Hoppa till innehållet

Har hittat rätt recept för tillväxt – gasar med Walmart som storkund

I fyra år har startupbolaget Northfork förfinat sin affärsidé om receptbaserad e-handel av livsmedel. Nu gasar man i USA med Walmart som storkund riskkapital från investerarna J12 Ventures.

Luca Banderet, partner på J12 Ventures, och Robin Rendahl, vd och medgrundare på Northfork.
Luca Banderet, partner på J12 Ventures, och Robin Rendahl, vd och medgrundare på Northfork.Foto: Pressbild

Northfork startades 2016 med visionen av att förenkla ett stort vardagsproblem.

”Det är ju både tidskrävande och mentalt utmattande att handla mat på nätet. Vi ville hjälpa konsumenterna med sin middagsplanering”, säger Robin Rendahl, vd och medgrundare på Northfork. 

Fyra år senare består bolaget av tio medarbetare. Man omsätter 16 miljoner kronor på årsbasis, och växer med 100 procent om året med en knapp förlust. 

Bolagets affärsidé står på två ben:

Den ena är en teknisk plattform, Northfork, som översätter recept till shoppinglistor. Den licensieras till livsmedelskedjor som vill låta kunderna handla mat på recept – antingen i den egna nätbutiken eller genom receptsidor på nätet. Största kunden är sedan något år amerikanska butiksjätten Walmart, men man har även stora nordiska kunder som Ica och Coop. 

Det andra är Gastrofy, en egen receptbutik som konkurrerar med tjänster som Linas Matkasse, Hellofresh och Simple Feast. På Gastrofy.se kan användaren på några minuter klicka hem färdiga middagslösningar som levereras i samarbete med Coop. 

”Det är genom Gastrofy som vi lär oss vad konsumenterna vill ha, vilket gör att vi hela tiden kan utveckla Northforks prenumerationsbaserade mjukvara”, säger Robin Rendahl.

Läs mer: Fortsatt tungt för Linas Matkasse: ”Vi har sänkt kostnaderna”

Bolaget har hittills tagit in 12 miljoner kronor i riskkapital. Nu tar man in ytterligare 10 miljoner kronor från riskkapitalbolagen J12 Ventures och ängelnätverket DHS Venture Partners.

”Vi tror på teamet, de är envisa visionärer. Robin Rendahl har prövat sig fram och hittat en modell som funkar och är redo att skalas upp internationellt. Marknaden växer fort, inte minst i spåren av corona-pandemin, och Northfork är marknadsledande globalt inom matchning av recept och livsmedelsprodukter”, säger Luca Banderet, partner på J12 Ventures.

Kapitalet ska användas till USA-expansionen, enligt vd:n.

”Vi har ett starkt samarbete med Walmart och vill fortsätta utveckla det”, säger han.

Hur ser samarbetet ut?

”Idag hjälper vi dem koppla ihop Walmart med Tasty, som är USA:s populäraste receptapp och som ägs av mediehuset Buzzfeed. Ambitionen är att fortsätta hitta liknande samarbeten.”

Hur svårt är det att översätta recept till livsmedelsbeställningar?

”Utmaningen är hur man skalar det. Det finns en mängd sätt att beskriva ingredienser, samt hundratusentals produkter i livsmedelsbranschen. Och det ändrar sig hela tiden. Vad är en knippe persilja? Hur mycket är det? Måste det vara färskt, eller kan det vara fruset eller torkat?”

Hur lyckas ni?

”Vi använder neurolingvistisk programmering, en typ av maskininlärning som tränar en algoritmen att förstå språk som svenska och engelska.”

Vad händer i Sverige närmaste året?

”På Gastrofy ska vi ta fram personliga menyförslag baserat på vad man handlat och på input om diet, smak och annat. Vi utvecklar även Northfork för att möta efterfrågan på nya funktioner från livsmedelsbolagen.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera