Privatekonomiappar, pengaöverföring och den så kallade blockkedjan är några av de hetaste områdena inom fintechsektorn just nu. De svenska storbankerna vill gärna vara med på tåget och flera av bankerna satsar aktivt på att investera i och knyta band med svenska och internationella startupbolag.
SEB leder investerarligan
I maj i fjol chockade storbanken SEB branschen med att vara största investerare när privatekonomi-appen Tink tog in 85 miljoner kronor i riskkapital.
Investeringen gjordes av bankens riskkapitalbolag SEB Venture Capital, som grundades för 22 år sedan och länge var känt för att investera i biotech och högteknologiska bolag. Efter ett ledningsbeslut är dock SEB Venture Capital (NTL) sedan början av 2016 helt fokuserat på investeringar i fintech och andra områden som kan bidra till bankens digitalisering.
Sedan Tink-investeringen (NTL) har SEB Venture Capital gjort ytterligare tre mindre investeringar i svenska teknikbolag. De är: Now Interact (NTL), som utvecklar applikationer för artificiell intelligens (AI), Leasify (NTL), som är ett digitalt leasingbolag, och Coinify (NTL), som använder blockkedjan för internationella betalningstjänster.
Läs mer: SEB satsar 100-tals miljoner på fintech-bolag
SEB Venture Capitals chef David Sonnek
Enligt uppgift till Di Digital rör det sig om investeringar på knappt 100 miljoner kronor totalt. De kommande året spår SEB Venture Capitals chef David Sonnek att man ska investera ytterligare knappt 100 Mkr i ungefär fyra bolag.
Läs mer: Efter SEB:s jätteinvestering – så hög är Tinks värdering
Läs mer: SEB storinvesterar i blockkedjestartup
Nordea överväger starta eget riskkapitalbolag
Precis som konkurrenten SEB sneglar den nordiska bankjätten Nordea på branschens utmanare. Banken inledde 2016 med att investera cirka 10-15 miljoner kronor i Wrapp, rabattappen som grundades av serieentreprenören Hjälmar Winblah.
I maj samma år man ett acceleratorprogram för fintechbolag, med målet att komma närmare den nya tekniken.
Vårt acceleratorprogram har lett till riktig innovation.
På Dagens Industris fintech-konferens på Grand Hotell i september deklarareade Gunnar Berger, Nordeas chef för betalningskanaler, att banken skulle öppna upp för samarbeten med ”hundratals fintech-bolag” fram till 2020. Detta till följd av EU-direktivet PSD2 som införs i januari 2018.
”Det här är det största som hänt bankvärlden sedan internet”, sa han om PSD2.
Läs mer: Nordea skissar på fintech-plattform – ”ska bli som App Store”
I november samma år lanserade Nordea även en plattform för crowdfundning i Finland.
Enligt Nordeas digitalchef Jan Sirich har bankens satsningar fallit väl ut.
”Vårt acceleratorprogram har lett till riktig innovation. Vi har exempelvis ett kommersiellt avtal med hälsoappen Fjuul, som deltar i programmet, och integrerar nu deras tjänst i vår pensionserbjudande. Vi kör även pilotprogram med en rad andra bolag från programmet”, säger han.
Nordea överväger att intensifiera satsningarna genom att genomföra ett nytt acceleratorprogram i år. Enligt uppgift till Di Digital vill man även utmana SEB Venture Capital med ett eget riskkapitalbolag, Nordea Ventures, för investeringar inom finansiell teknik.
Fram till dess handlar mycket om samarbeten. Bara den senaste månaden har Nordea tecknat samarbetsavtal med två startups: Sigmastocks, det Göteborgsgrundade startupbolag som hjälper privatpersoner att automatisera sitt aktiesparande och Betalo, vars mobilapp gör det möjligt att använda ett betal- eller kreditkort för att betala räkningar eller skicka pengar inom Sverige eller utomlands.
Läs mer: Betalo tecknar avtal med Nordea
Sigmastocks grundare Nanna Stranne och Mai Thai.
Lyssna på Digitalpodden: Sigmastocks i samarbete med Nordea
Läs mer: Nordea: ”PSD2 ingen gräddfil för banker”
Swedbank tar sitt första steg
Swedbank gick redan i februari 2016 ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Men det dröjde över ett år innan man gjorde verklighet av planerna.
I augusti i fjol inledde man ett samarbete med acceleratorn Sting och affärsängeln Jane Walerud för att vaska fram nästa generations fintech-stjärnor.
Och i måndags, den 3 april, gjorde storbanken till slut sin första regelrätta fintech-investering när Göteborgsbolaget Mina Tjänster tog in 15 miljoner kronor i en kapitalrunda ledd av Swedbank. Affären innebär att startupbolagets tjänst blir tillgänglig på alla bankens digitala kanaler.
Läs mer: Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg
Mina Tjänster (NTL) hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring. Tjänsten tar även ansvar för att avsluta de abonnemangstjänster som användaren inte längre vill ha.
Mina Tjänsters medgrundare Jonas Karles och Joakim Sjöblom med Swedbanks Emma Heimonen
Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank, betonar att man med investeringen främst vill höja Swedbanks attraktivitet mot kund.
”För oss handlar det om att hitta samarbeten som kan skapa värde för Swedbanks kunder. Den här tjänsten hjälper personer att få bättre kontroll över sin ekonomi”, sa hon i en intervju med Di Digital.
Läs mer: Swedbank fintech-satsar: Nu lanseras social aktieapp i Sverige
Läs mer: Swedbank lanserar ett eget ”Shareville”
Läs mer: Swedbank skapar ”digital banking”-enhet
Handelsbanken på efterkälken
Handelsbanken ligger just nu lågt om sin startup-strategi. Utifrån ser deras största satsning ser ut att vara Ecster (NTL), en slags intern startup. Bolaget lanserades i fjol och består av delar av Handelsbanken Finans och en ny checkout-lösning som ska konkurrera med nya fintech-bolag som Klarna och Bambora. I augusti i fjol rapporterade vi att Ecster tecknat avtal med Betalo.
Läs mer: Handelsbanken lanserar Klarna-konkurrent
Mer om storbankernas fintech-investeringar i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.