Annons

Har fyra medarbetare – omsätter 100 miljoner

Sparnets grundare Olof Jakobsson, vd, och Jacob Thörn, inköpschef.
Sparnets grundare Olof Jakobsson, vd, och Jacob Thörn, inköpschef.
På tre år har deras nätbutik gått från noll till 100 miljoner kronor i omsättning. Nu berättar medgrundaren Olof Jakobsson hur man lyckats bygga Sparnet.se – Sveriges största nätbutik man aldrig hört talas om. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det hela började för tre år sedan då entreprenörerna Olof Jakobsson och Jacob Thörn startade nytt bolag med en idé om att sälja ett fåtal populära prylar på nätet till en bred målgrupp. De hade drivit bolag ihop tidigare och lärt sig den hårda vägen: det gällde att testsälja prylarna i små upplagor, och snabbt lägga stora beställningar när kunderna strömmade till.

”Vi har några produkter som alltid går bra: Wifi-förlängare, Led-belysning och hörlurar. I övrigt är vi väldigt säsongsstyrda. Vi testar nya produkter varje vecka, skalar upp dem som går bra och släpper resten. Totalt försöker vi alltid ha färre än 100 olika produkter live samtidigt”, säger Olof Jakobsson, medgrundare och vd på Sparnet.

Affärsidén är enkel. Och affärerna går lysande. 

Redan första året uppgick Sparnets omsättning till 53 miljoner kronor, med över 12 miljoner kronor i vinst. 2019 omsatte man 70 Mkr. Vinsten föll då till 6,6 Mkr, efter en del tunga investeringar i logistik och it-system.

Det snäva sortimentet har gjort att varulagret kan hållas nere. Sedan starten har grundarna flyttat sitt lager från ett Shurgardförråd i Skanstull, till en överbliven etta på Södermalm och till en källarlokal på 70 kvadrat på Östermalm. 

Idag består Sparnet av fyra medarbetare. Logistiken sköts numera av Almroth i Norrköping, som har många kunder inom e-handel. 

Man har även lagt ut det mesta annat på underleverantörer: Betalningarna sköts av Klarna, webbutvecklingen av Botweb, marknadsföringen av mediebyrån OMD, poddsamarbeten sker med Perfect Day Media, med mera. På så vis kan medarbetarna fokusera på det man är bäst på: inköp och presentation av produkterna. 

Vd:n spår en omsättning på drygt 100-miljoner kronor i år.

”Baserat på utvecklingen just nu ligger vår prognos på en omsättning på en bit över 100 miljoner kronor. Vi är redan stora i Sverige och Norge, och växer snabbt i Finland, Danmark och Tyskland”, säger Olof Jakobsson.

Hur marknadsför ni Sparnet?

”I början var det nästan bara Facebook. I fjol investerade vi nästan 30 miljoner kronor i Facebookannonser utifrån en formel som gav oss kontroll över vinst per investerad krona. Nu har vi börjat bredda oss och bygger varumärket genom annonser i på nyhetssajter, i Alex & Sigges podcast, med mera.”

Era annonser är oftast bara för enskilda produkter?

”Ja. De flesta köper bara en produkt, men ofta fler av samma. Vi ville bygga en butik där vi inte behövde stora varukorgar för att gå med vinst.”

Olof Jakobsson och parhästen Jacob Thörn har nu hunnit bli 31 och 35 år gamla. De träffades för tio år sedan när de sommarjobbade på ett inkassobolag och blev vänner genom att snacka om entreprenörskap och hur man kunde tjäna pengar på roliga, annorlunda prylar. Det hela ledde till att man startade flera bolag ihop. 

Den mest ambitiösa hette Zale.se. Bolaget fokuserade på ett stort produktutbud och omsatte en tid tiotals miljoner kronor. Tillväxten såg lovande ut en tid, men 2015 gick bolaget i konkurs. 

”Vi sålde billiga varor, ofta teknikprylar med speciell design och funktion med en prislapp kring hundralappen. Men det var svårt att få lönsamhet i det. Bland annat krävdes det att kunderna köpte många varor samtidigt. Med Sparnet har vi bytt till produkter som har en bra vinstmarginal - även om kunden bara köper en produkt”, säger Olof Jakobsson.

Konkursen sved. Men efter ett par år hade såren läkt och parhästarna kunde göra en framgångsrik omstart med Sparnet.se. 

Vad är er röda tråd?

”Det är väl smarta saker för vardagen. Ofta finns det en liknande originalprodukt där ute som är ganska dyr, och en massa kopior av lägre kvalité från Kina. Vi vill ligga däremellan, med produkter för hem och fritid som håller länge.”

Ni har en topp-tio-lista längst upp på sajten. Varför?

”Det gäller att guida kunderna. Istället för många val ska de hitta något som är relevant för just denna vecka. Nu kommer exempelvis höst och mörker, då kommer reflexvästar och lampor intressera en majoritet. Det är lite som att gå in på Netflix, storsäljarna är det viktigaste.”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer