Annons
John Elvesjö är medgrundare och vice vd på ögonstyrningsbolaget Tobii

Här är villkoren för Tobiis emission

Så fattar Saltå Kvarn smartare affärsbeslut SPONSRAT AV Climber

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.

Ikea storsatsar på elbilar

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Det amerikanska bolaget Hyperloop One har byggt en testbana i Nevadaöknen med ett rör som är 500 meter långt. Nu vill hyperloopaktörerna i Norden utveckla hyperloop vidare i form av en testbana i Salo, Finland.

Hyperloop One stänger runda på 680 miljoner

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Här är villkoren för Tobiis emission

John Elvesjö är medgrundare och vice vd på ögonstyrningsbolaget Tobii
John Elvesjö är medgrundare och vice vd på ögonstyrningsbolaget Tobii
Ögonstyrningsbolaget Tobii tar in 458 miljoner kronor för att storsatsa på eyetracking i virtual reality och smartphones. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I början av november kunder Di Digital rapportera att ögonstyrningsbolaget Tobii står i begrepp att genomföra en nyemission för att finansiera sina satsningar på eyetracking i virtual reality och smartphones.

Nu presenterar bolaget villkoren för företrädesemissionen. Teckningskursen är 52 kronor per ny aktie och aktieägare i Tobii har företrädesrätt att teckna en ny aktie per tio befintliga aktier, det vill säga en teckningsrelation om 1:10.

Läs mer: Tobii växlar upp – tar in 450 miljoner

Anledningen till kapitaljakten är att bolaget ska göra "betydande investeringar i teknik- och marknadsutveckling för att ta till vara på det snabbt ökande intresset för eyetracking i virtual reality och smartphones", enligt ett pressmeddelande.

Läs mer: Därför kan Googles köp gynna Tobii

Ambitionen är att Tobii skall ta samma världsledande position med eyetracking för konsumentelektronik som segmenten Dynavox och Pro redan uppges ha inom sina respektive områden. Tobii avser att investera 150 miljoner kronor årligen i båda de två områdena under 2017–2019.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post