Hoppa till innehållet

Hemester-trend bakom Blockets rekordsiffra – här är listan över vad som säljer bäst

Blocket noterade 109 miljoner besök under maj, vilket är den näst högsta månadssiffran någonsin för köp och sälj-sajten. ”Hemester-treden är tydlig”, säger vd:n Pernilla Nissler, och bjuder på flera topplistor över populära kategorier.  

Pernilla Nissler, vd på Blocket.
Pernilla Nissler, vd på Blocket.

Siffran 109 miljoner besök motsvarar en trafikökning på 13 procent jämfört med samma månad förra året. Störst ökning stod den breda, köp och sälj-kategorin för, där trafiken ökade med hela 22 procent jämfört med samma period i fjol. 

Som med nästan all e-handel just nu spelade den rådande pandemin en avgörande roll. 

”Vi ser en stor efterfrågan på saker som har med 'hemester' att göra. Även grejer för hemmet samt en aktiv livsstil går bra. Många köper träningsprylar just nu”, säger Blockets vd Pernilla Nissler.

Hundar, utemöbler och hemmakontor har klättrat på topplistorna.

Tydliga tecken på att många ställt in sig på att semestra hemma i Sverige är att sökningar efter husdjur samt fordon såsom husbilar och båtar har varit rekordmånga i maj.

”Hundar, utemöbler och hemmakontor är andra exempel på kategorier som klättrat på topplistorna”, säger Pernilla Nissler.

Även Blockets tjänster för varuleveranser är heta. Många användare tycks vilja köpa en semesterprodukt och få den skeppad direkt till hemmet eller landstället.

”Vi har ju ett samarbete med Tiptapp, för leveranser av större saker som möbler, grillar och cyklar i Göteborg och Stockholm. Och vi lanserar i dagarna ett samarbete med tidningsbudet Premo, inledningsvis småskaligt i Stockholm, för mindre saker som kläder och barnkläder”, säger vd:n.

Läs mer: Tiptapp får rätt mot Stockholms stad – bryter inte mot lagen

Hon lyfter även fram Blocketpaketet, Blockets egna paketleveranser, en tjänst som smygstartades i vintras.

”Som en följd av corona har vi påskyndat utvecklingen av Blocketpaketet. Nu är tjänsten tillgänglig för alla typer av produkter som kan skickas mellan användarna med post, på ett tryggt och säkert sätt”, säger Pernilla Nissler.

Totalt är de 109 miljoner besöken den det näst högsta månaden under Blockets drygt 20-åriga historia för en enskild månad. Under 2015 slogs Blockets trafikrekord under en enskild månad med 114 miljoner besök. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera