Northfork startades 2016 med visionen av att förenkla ett stort vardagsproblem.
”Det är ju både tidskrävande och mentalt utmattande att handla mat på nätet. Vi ville hjälpa konsumenterna med sin middagsplanering”, säger Robin Rendahl, vd och medgrundare på Northfork.
Fyra år senare består bolaget av tio medarbetare. Man omsätter 16 miljoner kronor på årsbasis, och växer med 100 procent om året med en knapp förlust.
Bolagets affärsidé står på två ben:
”Det är genom Gastrofy som vi lär oss vad konsumenterna vill ha, vilket gör att vi hela tiden kan utveckla Northforks prenumerationsbaserade mjukvara”, säger Robin Rendahl.
Läs mer: Fortsatt tungt för Linas Matkasse: ”Vi har sänkt kostnaderna”
Bolaget har hittills tagit in 12 miljoner kronor i riskkapital. Nu tar man in ytterligare 10 miljoner kronor från riskkapitalbolagen J12 Ventures och ängelnätverket DHS Venture Partners.
”Vi tror på teamet, de är envisa visionärer. Robin Rendahl har prövat sig fram och hittat en modell som funkar och är redo att skalas upp internationellt. Marknaden växer fort, inte minst i spåren av corona-pandemin, och Northfork är marknadsledande globalt inom matchning av recept och livsmedelsprodukter”, säger Luca Banderet, partner på J12 Ventures.
Kapitalet ska användas till USA-expansionen, enligt vd:n.
”Vi har ett starkt samarbete med Walmart och vill fortsätta utveckla det”, säger han.
Hur ser samarbetet ut?
”Idag hjälper vi dem koppla ihop Walmart med Tasty, som är USA:s populäraste receptapp och som ägs av mediehuset Buzzfeed. Ambitionen är att fortsätta hitta liknande samarbeten.”
Hur svårt är det att översätta recept till livsmedelsbeställningar?
”Utmaningen är hur man skalar det. Det finns en mängd sätt att beskriva ingredienser, samt hundratusentals produkter i livsmedelsbranschen. Och det ändrar sig hela tiden. Vad är en knippe persilja? Hur mycket är det? Måste det vara färskt, eller kan det vara fruset eller torkat?”
Hur lyckas ni?
”Vi använder neurolingvistisk programmering, en typ av maskininlärning som tränar en algoritmen att förstå språk som svenska och engelska.”
Vad händer i Sverige närmaste året?
”På Gastrofy ska vi ta fram personliga menyförslag baserat på vad man handlat och på input om diet, smak och annat. Vi utvecklar även Northfork för att möta efterfrågan på nya funktioner från livsmedelsbolagen.”