Annons

”Har Facebook förlorat sin virala glans”?

För andra kvartalet i rad rapporterar Facebook svagare användartillväxt. Har vi sett slutet på sociala mediejättens virala framgångsera, frågar sig Di Digitals Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Handen på hjärtat, hur aktiv har du varit på Facebook det senaste året? Sociala medier-tröttheten sprider sig och det får Facebook betala för.

Under många år har jättens framgångståg accelererat snabbt. Från starten 2004 fram till 2017 har det funnits en kraftig viral effekt i nätverket som i sin tur lockat in nya användare. 

Men när de man vill hänga med på Facebook inte längre är lika aktiva finns det risk att man själv tappar intresset. En utveckling som det har rapporterats om ett tag nu.

Under 2018 har Facebook fått sig en rejäl törn i kölvattnet av bland annat falska nyheter, Cambrigde Analytica-skandalen, säkerhetsintrång och just användarnas falnande intresse för nätverkets nyhetsflöde.

Turerna har också märkts på börsen där aktiekursen har fallit med nära 20 procent sedan årets början. Från toppnoteringen i juli på 217 dollar har Facebook-aktien tappat hela 32 procent. Ett värde på runt 200 miljarder dollar, cirka 1,8 biljoner kronor.

Ett av skälen till dippen är att bolaget för första gången på många år har redovisat en avtagande användartillväxt under de två senaste kvartalen. På de viktiga marknaderna USA och Kanada har den avstannat och i Europa tappade man till och med användare under andra kvartalet.

Dock har det än så länge inte påverkat annonsintäkterna, som ökade med 33 procent under det senaste kvartalet.

Tillväxttakten för dagliga aktiva användare landade på 9 procent under kvartalet (* se fotnot nedan), jämfört med 11 procent under föregående period. Samma siffra i fjol var 16 procent.

Läs även: Vinstkross från Facebook – men användarfesten uteblev 

Det vi ser nu kan vara ett resultat av att Facebooks nyhetsflöde helt enkelt inte är lika intressant längre. 

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerbergs svar på detta är bland annat att lägga större fokus på privata meddelanden i Messenger och så kallade stories i de olika tjänsterna. Då användarna lägger allt mer tid på de kanalerna. Även video är ett prioriterat område.

”Trenden vi ser pekar mot att folk i en nära framtid kommer att dela mer innehåll i stories än i nyhetsflödet”, sa Mark Zuckerberg i samtalet med analytiker i samband med resultatrapporten.

Han sa dock att skiftet från att tänka flödet först till stories först inte har "gått lika smidigt" som han hade hoppats på. Samtidigt liknade han det vid övergången från när Facebook gick till att tjäna mer via mobilen än webbsidan. Något som ifrågasattes inför bolagets börsnotering 2012, men som snabbt tog fart under åren därefter.

Bolaget jobbar med att hitta nya intäktskällor och har från i slutet av september i år erbjudit annonser i stories. Men hur man ska tjäna pengar på privata konversationer är än så länge oklart. För vem vill ha annonser som stör i samtal med vänner?

Mark Zuckerberg pratade också om fortsatt stora investeringar under 2019. Främst i nya produkter som streamingtjänsten Watch, Instagrams tv-tjänst och Facebooks marknadsplats Marketplace. Även cybersäkerhet är en stor kostnadspost. 

Men än så länge är det nyhetsflödet som är Facebooks största intäktskälla och om några månader kommer blickarna återigen riktas mot användartillväxten. Mycket tyder på att 2018 kan summeras till Facebooks tuffaste år hittills. 

Marknaden svarade dock på kvartalet med att aktien den här gången slutade på drygt 3 procent upp i efterhandeln. Det efter att ha åkt jojo med både upp 5 procent och ner 6 procent.

* Facebook har ändrat sitt sätt att räkna antal användare under tredje kvartalet och enligt det gamla sättet ska siffran vara 10 procent.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies