Hoppa till innehållet

Här är Sveriges hetaste kommun för e-handel

Skärgårdskommunen Vaxholm toppar listan över Sveriges bästa e-handelskommun. Med sina 11967 innevånare slår Vaxholm kommun Stockholm stad.

Hamnen i Vaxholm.
Hamnen i Vaxholm.Foto: Hasse Holmberg / TT

Från att ha legat på en 124:e plats vid förra årets mätning, har Vaxholms kommun gjort ett jätteryck och intar första platsen som landets bästa e-handelskommun, före Stockholm och Bräcke kommun.

”Det är jätteroligt att vi har lyckats bra, vi har ett stort företagande här ute. Vi har uppmuntrat befintliga butiker att även ha e-handel. Det är en liten kommun och mycket nätverkande” säger, Mikaela Lodén, näringslivsansvarig i Vaxholm stad. 

Det är tredje gången den årliga kartläggningen görs av betal- och finanstjänstleverantörerna Svea Ekonomi och Payson. Man mäter antal nystartade företag i förhållande till antal innevånare. 

Under 2018 startades totalt 2231 e-handelsföretag. Vilket är 94 fler företag än 2017 och en procentuell ökning med är 4,4 procent.

Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi, ser en trend bland startupbolagen.

”Det är nischade företag som startas. Det kan vara allt från jaktknivar, gummistövlar till rökspån”, säger hon. 

Det som är speciellt för trendföretagen är att man bearbetar en målgrupp istället för en produkt, enligt Emma Lindgren.

”Man plockar upp en trend och är snabb med att komma igång och sedan när den är över lägger man ned företaget. Då har man guld under ett fåtal månader så länge som den här trenden varar.”

Sedan finns det många fysiska butiker som satsar på att bli digitala. Om det är dessa eller de trendkänsliga företagen som ska dominera e-handeln i framtiden är för tidigt att uttala sig om, tycker Emma Lindberg. Däremot ser hon att de flesta söker på nätet innan de gör sina inköp.

”9 av 10 googlar innan man gör ett köp, det påverkar vad du köper och vem du köper av”, säger hon.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera