Hoppa till innehållet

Hårfin skillnad mellan ”fake it till you make it” och hybris

Många drivna entreprenörer översäljer sig själva i början. Kanske är det nödvändigt – men om man tappar distansen blir fallet stenhårt. Det och vilka som är verkliga kungar i vår sfär funderar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz på denna vecka.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.Foto: Di

I vår sfär med entreprenörer och startups får vi ofta höra hur många som levt enligt devisen ”fake it till you make it”. Det kan vara ett framgångsrecept att verka större än vad man egentligen är för att sälja in sig själv till potentiella kunder och investerare. 

Bakom ligger ofta ett stort driv och engagemang. Ett känt exempel är hur Steve Jobs betedde sig vid lanseringen av den första versionen av Iphone. Exemplaret av den nu ikoniska mobilen han visade upp var fylld med buggar och kraschade hela tiden. Applechefen ska ha löst det genom att kontinuerligt byta ut till nya telefoner under demonstrationen 2007.

Men fallet riskerar att bli extra hårt om man inte lyckas. Ett omtalat exempel som är Theranos som nådde ett marknadsvärde på 9 miljarder dollar men sedan visade sig vara en bluff. Snart kommer boken om Elizabeth Holmes uppgång och fall på svenska, ”Ont blod - hemligheter och lögner i Silicon Valley”. 

Influerarna lever för att bygga upp en bild av en sagovärld som engagerar sina följare. Vad många inte verkar greppa är att dagens frukost på Instagram kanske fotograferades tillsammans med fem andra frukostar under en fotosession för ett par veckor sedan.

Det har stormat ordentligt kring Isabella ”Blondinbella” Löwengrip senaste året. Allt ifrån bråket med ex-maken till tuffa tider för hennes bolag har utspelats inför öppen ridå. Hennes förkärlek för att åka privatjet föll inte i god jord mitt under Greta Thunberg-eran och hon kröp till korset och tog in en hållbarhetsansvarig. Tidigare hade hon uttalat att hon skulle bli ”världens mäktigaste kvinna” och skulle börsnotera sig själv, men fick tona ned planerna efter bland annat avslöjanden om uppblåsta siffror för hennes blogg

Läs mer: Kris för Löwengrips skönhetsbolag – omsättningen halverad

I veckan talade Isabella Löwengrip ut i Expressen om hur hon tvingades dra i nödbromsen – artikeln ska vara en av kvällstidningens mest lästa i veckan. Men spinnet stannar inte där utan i SvD talar tidigare anställda ut om hur de ska ha blivit sjuka av stress, vissa jobbat utan avtal och en högt uppsatt chef ska ha haft så kallade hackkyklingar.  

Vi har tidigare nämnt entreprenörers rädsla för att ta in ”fel” investerare. Hur pass stort behov man är av kapital är såklart en brännande fråga, men investerarens påverkan är inte minst lika viktig. Är det är någon som kommer hjälpa dig att bygga ditt bolag på det sätt du önskar, eller finns det risk för att du till och med blir utpetad på sikt?

En som jag ser på olika mingel och sammanhang att många söker upp för att få råd av är serieentreprenören Susanne Najafi. Ofta handlar frågorna om e-handel som hon är expert på genom sitt bygge av bland annat Eleven. Hon började sin företagarresa efter att hon låg länge parkerad i en sjukhussäng efter en skidolycka.

Lyssna på Startup Stories med Susanne Najafi: E-handelsprofilen: ”Skidolyckan fick mig att tänka om – och vilja bygga egna bolag”  

Sedan några år har hon sadlat om till investerare med sitt och Sara Wimmercranz bolag Backing Minds. Deras nisch är att försöka hitta affärer som andra missar. I veckan fick hon ta emot priset ”Årets pionjär” av kung Carl XVI Gustaf. Dagens industris bild på Instagram fick dock spinn i sociala medier där vi påpekat att det faktiskt var Kungen till höger i bild. Möjligen en hint om att det är företagarna som regerar i vår värld. 

 

Weworks vd fick avgå med buller och bång, men kunde ta hem en av historiens största fallskärmar.
Weworks vd fick avgå med buller och bång, men kunde ta hem en av historiens största fallskärmar.Foto: Mark Lennihan

Hur och var man väljer att lägga sina kontor säger mycket om techbolagen. Vi besökte nyligen Epidemic Sound som öppnar ett sprillans nytt kontor mitt i spelkvarteren på Södermalm. Musiktemat går igenom hela arbetsplatsen - från en scen och att anställda gärna plockar upp och spelar själva. Dessutom spelas det musik i olika genres på toaletterna. Di Digitals reporter Julia V Caesar valde att få en stund med jazz framför EDM.

Läs mer: Nu flyttar EQT:s haussade ljudbolag – till spelklustret på Södermalm

På andra sidan Atlanten fortsätter turerna kring kontorsuthyraren Wework efter börskollapsen, som vi har skrivit om i omgångar. Den här veckan har bolaget meddelat att bolaget skär ned personalstyrkan, både i Europa och i USA.

Nu har publikationen Recode lyckats komma över uppgifter om det avgångsvederlag som de anställda på Meetup, ett bolag som Wework köpte 2017, får när man säger upp 25 procent av personalen. Personen i fråga får tre månader så kallad ”trädgårdssemester”, vilket innebär att man får lön utan att jobba, samt en månadslön till. Det kanske låter generöst för vissa, särskilt i USA där man kan skicka folk på dagen utan någonting. Men i jämförelse med fallskärmen på 16,3 miljarder kronor som Weworks grundare och före detta vd Adam Neumann tar med sig från bolaget är kontrasten astronomisk. Inte minst då han lämnar bolaget i riktigt dåligt skick.

Ett ytterligare slag i ansiktet för Wework-anställda är att bolaget samtidigt forsätter att öppna nya kontor. Senaste exemplet är ett lyxigt kontor med 744 skrivbord och tolv privata kontor i Palo Alto, Silicon Valley, en av USA:s absolut dyraste fastighetsmarknader.

Jag fick ovanligt mycket respons på ”före och efter”-bilderna i förra veckans Mitt i bruset på Spotifys vd Daniel Ek och Amazons grundare Jeff Bezos. Vi tänker därför avsluta med att bjuda på en till askungen-bild, nämligen Teslas grundare Elon Musk:

Elon Musk när han jobbade på Paypal år 2000 och den nutida upplagan.
Elon Musk när han jobbade på Paypal år 2000 och den nutida upplagan.
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera