Hoppa till innehållet

Healthtech-bolaget Frisq tar in nytt kapital – ska ta sig ut i Europa och USA

Healthtech-bolaget Frisq tar in 53 miljoner kronor. Bakom investeringen står Swedbank, Handelsbanken och en techprofil. 

Frisq noterades på First North i oktober.
Frisq noterades på First North i oktober.

Börsnoterade Frisq ska växa snabbare och ta sig an en internationell expansion. Därför tar man in nytt kapital från Swedbank Robur Ny Teknik, Handelsbanken Fonder och Lars Björk, grundare av Qlik, som också tar plats i styrelsen. Sammanlagt 53 miljoner kronor tas in genom en nyemission.

 ”Lars Björk är den typen av profil som gjort den resan som vi nu gör, det är mycket värdefullt för oss. Han kan ju se mönstren i när vi behöver göra olika saker, hur vi ska tänka på organisationsuppbyggnad och hur vi kan säkerställa att vi fokuserar på en skalbar produkt. Lars är den som jag tror kan hjälpa oss att blicka in i framtiden”, säger Frisqs vd Martin Irding.

Healttech-bolaget köpte en ny plattform i februari förra året, något som nu blivit en del av bolagets hälsolösning Frisq Care. Plattformen har ingått i flera nya samarbeten mellan Frisq och vårdgivare och samlar patienternas data och journaler på en plats, vilket underlättar både för patienter som har ett längre vårdbehov när de slussas runt mellan olika vårdgivare.

Läs mer: Frisq köper plattform och tar in 50 miljoner kronor 

Bland andra Sahlgrenska universitetssjukhuset, Norges största privata sjukhus samt Sophiahemmet i Stockholm är avtalspartners. Nu siktar man på att snabba på sin internationella expansion.

”Vi sitter på en världsunik produkt och därför måste vi expandera internationellt. Vi får enormt positiv feedback och eftersom vi ligger så pass långt före andra med våra system så måste vi hålla det gapet och få muskler för att expandera i Europa och USA”, säger Martin Irding.

Det nya kapitalet ska gå till marknadsföring på nya marknader, rekrytering av ny personal och en fortsatt utveckling av Frisq Care, bland annat inom AI.

 ”Vi har resursbrist just nu och har anställt ett antal personer redan men har fler på gång. Vi vill också titta på möjligheterna med AI. Vi har en datahantering i vår programvara där tror vi att vi kan få in AI som då kan möjliggöra ännu fler funktioner.”

Och enligt Martin Irding är investeringen från Swedbank Robur Ny Teknik en kvalitetsstämpel som visar vart företaget är på väg.

”Frisqs anpassade vårdplaner har potential att förändra vårdsystem både i Sverige och utomlands. Deras produkt verkar positivt för såväl patienter som vårdgivare och vi är övertygade om att innovationer inom digital hälsa, som Frisq, kommer att spela en viktig roll i hållbara vårdsystem framöver”, säger Carl Armfelt och Erik Sprinchorn, förvaltare på Swedbank Robur Ny Teknik i ett pressmeddelande.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera