Hoppa till innehållet

Bekräftat: Helpling lämnar Sverige

Rocket Internets städhjälpsbolag Helpling lämnar den svenska marknaden efter kraftiga nedskärningar. "Vi fokuserar på våra kärnmarknader", säger informationschefen Philipp Hinz till Di Digital.

Helplings svenska sajt tar inte längre emot bokningar "på grund av tekniska problem".
Helplings svenska sajt tar inte längre emot bokningar "på grund av tekniska problem".

Det var under våren 2014 som tyska Rocket Internet, med svenska Kinnevik som storägare, tog städhjälpsbolaget Helpling till den svenska marknaden. Bolaget, som tagit in över en halv miljard kronor i riskkapital, har expanderat kraftigt och gått in i flera europeiska länder sedan starten år 2010. I somras slogs Helpling ihop med den brittiska konkurrenten Hassle.com.  

Men nu genomförs kraftiga nedskärningar i verksamheten. Personalstyrkan ska minskas med 20 procent, från 360 anställda till 300 anställda. Fokus flyttas från aggressiv tillväxt mot att istället försöka nå lönsamhet i verksamheten. 

Samtidigt lämnar bolaget fyra marknader: Brasilien, Spanien, Kanada och Sverige.

Uppgifterna bekräftas av Philipp Hinz, informationschef på Helpling.

"Det stämmer. Vi kommer att fokusera på våra kärnmarknader", säger han till Di Digital. 

Bolaget hoppas dock få till en lösning som medför att den svenska verksamheten kan drivas vidare, exempelvis genom en försäljning eller en intern omstrukturering. 

"Vi utvärderar olika vägar framåt", säger Philipp Hinz. 

Sverigechefen Lise Rechsteiner lämnade Helpling redan i somras för ett jobb på det tyska riskkapitalbolaget Bauer Venture Partners.

"I vissa länder har intresset för vår modell varit större än i andra. Vi vill koncentrera våra resurser och vår uppmärksamhet på de marknader där vi ser mest potential. Det här betyder att vi kommer bli lönsamma snabbare utan att för den sakens skull trappa ned på tillväxttakten", säger Philipp Hinz vidare.  

Den som besöker Helplings svenska sajt möts i skrivande stund av ett felmeddelande: “På grund av tekniska problem kan vi för närvarande inte hantera några bokningar eller kundtjänst”. Bolaget har dessutom stängt sitt svenska Twitterkonto.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera