Hoppa till innehållet

”Här finns mindre jante och mer hjälpsamhet”

I november intar Di Startup Tour Malmö. Det är en stad som har gjort mycket väsen av sig i techvärlden de senaste åren. ”Att så många entreprenörer har lyckats skapar ett starkt ekosystem och förebilder”, säger Charlotta Alegrius Ursing, vd för startuphuset Minc.

Charlotta Alegria Ursing, vd för startuphuset Minc i Malmö.
Charlotta Alegria Ursing, vd för startuphuset Minc i Malmö.Foto: Minc/Press

”På samma sätt som gemene man känner en stolthet för Malmö FF, blir vi allt fler som känner liknande för vår startupscen”, säger Charlotta Alegria Ursing som för drygt ett år sedan tillträdde posten som vd för startuphuset Minc i Malmö.

Läs även: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – anmäl din startup till Di Startup Tour 2018  

Näst efter Stockholm brukar Malmö beskrivas som den hetaste startupstaden i Sverige. Från staden kommer ett antal techbolag som har gjort väsen av sig långt utanför Sveriges gränser.

Däribland Polar Rose som köptes av Apple 2010, Mapillary (NTL) som i september slöt ett samarbetsavtal med Amazon för att lösa USA:s parkeringsproblem, TAT som köptes av mobiltillverkaren Blackberry 2010, liksom "Nasa-duschen" Orbital Systems (NTL), det börsnoterade hjälmbolaget Hövding och Neo4j som hjälpte till vid kartläggningen av Paradisläckan.

Faktum är att investeringarna till bolag från Malmö (med Lund inräknat) sprängde miljardvallen under 2016 vilket gör regionen till en av de absolut starkaste i Skandinavien.

”Att så många entreprenörer har lyckats skapar ett starkt ekosystem och förebilder. Det är många som flyttat ut, flyttat tillbaka och sedan väljer att vara kvar. För vi har en bra livskvalitet här nere”, säger Charlotta Alegria Ursing.

Läs mer: Guldregn över deras anti-depp-hjälm 

Många känner också en lokalpatriotism och vill vara med och stärka communityt, tror Minc-vd:n.

”Här finns mindre jante och mer hjälpsamhet. Det gör det enklare att ta sig fram. Man behöver inte känna sig ensam i Malmö.”

Viljan att hjälpa till och att samarbeta med andra ser hon som Malmös unika spets:

”Det är en viktig komponent i att den här lilla stan kan få fram så många tillväxtbolag”, säger Charlotta Alegria Ursing som berättar att det är något utländska besökare brukar vara nyfikna på när de besöker Minc.

Närheten till kontinenten är också viktig för startupklimatet, tror hon:

”Vi har en naturlig utblick utanför Sverige och får absolut inspiration. Vi har förstås samarbete med Danmark men även många andra länder. Känslan av närhet gör att man snabbare ser utanför Sveriges gränser.”

Yngre Malmöbolag som Charlotta Alegria Ursing tycker att man ska ha koll på är bland annat det digitala vårdbolaget Next Step Dynamics, förre Min Doktor-vd:n Charlotta Tönsgård nya vårdbolag Engaging Care och Flow Neuroscience vars hjälm ska motverka depressioner.

Hur ser tillgången till riskkapital ut?

”Vi ser att antalet investeringar och även storleken på investeringarna ökar. Det är ett tecken på att Malmös startupscen har mognat. Vi har investerare i huset så gott som dagligen och till vår årliga Malmö Demo Day kommer över hundra investerare från hela världen.”

Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour 2017 

Minc-vd:n är född i Malmö och har pluggat i Lund. Men hon är ”skolad i 90-talets it-boom i Stockholm", säger hon.

Under samma period i Malmö hade det viktiga Kockums-varvet precis slutat med sin tillverkning. Sedan fyra år är hon tillbaka i hemstaden.

”Det var en helt ny stad jag kom tillbaka till”, säger Charlotta Alegria Ursing och forsätter:

”Jag blev imponerad av startupscenen. Kockumsområdet är nu fyllt av en blandning av bostäder och företag och bland annat ligger Minc där. Det bubblar något kopiöst.”

En annan sak hon har märkt under sina fyra år i staden är att det startas fler bolag med kvinnliga grundare eller medgrundare. Dessutom söker sig nu fler utländska bolag till startuphusets accelerator.

”Man tror att man kan, så man vågar satsa. Folk förstår att det är möjligt att starta bolag”, säger Charlotta Alegria Ursing.

Läs även: ”Därför vill vi se fler kvinnliga techgrundare” 

Den 7 november kommer Di Digital Startup Tour till Malmö. Delfinalens vinnare direktkvalificeras till finalen i Stockholm den 28 november. I prispotten finns bland annat 1 miljon kronor för marknadsföring i Bonnier News kanaler. Anmäl din startup eller säkra en plats i publiken här! 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera