Annons

Hård kritik mot näthandlarnas kreditknep: ”Riskerar sätta fler i skuldfällan”

Jan Bertoft är generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Jan Bertoft är generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Foto: Linus Meyer.
Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, reagerar på Di:s granskning av hur nätbutikerna tjänar extra pengar på att få kunderna att välja att delbetala köp. ”Det är upprörande om e-handlarnas affärsmodeller allt mer går ut på att folk ska skjuta upp sina betalningar”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska e-handlare tjänar extrapengar när deras kunder väljer avbetalning. Pengarna kommer från stora betalbolag – och vissa fall får nätbutikerna dessutom ta del av de intäkter som uppstår när fakturor skickas vidare inkassobolag. 

Det framkommer i en granskning som Di Digital publicerade på måndagen.

Läs mer: Nätbutikernas knep – tjänar pengar på skuldsatta: ”Driver folk till delbetalning” 

Jan Bertoft, som är generalsekreterare för intresseorganisationen Sveriges Konsumenter, tycker att nätbutikerna och betalbolagens förfarande är ”oetiskt och oansvarigt”.

”Det är upprörande om e-handlarnas affärsmodeller allt mer går ut på att folk ska skjuta upp sina betalningar. Det är oansvarigt och riskerar att sätta fler människor i skuldfällan”, säger han och fortsätter:

”Det är i grunden ohållbart både för den enskildes plånbok och för miljön att kunder övertalas och pushas att köpa mer och mer saker på kredit. Särskilt nu när vi är på väg in i en lågkonjunktur och folk får det mer knapert. Det är en allvarlig utveckling.”

Enligt en lagändring som föreslås träda i kraft den 1 mars 2020 ska nätbutiker inte få föreslå en kreditprodukt som det på förväg ifyllda betalningsalternativet.

Det är ett lagförslag som Jan Bertoft och hans organisation välkomnar.

”Att betala direkt vid handel måste vara normen i ett hållbart samhälle. Sedan ska man såklart kunna betala på kredit om man har gjort ett väl avvägt beslut”, säger han.

Men han tror inte att lagförslaget räcker för att stävja utvecklingen.

”Tyvärr är det nog så. Då måste man i konsumenternas intresse se vad man kan göra politiskt, genom lagstiftning och tillsyn. Jag är övertygad om att e-handlarna kan hitta affärsmodeller som leder till en sund konsumtion.”

I december i fjol släppte Sveriges Konsumenter en rapport om konsumtionslånens snabba ökning genom snabblån, avbetalningar med ränta och nya kreditformer. Där föreslås bland annat att långivaren, om kreditprövningen brustit, ska stå för en större del av kostnaden till Kronofogden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer