Hoppa till innehållet

Hemlagad mat är hetaste delningstrenden

Hemlagad mat som slår maten på restauranger och når kunderna direkt är en självklar och växande del av delningsekonomin, skriver Di Digitals foodtech-bloggare Johan Jörgensen.

Det kokar i hemmaköken! Häromveckan kunde vi läsa i DI Digital om Wunderchef, som levererar hemlagad mat i Malmö. På FundedByMe körs just nu en crowdfundingkampanj för Select Cook som kopplar samman hemmakockar och kunder. Och i Stockholm levererar föregångaren Gastronaut (som i december utsågs till ”Food Tech Company of the Year” på Sweden Demo Day) mat från snart 200 hemmakockar till olika hotspots runt om staden.

Fenomenet är inte unikt svenskt – det finns flera olika aktörer runt om i världen – men av allt att döma kommer Sverige att gå i bräschen. Orsaken stavas matkultur och matkassar.

Låt oss börja med den senare. Matkassar är en mycket typisk svensk företeelse som fått internationella vingar. Det är ingen slump att svenskar ligger bakom den tysk-amerikanska succén Hello Fresh.

Läs även: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte

Och det är inte konstigt att matkassar betraktas som en av stora förändringarna inom svensk mattradition (det kommer större förändringar, men mer om det en annan gång). Vi jobbar mycket, har låg andel hemmafruar eller hemmamän, husan och kokerskan har försvunnit sedan länge och vi är – ganska många av oss – relativt dåliga i köket. Matkassen gör det enklare för stressade familjer att lösa sitt middagsproblem. Gamla nyheter. Men det är inte alltid supergott och jag måste fortfarande laga till det hela. Matkassar går därmed bara halva vägen. Alternativet är att beställa hem från restaurang, men det kan kännas övermaga och lite väl lyxigt i vardagen. Hemmakockar…

Foto:
Det vattnas i munnen på näringsminister Mikael Damberg. Jobb och mat på samma gång.

Matkultur är en annan fråga. Vi älskar att testa ny mat, vi reser mycket, är öppna och generellt hyfsat kosmopolitiska. Men om vi har svårt att laga vanlig mat – försök då laga något från hyllade matkulturer som Somalia, Pakistan eller Mexiko. Det är synd, eftersom mat är en väg in i helt nya upplevelser. Och det finns massor av upplevelser som inte ryms inom ramen för det nuvarande, svenska restaurangsystemet. Igen, hemmakockar…

Läs även: ”En köttsektor i kris satsar på andra alternativ”

Det är nästan konstigt att det inte har hänt tidigare. Hemmakockarna är givetvis en självklar del av delningsekonomin. Att kunna utnyttja kompetenserna hos massor av individer som kan utnyttja redan befintliga investeringar i utrustning (kök) är helt enkelt en massiv effektivisering som därtill ger utrymme för att förändra alltifrån kulturupplevelser till stadsbyggnation. En hemmakock kan ju bli kock för ett helt hus, en mikroentreprenör i en blandad stad.

Och plötsligt kan vi få nästa nivå av matkassen – den lagade matkassen.

Det finns också en social aspekt av det hela. Det finns massor av människor här i landet som kan laga fantastisk mat, men som kanske inte har samma enkla väg in på arbetsmarknaden som Dagens Industris läsekrets. Påfallande många av dem kommer från stora (storslagna) men okända och otillgängliga matkulturer, vilket innebär att vi, kunderna, också missar möjligheter till intressanta matupplevelser. Eftersom det faktiskt går att försörja sig som hemmakock är detta dessutom en väg till egen försörjning. Och vill man till äventyrs ha ett jobb på en restaurang så är det ju inte fel att ha bevisat sig kunna hantverket och därtill kunna ta med sig en kundkrets. Men det är ett senare steg och faktiskt inget som är centralt.

Läs även: Därför storinvesterar Campbells soppor i framtidens mat

Det centrala är att hemmakockarna står för bättre mat än många restauranger som kan leva på sitt läge på hörnet. En hemmakock som lagar dålig mat får inga kunder. Och eftersom hemmakockarna ofta tenderar att vara matnördar så levererar de bättre mat än trötta anställda som tvingas laga den mat som restaurangen serverar snarare än den som de älskar att laga. Jämför en arbetare på en sunkig bilverkstad som tvingas reparera gamla Opel-bilar, snarare än att meka med sin årgångs-Jaguar.

Är det lagligt? Absolut, men man måste bli registrerad och stå under tillsyn som vilken restaurang som helst.

Är det gott? You bet!

Artikelförfattaren är rådgivare till Gastronaut och expert i regeringens utredning om delningsekonomin. Han tycker att delningsekonomi plus hemmakockar är det bästa som hänt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera