Annons

Hemligt Malmöbolag ska “touchifiera” e-handeln

Tom Gajdos, grundare och teknikchef på Touchize. Foto: pressbild.
Tom Gajdos, grundare och teknikchef på Touchize. Foto: pressbild.
Efter tre år av hemlighetsmakeri träder startupbolaget Touchize nu fram i ljuset. Med en patenterad mjukvara och 15 miljoner kronor på fickan ska man göra det enklare och roligare att shoppa med mobilen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Touchize startades i början av 2014 av Tom Gajdos, en civilingenjör med 12 års erfarenhet inom mobilbolag som Ericsson och Sony Mobile i Malmö. Tanken var att bygga ett mjukvarubolag för att förbättra shoppingupplevelsen i surfplattor och smarta telefoner. Bland annat kan kunden enkelt ”drag-and-droppa” varor på skärmen in i den virtuella kundkorgen. 

”Vi har nu en fungerande mjukvara som genomgår en patentprocess. Den skapar ett mer fysiskt navigationssystem, gjord för en pekskärm. Vi vill byta ut den tråkiga orderprocessen mot en köpupplevelse”, säger Tom Gajdos, som även är teknikchef på Touchize.

Som bevis för att tjänsten behövs nämner han en färsk rapport från betalbolaget Dibs. Den visar att fyra av tio mobila konsumenter avbrutit minst ett köp på grund av problem med navigationen i mobilen.

”Idag har ju många nätbutiker mobilanpassat sina sajter. Men man utnyttjar ändå inte fördelarna som finns i en pekskärm. Det innebär ofta att skärmstorleken begränsar köpupplevelsen”, säger Sïmon Saneback (NTL), medgrundare på riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL), som nyligen gjort sin första investering i Touchize.

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot

Sedan starten har Touchize tagit in 15,2 miljoner kronor i riskkapital. Bland ägarna finns en handfull profiler inom it, detaljhandel och finans. En av dessa är Bjarne Mumm, tidigare koncernchef på Åhlénsgruppen och idag bland annat styrelseordförande för Kjell&Co. Nu ansluter sig alltså även Wellstreet till ägarledet.

”Touchize har redan en handfull kunder. Men vi ska hjälpa dem nå fler, främst inom områden som mode, mat och kosmetika i Norden”, säger Sïmon Saneback på Wellstreet.

Touchize har än så länge endast sex medarbetare och en förhållandevis blygsam omsättning. Men enligt Tom Gajdos är potentialen för deras “touchifiering”-mjukvara enorm, både i Norden och globalt.

”Vår mjukvara genererar fler produkter i varje varukorg och fler kunder till kassan. Kunder ökar i regel sin försäljning med betydligt mer än det kostar att installera produkten”, säger han.

Läser du detta i mobilen eller paddan? Då kan du testa Touchizes demo här

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer