Hoppa till innehållet

Här är techmiljonärerna som lovar skänka bort sina pengar

Över 600 internationella startupgrundare har skrivit under “the founders pledge” och lovar därmed att donera en andel av sina förmögenheter till välgörenhet. Nu hoppar de svenska techprofilerna på tåget. 

Från vänster: Videoplazas grundare Alfred Ruth och Sorosh Tavakoli, TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius är fyra av de svenska techprofiler som gått med i Founders pledge.
Från vänster: Videoplazas grundare Alfred Ruth och Sorosh Tavakoli, TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius är fyra av de svenska techprofiler som gått med i Founders pledge.

Att rädda världen är högsta mode i techvärlden. I fjol lovade Facebookgrundaren Mark Zuckerberg att skänka 99 procent av sin förmögenhet till välgörande ändamål. I Sverige har Klarna-grundaren Niklas Adalberth hoppat av för att starta Norrsken Foundation, som ska finansiera socialt entreprenörskap och tekniklösningar för en bättre värld. Även Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert har startat en stiftelse för välgörande ändamål. 

Ett liknande initiativ som fått stor uppmärksamhet är Founders pledge, som drog igång för snart två år sedan. Ett “founders pledge” är ett juridiskt bindande löfte, där en entreprenör förbinder sig att skänka en viss del av sin förmögenhet till välgörande ändamål om de säljer bolaget. I gengäld blir han eller hon del i rörelsens nätverk, med inbjudningar till möten och diskussioner med olika välgörenhetsorganisationer, studieresor och annat. 

“Vi försöker ge ett enkelt och smärtfritt svar på frågan om ‘hur kan jag hjälpa till’. Vi vill skapa en plattform för att låta dem göra det på ett effektivt och systematiskt vis”, säger initiativets grundare David Goldberg till Di Digital. 

Hittills har organisationen, som hyllats av bland andra Y Combinator-grundaren Sam Altman, samlat in drygt 640 namnunderskrifter från entreprenörer och investerare. 

 

Vi försöker ge ett enkelt och smärtfritt svar på frågan om ‘hur kan jag hjälpa till’

 

David Goldberg räknar med att det ska innebära donationer på över 180 miljoner dollar, till välgörenhetsorganisationer som jobbar med bland annat malaria, flyktingkrisen, storskaligt jordbruk, och forskning inom artificiell intelligens.

“Techsektorn skapar fler miljonärer än någon annan del av näringslivet idag. Det är en tacksam sektor att jobba med för att göra världen lite bättre”, säger David Goldberg. 

Foto:

David Goldberg, initativtagare till Founders pledge.

Nu öppnar organisationen upp för svenska medlemmar. I samband med det har en rad svenska techprofiler gått med. Bland dem märks Onlinepizza-grundaren och affärsängeln Erik Byrenius (NTL), TAT-grundaren och affärsängeln Hampus Jakobsson (NTL), Great Works-grundaren Ted Persson (NTL), Wrapp-medgrundaren Carl Fritjofsson (NTL) samt de två Videoplaza-grundarna Sorosh Tavakoli (NTL) och Alfred Ruth (NTL). Alla har de skrivit under på att skänka minst 2 procent av framtida vinster från bolagsförsäljningar. 

“Jag tror många känner igen känslan av att man vill fortsätta göra skillnad, även efter att man sålt sitt bolag”, säger Erik Byrenius. Han blev mångmiljonär när han som en av tre grundare sålde tjänsten Onlinepizza till tyska Delivery Hero för mellan 250 och 500 miljoner kronor år 2012. 

“För mig handlar det om att fortsätta vara med och förändra saker, och kanske på ett annat sätt än genom att bygga ett nytt företag eller en ny produkt”, fortsätter han. 

Huvudsyftet med Founders pledge, säger David Goldberg, är att hitta ett enklare och mer effektivt sätt att kanalisera förmögna personers tid, resurser och pengar in i att lösa världens stora problem.

“Jag vill att världens duktigaste entreprenörer ska tänka på de här stora utmaningarna. På lång sikt ser jag pengarna som en trojansk häst för att få dem involverade och engagerade. Det stora värdet ligger i deras tid, nätverk och kunskap”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera