Annons

Här är Sveriges 13 hetaste techbolag inom självkörning

Easyparks app, Smart Eyes vd Martin Krantz och Einrides självkörande lastbil T-Pod.
Easyparks app, Smart Eyes vd Martin Krantz och Einrides självkörande lastbil T-Pod.
Allt fler startups letar sig till fordonssektorn. Di Digital listar de hetaste svenska teknikbolagen som ska se till att våra bilar blir smarta nog att köra sig själva.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bilarna är de nya mobiltelefonerna. De avslöjar var vi är och var vi ska. De tar bilder, inhämtar data om trafikflöden och delar den med varandra. Allt med målet att stegvis bli smartare, säkrare och till slut ta över hela ansvaret i trafiken. Framtiden tillhör de som äger mjukvaran i dessa fordonsflottor. GM, BMW och Tesla tävlar nu med techbolag som Google, Intel, Uber och Didi. Allianser kommer att bildas och världens bil- och transportsektor ritas om. 

Läs mer: ”Sverige riskerar halka efter självkörningsracet” 

Utvecklingen drivs på av tusentals små och stora teknikbolag. Många av dem är redan nu viktiga underleverantörer i branschen. Di Digital har listat 13 av de viktigaste svenska exemplen:

1. Veoneer

Veoneer knoppades av från Autoliv 2018.
Veoneer knoppades av från Autoliv 2018. Foto: (c)Jason Loudermilk

Bjässe som knoppades av från säkerhetsbolaget Autoliv och börsnoterades sommaren 2018. Utvecklar, sammanställer och säljer mjukvara, hårdvara och system för säkerhetssystem. Målet är att bli världsledande inom teknik för autonoma bilar, enligt vd Jan Carlson. Är moderbolag till Zenuity.
Kunder: Den globala bilindustrin.
Börsvärde:
23 miljarder kronor.
Årlig omsättning: Cirka 21 miljarder kronor

2. Zenuity

Zenuitys vd Dennis Nobelius.
Zenuitys vd Dennis Nobelius. Foto: Patrik Olsson

Grundat av Autoliv och Volvo Cars 2017 med syftet att utveckla mjukvara för avancerade förarstödssystem och självkörande fordon. Zenuity har redan nu drygt 600 medarbetare i Göteborg, München, Detroit, Shanghai och Santa Clara, Kalifornien. I grunden går mycket av Zenuitys teknik ut på att ta in data via sensorer som läser av omgivningen, exempelvis radar, lidar och kamera. Sensordatan blir sedan underlag för datorns beslut (gasa, bromsa, väja). Resultatet av dessa samspel skickas sedan till centrala AI-system för djupinlärning. 

Kunder: Volvo Cars och Veoneer, som även agerar återförsäljare av tekniken. Bolaget ska bidra till Volvo Cars mål om att ha en självkörande bil på marknaden år 2021.

Aktuellt: Zenuity hamnade nyligen i blickfånget sedan Transportstyrelsen gett dem klartecken för dem att testa sina självkörande Volvobilar på vissa motorvägar mellan Sveriges tre storstäder i upp till 80 kilometer i timmen. Testförare måste sitta med under färden - men de behöver inte hålla händerna på ratten. 

3. Mapillary

Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem. Bild av bolagets objektsbaserade bildanalys.
Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem. Bild av bolagets objektsbaserade bildanalys.

Startup inom AI och bildanalys från Malmö med 52 medarbetare. Har sedan starten 2013 byggt en crowdsourcad bilddatabas med 440 miljoner gatuvybilder i 190 länder. Bilderna analyseras enligt ett slags ”objektsystem” med kategorier som "människa”, ”skoter” och ”träd”. Mapillary kan även ge träffsäkra koordinater på 42 objektklasser som lyktor, brandposter, brunnslock, med mera. 

Underlaget används för att utveckla digitala kartmiljöer som bland annat ”tränar upp” självkörande bilar att navigera i trafiken. Mapillary har även ett samarbete med Amazon i USA för att läsa av gatuskyltar och erbjuda information om var och när det finns ledig parkeringsyta i en given stad.

Omsättning: 18 Mkr 2018. Ska vara lönsamt 2020.

Kunder: Biltillverkare som Toyota, kartbolag som HERE och Mapbox, städer och mobiloperatörer.

Ägare och värdering: I fjol investerade BMW, Samsung Catalyst, kartjätten Navinfo, med flera motsvarande 125 miljoner kronor i bolaget. Bolaget värderades då till cirka 400 miljoner kronor, enligt handlingar från Bolagsverket. Man har även tagit in kapital från Niklas Zennströms Atomico och Sequoia Capital från Silicon Valley.

Läs mer: Så banar Mapillary vägen för självkörande bilar 

4. Smart Eye

Martin Krantz, vd och grundare på Smart Eye.
Martin Krantz, vd och grundare på Smart Eye.

Göteborgsbolag som startades 1999. Jobbar med artificiell intelligens (AI) och eye tracking för fordonsindustrin. Smart Eyes system läser av förarens blick för att förutspå avsikter och handlingar. Det märker om föraren nickar till vid ratten – något som i sin tur kan trigga automatiska styrsystem.
Omsättning:
35,8 Mkr (jan-sep 2018)
Resultat: -40,7 Mkr (jan-sep 2018)
Kunder: Volvos ägare Geely, BMW, Audi, NASA och Lockheed Martin.
Värdering: Knappt en miljard på First North.

Läs mer: Smart Eye offentliggör BMW som kund
Läs mer:
Heta Smart Eye når ny framgång – börsen rusar 

5. Einride

Robert Falck, vd Einride med dess självkörande lastbil T-Pod.
Robert Falck, vd Einride med dess självkörande lastbil T-Pod. Foto: Patrik olsson

Göteborgsbolag som utvecklat en självkörande, eldriven lastbil samt mjukvara för order- och fleet-management. Bolaget har tagit in närmare 70 miljoner kronor i riskkapital från en rad affärsänglar. De futuristiska lastbilarna testas just nu inne på logistikbolaget DB Schenkers anläggning i Jönköping. Man är i slutfasen av en process där Transportstyrelsen ska ge tillstånd för förarlösa godstransporter på allmän väg. Målet är att ha 200 egna fordon i drift i slutet av 2020.

Kunder: DB Schenker och Lidl.

Läs mer: Efter Tesla: Här är nästa generations elfordon 

6. Univrses

Ricky Helgesson, vd Univrses
Ricky Helgesson, vd Univrses

Stockholmsbaserade Univrses har byggt algoritmer som kan beräkna djup, och skapa kartor i 3d i realtid. Man tar in data från kameror, radar, lidar (laserbaserad radar), GPS och IMU (accelerometer, gyrometer, mm). Sedan kan man identifiera exakt position av den egna bilen, andra bilar, trafikanter och objekt. Man jobbar även med spårning och klassificering av objekt.

”Om Mapillary jobbar med big data jobbar vi i realtid", säger bolagets grundare och vd Ricky Helgesson.

Omsättning: Trefaldigades i fjol till 19 Mkr. Resultat kring nollan.
Antal anställda: 28, varav ungefär hälften doktorerat inom datorseende eller AI.
Kunder: Zenuity, en hemlig datortillbehörstillverkare, ABB och Huskvarna.
Ägare: Grundare. Har sedan starten 2015 tagit in 24 Mkr från affärsänglar, Almi Invest och finska Reaktor Ventures.

7. Easypark

Easyparks parkeringsapp och vd Johan Birgersson.
Easyparks parkeringsapp och vd Johan Birgersson.

Ett ledade bolag inom parkeringsteknik som växt genom uppköp. Miljontals bilister använder redan idag Easyparks app i mobilen, eller i bilens navigationsfönster, för att hitta och betala för parkering. Systemet bygger på maskininlärning och data från tolv olika källor, bland annat sensorer på parkeringsplatser och data från användarna. Blir en naturlig del av en framtid där bilar hittar parkeringsplats, parkerar och betalar på egen hand.
Omsättning: Drygt 600 Mkr 2018 med en vinstmarginal på 15 procent.
Användare:
Fyra miljoner aktiva användare i 14 länder, med över 90 miljoner transaktioner under 2018.
Ägare: Svenska Verdane Capital och brittiska Vitruvian Partners. 

8. Northvolt

Northvolts vd Peter Carlsson presenterar lastbils- och busstillverkaren Scania som ny samarbetspartner i början av 2018.
Northvolts vd Peter Carlsson presenterar lastbils- och busstillverkaren Scania som ny samarbetspartner i början av 2018. Foto: Jonas Ekströmer/TT


Batteritillverkare som grundades 2015 under namnet SGF Energy av Peter Carlsson, som tidigare varit toppchef på Tesla. Har över 200 medarbetare idag och bygger fabriker för utveckling av litiumjonbatterier i Västerås, Skellefteå och Gdansk. Blir en viktig partner för de som bygger i framtidens eldrivna, självkörande fordonsflottor.  

9. CEVT
Ett ingenjörsbolag som ägs av kinesiska Geely och sysselsätter drygt 2000 personer i Göteborg. Utvecklar nya bilmodeller åt Volvo, Geely, Lynk & Co, med mera.

10. Sentient
För några år sedan blev en reklamfilm för Volvo Lastvagnar viral, när den belgiske skådespelaren Jean Claude van Damme gick ned i split mellan två lastbilar. Mjukvaran som stabiliseras lastbilarna i reklamfilmen kommer från Göteborgsbolaget Sentient som specialiserat sig på att öka körstabilitet och precisionen. Den ska även kunna hjälpa till vid potentiellt farliga situationer. 

Tanken bakom bolaget är att en förarlös bil måste vara mycket säkrare än en normal förare, för att samhället ska kunna ta till sig autonom teknik. Sentients mjukvara kör därför lika säkert som en mänsklig expertförare, enligt bolaget.

Bolaget grundades 2009 och säljer mjukvara som kunderna sedan får applicera på sin egen hårdvaruplattform.

Reklamfilm som visar hur Kungen hedras av Sentient med en ”autonom kungakrona med sladd”.

11. Arccore
Göteborgsbolaget Arccore levererar öppen mjukvara, plattformar och utvecklingsverktyg för bilindustrin, däribland bolag som sysslar med förarlös teknologi. Arccore grundades 2009 och sysselsätter 100 personer i Sverige.  De är bland annat inblandade i Volvos Drive me-projekt för självkörande bilar.

Ägare: Köptes av tyska Vector 2018 och är numera en enhet för forskning och utveckling.
Kunder: Den globala bilindustrin

12. Uniti

Unitis eldrivna citybilar.
Unitis eldrivna citybilar.

Svenskt bilföretag som grundades 2016 av Lewis Horne i Lund. Företaget ska bygga små eldrivna citybilar. Har flyttat utvecklingen till teknikklustret vid racingbanan i Silverstone, i Storbritannien. Där hamnar även första fabriken - inte i Landskrona som tidigare planerats.

”I framtiden hoppas vi utveckla en peer-to-peer-modell där ägarna hyr ut sin bil till andra, som på Airbnb. På sikt ska våra bilar bli självkörande. Bilarna ska hämta upp passagerare, släppa av dem och parkera sig själva. Man kan då släppa ut sin bil och ha den som alternativ inkomstkälla”, säger Robin Eriksson, marknadschef på Uniti.

Läs mer: Skånskt elbilsbolag tar in miljoner via crowdfunding – siktar på lansering 2020 

13. Tobii
Världsledande inom eye tracking sett till företagets totala marknadsandel. Fordon är inget fokusområde just nu, men man har sedan många år en dialog med branschens tillverkare och underleverantörer.
Börsvärde: 3,4 Mdkr.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer