Hoppa till innehållet

Hemligt Malmöbolag ska “touchifiera” e-handeln

Efter tre år av hemlighetsmakeri träder startupbolaget Touchize nu fram i ljuset. Med en patenterad mjukvara och 15 miljoner kronor på fickan ska man göra det enklare och roligare att shoppa med mobilen.

Tom Gajdos, grundare och teknikchef på Touchize. Foto: pressbild.
Tom Gajdos, grundare och teknikchef på Touchize. Foto: pressbild.

Touchize startades i början av 2014 av Tom Gajdos, en civilingenjör med 12 års erfarenhet inom mobilbolag som Ericsson och Sony Mobile i Malmö. Tanken var att bygga ett mjukvarubolag för att förbättra shoppingupplevelsen i surfplattor och smarta telefoner. Bland annat kan kunden enkelt ”drag-and-droppa” varor på skärmen in i den virtuella kundkorgen. 

”Vi har nu en fungerande mjukvara som genomgår en patentprocess. Den skapar ett mer fysiskt navigationssystem, gjord för en pekskärm. Vi vill byta ut den tråkiga orderprocessen mot en köpupplevelse”, säger Tom Gajdos, som även är teknikchef på Touchize.

Som bevis för att tjänsten behövs nämner han en färsk rapport från betalbolaget Dibs. Den visar att fyra av tio mobila konsumenter avbrutit minst ett köp på grund av problem med navigationen i mobilen.

”Idag har ju många nätbutiker mobilanpassat sina sajter. Men man utnyttjar ändå inte fördelarna som finns i en pekskärm. Det innebär ofta att skärmstorleken begränsar köpupplevelsen”, säger Sïmon Saneback (NTL), medgrundare på riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL), som nyligen gjort sin första investering i Touchize.

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot

Sedan starten har Touchize tagit in 15,2 miljoner kronor i riskkapital. Bland ägarna finns en handfull profiler inom it, detaljhandel och finans. En av dessa är Bjarne Mumm, tidigare koncernchef på Åhlénsgruppen och idag bland annat styrelseordförande för Kjell&Co. Nu ansluter sig alltså även Wellstreet till ägarledet.

”Touchize har redan en handfull kunder. Men vi ska hjälpa dem nå fler, främst inom områden som mode, mat och kosmetika i Norden”, säger Sïmon Saneback på Wellstreet.

Touchize har än så länge endast sex medarbetare och en förhållandevis blygsam omsättning. Men enligt Tom Gajdos är potentialen för deras “touchifiering”-mjukvara enorm, både i Norden och globalt.

”Vår mjukvara genererar fler produkter i varje varukorg och fler kunder till kassan. Kunder ökar i regel sin försäljning med betydligt mer än det kostar att installera produkten”, säger han.

Läser du detta i mobilen eller paddan? Då kan du testa Touchizes demo här

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera