Annons

Har tagit in halv miljard till solenergi med crowdfunding: ”Stark tillväxt”

Solceller installeras i Kenya av Azuri Technologies, ett av de bolag som Trine investerar i.
Solceller installeras i Kenya av Azuri Technologies, ett av de bolag som Trine investerar i. Foto: Press.
Marknaden för solenergi har under de senaste åren utvecklats snabbt och allt fler dieselgeneratorer byts ut mot solceller. Impact-bolaget Trine har hittills tagit in en halv miljard kronor genom crowdfunding till solenergiprojekt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Trine är ett bolag där privatpersoner och företag kan investera hållbart i just solenergi, och samtidigt få tillbaka pengar på sin avkastning. 

Sam Manaberi, vd för Trine pratar om en ljus framtid för solenergi-sektorn:

”Jag tror att vi kommer kunna se en fortsatt stark tillväxt inom solenergi. Det är nu en så pass bevisad lönsam lösning att det öppnar upp en hel del nya möjligheter.”

När Trine grundades för snart sex år sedan var idén att privatpersoner och företag skulle kunna investera hållbart i bolag som förser länder, som tidigare varit beroende av fossila bränslen som drivmedel eller som varit helt utan elektronik, med solenergilösningar, utan att behöva göra avkall på sin avkastning. 

Under åren har bolaget expanderat och i dag har Trine ungefär 11 000 investerare och drygt en halv miljard kronor har investerats genom Trine.

Under fjärde kvartalet av 2020 kunde bolaget se att 86 procent av portföljen återbetalades enligt plan, övriga 14 procent var försenade. 

Trine mer än fördubblade sin omsättning från 2018 till 2019, från drygt 7,4 miljoner kronor till 16,2 Mkr. Sam Manaberi berättar att siffrorna för 2020 ser ut på ungefär samma sätt.

”Sedan starten 2015 har vi vuxit för varje år som gått fram tills förra året. Vi låg ungefär på samma nivå för 2020 som vi gjorde 2019. Det handlar dock inte om investerarviljan utan om att vi inte tummar på kvaliteten, vilket gör att vi har större utrymme för att investera i intressanta bolag.”

Hanna Lindquist har hand om Trines kundrelationer och berättar att konkurrenterna på den svenska marknaden är få:

”Jag vet att det i Sverige finns en fond som försöker utmana storbankernas egna hållbarhetsfonder, och bolag som har mer crowdfunding för olika typer av förnybara projekt. Jag skulle dock säga att vår största konkurrent eller utmaning i Sverige är folks beteenden. Vi märker fortfarande av en viss ovana och skepticism till det faktum att du kan tjäna pengar och göra nytta samtidigt,” berättar Hanna Lindquist och fortsätter om de internationella konkurrenterna:

”I Nederländerna finns det ett stort bolag som arbetar på samma sätt som vi gör, Lendahand. I USA är ju crowdfunding som begrepp och andra typer av investeringsformer mer etablerat än vad det är här i Sverige vilket leder till att det görs fler sådana projekt där.”

Sam Manaberi siar om vad som ligger i framtiden för Trine:

”Nu gäller det att fortsätta arbeta effektivt och vara beredd att gasa när vi så småningom kommer ut ur pandemin. Vi jobbar mycket med att analysera den data vi har från de marknader vi är aktiva på, men också att bli ännu vassare på riskbedömning. Det är en daglig träning för att hela tiden bli bättre. Sedan behöver vi ändra idén om att det finns vanliga investeringar och hållbara investeringar. Vi ser det mer som ett val mellan hållbara investeringar och dåliga investeringar, ett tankesätt som förhoppningsvis fler människor tar efter.”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer