Stefan Pantzar är 63 år gammal och har varit i högtalarbranschen sedan 1975. Han är vd, grundare och ägare av Helsingborgsbolaget Audio Pro. Ett litet bolag med 8 anställda. Bolagets årsredovisningar visar att det inte varit någon lätt affär att tillverka högtalare. 2012 omsatte Audio Pro 32 miljoner kronor och gick med 4 miljoner i förlust.
”Vi har haft några tunga år, riktigt tunga. Vi satsade på trådlösa högtalare men det gick inte. Vi körde i motvind”, säger Stefan Pantzar.
”Det började egentligen redan runt 2007 när Spotify kom. Vi förstod att streamat ljud skulle ta över världen och att trådlöst ljud var framtiden. Jag åkte runt på mässor och pratade om det men folk bara tittade på mig”, berättar Stefan Pantzar.
Audio Pro fortsatte dock, trots sjunkande omsättning och röda siffror, att utveckla teknik för wifi- och bluetoothhögtalare.
Vi har haft som målsättning i alla år att ligga på 100 miljoner i omsättning, men det lyckades vi aldrig med
”Vi har haft som målsättning i alla år att ligga på 100 miljoner i omsättning, men det lyckades vi aldrig med”, säger Stefan Pantzar.
Men så hände något.
I bolagets färska årsredovisning för 2014 har omsättningen rusat till 228 miljoner kronor och bolaget redovisar en vinst på 24 miljoner kronor. På två år har omsättningen ökat med 600 procent och Audio Pro har just nu en världsledande position när det gäller professionellt trådlöst ljud.
Även i år fortsätter bolagets tillväxt och om tillväxttakten håller i sig ytterligare något år skulle Audio Pro snart vara ett miljardföretag.
”Det är fantastiskt. Men jag har varit med så länge i den här branschen att jag vet att man inte kan lägga en linjal och rita ett streck rakt upp”.
Förklaringen till framgången hänger ihop med marknaden för stömmad musik i butiker. Bolag som Soundtrack Your Brand, Epidemic Sound och Royal Streaming växer snabbt och får butiker, caféer och restauranger att anpassa sin musik.
”Det behövs ju hårdvara för att genomdriva allt det här. Med vår lösning kan vi installera färdiga system på några timmar”.
Läs mer: Telia går in i Soundtrack Your Brand
Men trots den extrema framgången för Audio Pro räknar Stefan Pantzar med att det snart kommer att bli tuffare i branschen.
”Vi fick ett försprång och har haft ett öppet fönster i två år nu som kanske håller i sig i ett eller två år till. Sen kommer konkurrensen, alla har insett att det inte kommer att finnas någon analog bransch kvar”.
Inriktningen på trådlösa högtalare har fått Audio Pro att bli ett riktigt digitalt teknikföretag. Högtalarna kopplas via wifi och styrs med en app som kopplas ihop med till exempel Spotify. Men trots den tvära branschvängningen de senaste åren är Stefan Pantzar säker på att grunden kommer att vara densamma.
”Ljud är fysik. Man måste pumpa luft för att det ska höras”.