Hoppa till innehållet

Hemnets notering övertecknad – värderingen hamnar på 11,6 miljarder

Bostadsplattformen Hemnets orderbok har blivit fulltecknad inför noteringen på tisdag. Noteringspriset kommer därför att hamna i det övre noteringsintervallet, enligt uppgifter till Bloomberg.

Hemnets vd Cecilia Beck-Friis.
Hemnets vd Cecilia Beck-Friis.Foto: Jonas Eng
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Bloomberg kommer de som tecknat aktier i Hemnets HEM -3,21%Dagens utveckling börsnotering att få en tilldelning i det övre prisintervallet på 115 kronor. Noteringsintervallet har tidigare angetts till 95–115 kronor. Detta skulle innebära att bostadsplattformens värdering hamnar på 11,6 miljarder kronor. Hemnet ska noteras på Stockholmsbörsen nu på tisdag den 26 april.

Enligt Bloomberg är nu orderboken övertecknad. Dessutom ska noteringen inklusive övertilldelningsoptionen, en så kallad ”greenshoe”, inbringa 2,26 miljarder kronor enligt nyhetsbyrån.

Läs Di:s Magnus Dagels analys inför noteringen: Alla stjärnor står rätt för Hemnet – då rusar värderingen i noteringen

Hemnet grundades 1998 och har sedan dess växt till en plattform med omkring 62,5 miljoner besök i månaden. Under 2020 levererade bolaget en nettoomsättning på 544,1 Mkr vilket var en ökning från 444,4 under 2019. Rörelseresultatet landade på 110,5 Mkr vilket var en ökning från 98,7 Mkr året före. 

I dag ägs Hemnet till 60 procent av det amerikanska riskkapitalbolaget General Atlantic, medan it-entreprenörerna Henrik Persson och Pierre Siri kontrollerar 17 procent genom sitt gemensamma investeringsbolag Sprints Capital. 

Läs mer: Hemnet går till Stockholmsbörsen – ambition nå värdering på 10 miljarder

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera