Hoppa till innehållet

Hashtaggen fyller 10 år

För 10 år sedan föreslog en twittrare att symbolen '#' skulle användas för grupper. Det blev startskottet för ett internetkulturellt fenomen.

Hashtaggen fyller 10 år, men själva symbolen '#' är givetvis äldre. Foto: Brian Solis/Flickr
Hashtaggen fyller 10 år, men själva symbolen '#' är givetvis äldre. Foto: Brian Solis/Flickr

Hashtaggen fyller 10 år under onsdagen. Den allra första hashtaggen #barcamp användes den 23 augusti 2007 på Twitter av den dåvarande Google-designern Chris Messina, enligt sajten Axios. Därefter har användandet av symbolen '#' för att tagga inlägg spridit sig snabbt även till andra sociala nätverk, liksom letat sig in i populärkulturen.

I dag används symbolen '#' för att tagga inlägg på bland annat Twitter och Instagram. Enligt BBC används symbolen 125 miljoner gånger per dag på Twitter. 

Läs även: 10 av de mest minnesvärda inläggen i Twitters historia

En populär hashtag på Instagram är #tbt (Throwback Thursday). För svenska techbolag på Twitter är annars #sthlmtech #malmostartups #gbgtechweek och #gbgftw populära hashtags.

Även #nordicmade, #femtechse och #helyes kan vara värda att hålla koll på.

Ordet 'hashtag' lades till i Oxford English Dictionary under 2014.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera