Hoppa till innehållet

Har tagit in halv miljard till solenergi med crowdfunding: ”Stark tillväxt”

Marknaden för solenergi har under de senaste åren utvecklats snabbt och allt fler dieselgeneratorer byts ut mot solceller. Impact-bolaget Trine har hittills tagit in en halv miljard kronor genom crowdfunding till solenergiprojekt.

Solceller installeras i Kenya av Azuri Technologies, ett av de bolag som Trine investerar i.
Solceller installeras i Kenya av Azuri Technologies, ett av de bolag som Trine investerar i.Foto: Press.

Trine är ett bolag där privatpersoner och företag kan investera hållbart i just solenergi, och samtidigt få tillbaka pengar på sin avkastning. 

Sam Manaberi, vd för Trine pratar om en ljus framtid för solenergi-sektorn:

”Jag tror att vi kommer kunna se en fortsatt stark tillväxt inom solenergi. Det är nu en så pass bevisad lönsam lösning att det öppnar upp en hel del nya möjligheter.”

När Trine grundades för snart sex år sedan var idén att privatpersoner och företag skulle kunna investera hållbart i bolag som förser länder, som tidigare varit beroende av fossila bränslen som drivmedel eller som varit helt utan elektronik, med solenergilösningar, utan att behöva göra avkall på sin avkastning. 

Under åren har bolaget expanderat och i dag har Trine ungefär 11 000 investerare och drygt en halv miljard kronor har investerats genom Trine.

Under fjärde kvartalet av 2020 kunde bolaget se att 86 procent av portföljen återbetalades enligt plan, övriga 14 procent var försenade. 

Trine mer än fördubblade sin omsättning från 2018 till 2019, från drygt 7,4 miljoner kronor till 16,2 Mkr. Sam Manaberi berättar att siffrorna för 2020 ser ut på ungefär samma sätt.

”Sedan starten 2015 har vi vuxit för varje år som gått fram tills förra året. Vi låg ungefär på samma nivå för 2020 som vi gjorde 2019. Det handlar dock inte om investerarviljan utan om att vi inte tummar på kvaliteten, vilket gör att vi har större utrymme för att investera i intressanta bolag.”

Hanna Lindquist har hand om Trines kundrelationer och berättar att konkurrenterna på den svenska marknaden är få:

”Jag vet att det i Sverige finns en fond som försöker utmana storbankernas egna hållbarhetsfonder, och bolag som har mer crowdfunding för olika typer av förnybara projekt. Jag skulle dock säga att vår största konkurrent eller utmaning i Sverige är folks beteenden. Vi märker fortfarande av en viss ovana och skepticism till det faktum att du kan tjäna pengar och göra nytta samtidigt,” berättar Hanna Lindquist och fortsätter om de internationella konkurrenterna:

”I Nederländerna finns det ett stort bolag som arbetar på samma sätt som vi gör, Lendahand. I USA är ju crowdfunding som begrepp och andra typer av investeringsformer mer etablerat än vad det är här i Sverige vilket leder till att det görs fler sådana projekt där.”

Sam Manaberi siar om vad som ligger i framtiden för Trine:

”Nu gäller det att fortsätta arbeta effektivt och vara beredd att gasa när vi så småningom kommer ut ur pandemin. Vi jobbar mycket med att analysera den data vi har från de marknader vi är aktiva på, men också att bli ännu vassare på riskbedömning. Det är en daglig träning för att hela tiden bli bättre. Sedan behöver vi ändra idén om att det finns vanliga investeringar och hållbara investeringar. Vi ser det mer som ett val mellan hållbara investeringar och dåliga investeringar, ett tankesätt som förhoppningsvis fler människor tar efter.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera