Hoppa till innehållet

”Här är tre saker som kan skaka om Spotifys aktie”

Spotify dras med flera problem som kan ställa till det för bolaget på börsen. Delägarna har flera skäl att vara nervösa, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.

Spotify driver en streamingtjänst som är beroende av riskkapital, snart kan bli omsprungen av Apple Music i USA och vars förluster bara stiger.

Riskerna hopar sig också kring Spotifys osedvanliga börsnotering, där bolaget i princip får klara sig utan ankarinvesterare som annars hade behållit aktierna under en viss tid och kanske stödköpt om aktien skulle börja vackla.

Det är med de förutsättningarna Spotify, som i fjol växte 40 procent men såg förlusterna fördubblas, ska ta klivet in på New York-börsen.

Det som oroar källor nära bolaget är kanske framför allt att Apple Music är på väg att gå om Spotify i antal prenumeranter så tidigt som i sommar. Det rapporterade nyligen Wall Street Journal, som uppger att Apples utmanare nu växer snabbare än Spotify.

Knäckfrågan blir hur Spotifys stora ägare – däribland en rad svenska pensionsfonder och ett otal riskkapitalbolag – agerar veckorna efter noteringen. Ett högt säljtryck skulle kunna sänka aktien. Att Spotifys vinster bara skjuts på framtiden, senast av bolagets siffror för 2017, kan förvärra situationen.

Lista: Doldisarna som täljer guld på Spotifys notering 

På drygt tio år har ingen lyckats tjäna pengar på strömmad musik. Efter år av segdragna förhandlingar med skivbolagsjättar vore det inte mer än rättvist att banbrytaren Spotify fick chans att bedriva sin verksamhet med vinst. Men det hänger på att licensavtalen blir än mer lukrativa.

Netflix går med vinst och stiger stadigt på Nasdaq-börsen – men tv-tjänsten verkar i en annan bransch med en hel hylla av egenproducerat innehåll. Det senare har inte Spotify, åtminstone inte än.

Det finns förmildrande omständigheter som skulle kunna lugna aktiemarknaden.

En del av Spotifys ägare är faktiskt förhindrade att sälja aktien. Tencent-gruppen, som investerade stort i slutet av 2017, får inte sälja aktier förrän december 2020. Det bör bidra till viss stabilitet under de första börsveckorna.

Spotifys aktie har varit oerhört eftertraktad de senaste åren. De aktier som har gått ut till försäljning har slukats i de befintliga ägarleden. Bristen på säljare har tryckt upp aktien och gjort Spotify självsäkert inför den publika handeln.

På sikt har Spotify genom ett dussintal små bolagsförvärv krattat för att rensa upp i musikbranschens rättighetsdjungel, utveckla mer sofistikerade rekommendationstjänster och till och med låta kunderna skapa och dela sin egen musik. Men just nu spelar alla kringttjänster mindre roll.

Det viktigaste nu är att övertyga marknaden att ett bolag som aldrig gått med vinst kan vara värt närmre 200 miljarder kronor.

Läs mer: Succébolaget Spotify: Från Rågsved till Wall Street

Läs mer: Sparekonomerna: Så köper du aktier i Spotify 


Lyssna på Digitalpodden Special om Spotifys 12-åriga historia:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera