Siffran 109 miljoner besök motsvarar en trafikökning på 13 procent jämfört med samma månad förra året. Störst ökning stod den breda, köp och sälj-kategorin för, där trafiken ökade med hela 22 procent jämfört med samma period i fjol.
Som med nästan all e-handel just nu spelade den rådande pandemin en avgörande roll.
”Vi ser en stor efterfrågan på saker som har med 'hemester' att göra. Även grejer för hemmet samt en aktiv livsstil går bra. Många köper träningsprylar just nu”, säger Blockets vd Pernilla Nissler.
Hundar, utemöbler och hemmakontor har klättrat på topplistorna.
Tydliga tecken på att många ställt in sig på att semestra hemma i Sverige är att sökningar efter husdjur samt fordon såsom husbilar och båtar har varit rekordmånga i maj.
”Hundar, utemöbler och hemmakontor är andra exempel på kategorier som klättrat på topplistorna”, säger Pernilla Nissler.
Även Blockets tjänster för varuleveranser är heta. Många användare tycks vilja köpa en semesterprodukt och få den skeppad direkt till hemmet eller landstället.
”Vi har ju ett samarbete med Tiptapp, för leveranser av större saker som möbler, grillar och cyklar i Göteborg och Stockholm. Och vi lanserar i dagarna ett samarbete med tidningsbudet Premo, inledningsvis småskaligt i Stockholm, för mindre saker som kläder och barnkläder”, säger vd:n.
Läs mer: Tiptapp får rätt mot Stockholms stad – bryter inte mot lagen
Hon lyfter även fram Blocketpaketet, Blockets egna paketleveranser, en tjänst som smygstartades i vintras.
”Som en följd av corona har vi påskyndat utvecklingen av Blocketpaketet. Nu är tjänsten tillgänglig för alla typer av produkter som kan skickas mellan användarna med post, på ett tryggt och säkert sätt”, säger Pernilla Nissler.
Totalt är de 109 miljoner besöken den det näst högsta månaden under Blockets drygt 20-åriga historia för en enskild månad. Under 2015 slogs Blockets trafikrekord under en enskild månad med 114 miljoner besök.