att lära tjejer mellan 12-16 år programmering. Via mobiltelefonen kan accessoarer ges liv och anpassas individuellt.

Mendi: Hårdvara med tillhörande app som ger användaren chans att förbättra sitt mentala välbefinnande, sin prestation och hälsa. 

PCT: Riktar sig till organisationer som vill minimera den tid som läggs på att hålla koll på, följa upp och planera återkommande uppgifter och processer.

Pliance: Ett API (verktyg som kommunicerar mellan plattformar och program) som företag kan använda för att automatisera sina anti-penningtvättsprocesser. Kundkontroller byggs in i företagens existerande verktyg och arbetsflöden. 

Prion: En plattform som låter förskolor dokumentera barnens dagliga aktiviteter och dela med sig av det till föräldrarna.   

Renbloc: En lösning för spårning och verifiering av energikällor för att kunderna ska se och följa hur deras energi produceras.

TADA Medical: Sätter en ny standard och planerar att tillverka säkrare medicinska slangar till sjukvård.  

Tailored Photons: Levererar frekvensomvandlingsenheter (FCU) baserade på skräddarsydda optiska kristaller för lasermarknader.

The Fit: Utvecklar mobil 3d-kroppsskanningsteknik som kan användas för att virtuellt handla kläder, måttbeställa produkter eller hitta rätt storlek. 

Läs också: Stings affärscoach: ”Kvinnliga grundare måste bli en icke-fråga”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera