Hoppa till innehållet

Helsingborgs hemliga högtalarsuccé

Ett litet Helsingborgsbolag har tagit högtalarvärlden med storm. Efter år av envist kämpande med trådlösa högtalare har de dragit världens vinstlott.

Stefan Pantzar, vd för Audio Pro i Helsingborg.
Stefan Pantzar, vd för Audio Pro i Helsingborg.

Stefan Pantzar är 63 år gammal och har varit i högtalarbranschen sedan 1975. Han är vd, grundare och ägare av Helsingborgsbolaget Audio Pro. Ett litet bolag med 8 anställda. Bolagets årsredovisningar visar att det inte varit någon lätt affär att tillverka högtalare. 2012 omsatte Audio Pro 32 miljoner kronor och gick med 4 miljoner i förlust.

”Vi har haft några tunga år, riktigt tunga. Vi satsade på trådlösa högtalare men det gick inte. Vi körde i motvind”, säger Stefan Pantzar.

”Det började egentligen redan runt 2007 när Spotify kom. Vi förstod att streamat ljud skulle ta över världen och att trådlöst ljud var framtiden. Jag åkte runt på mässor och pratade om det men folk bara tittade på mig”, berättar Stefan Pantzar.

Audio Pro fortsatte dock, trots sjunkande omsättning och röda siffror, att utveckla teknik för wifi- och bluetoothhögtalare.

Vi har haft som målsättning i alla år att ligga på 100 miljoner i omsättning, men det lyckades vi aldrig med

”Vi har haft som målsättning i alla år att ligga på 100 miljoner i omsättning, men det lyckades vi aldrig med”, säger Stefan Pantzar.

Men så hände något.

I bolagets färska årsredovisning för 2014 har omsättningen rusat till 228 miljoner kronor och bolaget redovisar en vinst på 24 miljoner kronor. På två år har omsättningen ökat med 600 procent och Audio Pro har just nu en världsledande position när det gäller professionellt trådlöst ljud.

Även i år fortsätter bolagets tillväxt och om tillväxttakten håller i sig ytterligare något år skulle Audio Pro snart vara ett miljardföretag.

”Det är fantastiskt. Men jag har varit med så länge i den här branschen att jag vet att man inte kan lägga en linjal och rita ett streck rakt upp”.

Förklaringen till framgången hänger ihop med marknaden för stömmad musik i butiker. Bolag som Soundtrack Your Brand, Epidemic Sound och Royal Streaming växer snabbt och får butiker, caféer och restauranger att anpassa sin musik.

”Det behövs ju hårdvara för att genomdriva allt det här. Med vår lösning kan vi installera färdiga system på några timmar”.

Läs mer: Telia går in i Soundtrack Your Brand 

Men trots den extrema framgången för Audio Pro räknar Stefan Pantzar med att det snart kommer att bli tuffare i branschen.

”Vi fick ett försprång och har haft ett öppet fönster i två år nu som kanske håller i sig i ett eller två år till. Sen kommer konkurrensen, alla har insett att det inte kommer att finnas någon analog bransch kvar”.

Inriktningen på trådlösa högtalare har fått Audio Pro att bli ett riktigt digitalt teknikföretag. Högtalarna kopplas via wifi och styrs med en app som kopplas ihop med till exempel Spotify. Men trots den tvära branschvängningen de senaste åren är Stefan Pantzar säker på att grunden kommer att vara densamma.

”Ljud är fysik. Man måste pumpa luft för att det ska höras”. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera