Annons

Helt rätt av Daniel Ek att välja uppköp före vinst

Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Spotifys kvartalsrapport visar att bolaget kan gå med vinst om man vill. Ändå flaggar Daniel Ek för förluster under 2019. Det är helt rätt, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify miljardsatsar på exklusivt poddinnehåll. Under onsdagen meddelade streamingjätten att man köper plattformen Gimlet, som producerar kvalitetspoddar, och Anchor, med teknik för att skapa, sprida och tjäna pengar på poddinnehåll. Fler förvärv är att vänta inom kort. Bolaget vill därför inte uppge summan. Men totalt säger man sig lägga 3,7-4,6 miljarder kronor på förvärv under året. Merparten av denna summa är sannolikt redan förbrukad i och mer onsdagens två köp.

Av kvartalsrapporten framgår även att Spotify gick med vinst på rörelsenivå under fjärde kvartalet. Det är första gången man gör det och beskedet fick aktien att stiga i förhandeln på Wall Street. Men glädjen blev kortlivad. Detta eftersom Daniel Ek samtidigt meddelade att man spår en förlust på 3,8 miljarder kronor under 2019, till följd av förvärven. Vid 15:45 hade Spotifys aktie i backat med 3-4 procent i den ordinarie handeln på Wall Street.

Givetvis kan Spotify inte gå med förlust i alla oändlighet. Och poddsatsningen är riskabel. Men Daniel Ek tänker ändå rätt när han räknar med att exklusivt poddinnehåll kan skapa en ”virtuous cycle” som lockar nya lyssnare, öka engagemanget och därmed påskyndar konverteringen från gratis till betalande prenumeranter.

Läs mer: Historisk vinst för Spotify – spår miljardförlust 2019 

När konkurrenter som Apple och Amazon öser pengar på egenproducerade tv-serier av Netflix-kvalitet måste ju Spotify hitta ett sätt att särskilja sig som passar deras budget. Då är poddar ett rimligt område. Branschen är ung och fragmenterad. Det går fortfarande att skapa nya succéer utan att vara en del av en stor produktionsapparat. 

Spotify har dessutom bränt sig på tv-innehåll tidigare. Hur många minns att man under 2015 kunde se Kanal5-klipp med Filip och Fredrik i Spotify? Knappt ens Filip och Fredrik, skulle jag gissa.

Gimlets kvalitetspoddar som Reply All, Homecoming och Crimetown följs av miljontals lojala lyssnare i USA och övriga världen. Spotify låser inte in detta innehåll direkt - men på sikt ska andel egna, exklusiva poddar öka. Lyckas man kan poddar mycket väl bli en anledning att välja Spotify över Apple Music, Youtube Music eller Amazon Music. 

Mobiltelefoner och röststyrda högtalare visar att ljud är framtiden. Spotify är redan världens näst största poddplattform, som Daniel Ek påpekade under onsdagen. Han gick även så långt som att spå att 20 procent av Spotifys lyssnande ska bli innehåll som inte är musik.

Läs mer: Spotifys finanschef: ”Vi förhandlar om fler förvärv” 

Under 2019 ser Spotifys förvärv ut att kretsa kring poddar. Men i grunden tycks visionen vara att ersätta radio. Det ligger därför nära till hands att tro att Spotify satsar på nyhetsprogram och ljudböcker också. Och man kommer säkert att göra allt man kan för att vara mer närvarande i bilen.

Spotify har över 200 miljoner användare idag. Ska den siffran fortsätta att växa måste man vara bäst inte bara på musik - utan på allt som världen vill lyssna på. 


Mer om Spotify i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskaller-fallerochbyterinriktning

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies