Annons

Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

Jessica Brillhart är "principal filmmaker for VR" på Google.
Jessica Brillhart är "principal filmmaker for VR" på Google. Foto: Fredrik Norrlid
Virtuell verklighet kan spela en viktig roll för framtidens sjukvård. Det säger Jessica Brillhart, Googles huvudfilmskapare inom VR.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I början av året använde läkare vid ett franskt universitetssjukhus VR under ett kirurgiskt ingrepp för att operera bort en hjärntumör på en patient. Men det var inte på läkarna som VR-utrustningen satt, det var på patienten.

Genom att kontrollera det patienten såg och hörde kunde läkarna stimulera olika delar av hjärnan och hela tiden kontrollera att de inte skadade hjärnan under ingreppet.

”Det är en av de bästa tillämpningarna av VR-teknik som jag har sett så här långt”, säger Jessica Brillhart som är i Malmö för att föreläsa om virtuell verklighet på The Conference.

Filmaren Jessica Brillhart rekryterades till Googles Creative Lab 2009. Där producerade hon en rad kortfilmer och dokumentärer fram till förra året, när hon blev Googles huvudfilmskapare inom VR.

Den första VR-filmen som hon gjorde var ”World Tour” och den filmades med Jump – Googles kamerarigg för VR.

xPhdLz2Ebfw

”Utrustningen fanns på prototypstadiet och jag blev ombedd att filma det jag tyckte var intressant. Vi åkte bland annat till Japan, Puerto Rico, Island och Kalifornien för att fånga känslan av människans första upplevelse på jorden.”

Google satsar stort på VR, bland annat genom utvecklingen av filmriggen Jump med sexton kameramoduler och teknik för att sätta samman de sexton videoströmmarna till en, men också genom VR-plattformen Daydream som släpps i höst.

För Jessica Brillhart är det viktigt att lägga kraft på att få tekniken att fungera på mobila enheter.

”Dagens mobiltelefoner är kraftfulla och har hjälpt till att göra VR populärt, men det är fortfarande bara telefoner med VR på toppen, de är inte byggda med utgångspunkten att hantera VR.”

Därför vill Google att mobiltillverkare ska ha VR i åtanke när de utvecklar nya modeller.

”Och kommande versioner av operativsystemet Android ska klara av att optimera VR-material för just telefonen. Om det är i mobilen som användaren vill se VR så är det där vi ska få det att fungera”, säger hon.

Den största insikten hittills för Jessica Brillhart har varit att virtuell verklighet inte handlar om filmrutor – VR handlar om en värld.

”Jag kommer hela tiden på mig själv med att prata om tittare när den som ser filmen egentligen är en besökare. Det gör att jag måste behandla kameran som en människa och inte som teknisk utrustning. Det som händer kameran kommer att hända en annan människa.”

Jag måste behandla kameran som en människa. Det som händer kameran kommer att hända en annan människa.

Hajpen runt VR är enorm. Tidigare i år släppte Goldman Sachs en rapport där investmentbanken uppskattar att marknaden för VR kommer att vara värd 80 miljarder dollar, motsvarande drygt 670 miljarder kronor, år 2025.

Andra analyser pekar på att marknaden kan vara värd drygt 30 miljarder dollar år 2022, men varken film eller spel kommer ensamma att kunna driva VR-industrin framåt, tror Jessica Brillhart.

”Jag har ännu inte sett något renodlat VR-spel som övertygar mig om att det enbart är spelindustrin som kommer att driva tekniken framåt.”

Förutom kirurgerna vid det franska universitetssjukhuset som använde VR vid hjärnoperationen så lyfter Jessica Brillhart fram filmen ”Notes on blindness” som ett av de bästa exemplen där VR-tekniken har använts. Filmen är ett försök att skapa förståelse för hur det är att vara synskadad.

W2eTgbyiY_0

Ett annat initiativ som Jessica Brillhart nämner som lyckat är tidningen The New York Times satsning på VR.

”Det är fantastiskt. De har delat ut över en miljon Google Cardboards till sina prenumeranter för att föra sina läsare närmare journalistiken. De utforskar både integriteten och journalistiken.”

_Ar0UkmID6s

Men Jessica Brillhart säger att den viktigaste tillämpningen är att användarna vågar experimentera, eftersom VR-tekniken fortfarande är väldigt ung. Hon tycker den stora styrkan med virtuell verklighet är att besökaren kan interagera på ett helt nytt sätt.

”En film visar en version av verkligheten – VR ger användaren möjlighet att se så många fler versioner av samma verklighet. I en film kan man sällan veta vad någon tänker eller känner, men med VR så kan man sätta sig in i situationen och komma nära personen på ett helt annat sätt.

Jessica Brillhart ser ett stort framtida användningsområde för VR inom sjukvården.”Jag ser att VR kan användas för att till exempel övervinna fobier eller för att behandla posttraumatiska stressyndrom.”

Men det behöver inte bara handla om ren behandling.

”De allra flesta som är på ett sjukhus har inte själva valt att vara där. VR kan ge patienter som är inlagda under längre perioder möjlighet att lämna sjukhuset. Det handlar inte om att ersätta verkligheten, utan snarare om ett löfte att det finns en värld utanför sjukhusets väggar.”

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies