Hoppa till innehållet

Hemvändaren Johan Brenner är orolig för startup-Sverige

Riskkapitalisten Johan Brenner, partner i Creandum, har bevittnat en svenskinvasion under sina tre år i Silicon Valley. Samtidigt befarar han att Sverige riskerar halka efter som startupnation.

Johan Brenner, partner i Creandum, står utanför entreprenörstäta Coupa Café i Palo Alto, Kalifornien. Om några veckor flyttar han hem till Stockholm igen.
Johan Brenner, partner i Creandum, står utanför entreprenörstäta Coupa Café i Palo Alto, Kalifornien. Om några veckor flyttar han hem till Stockholm igen.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) Eftermiddagskaffet hägrar och Coupa Café är fullt av folk. Kafét är ett klassiskt vattenhål i entreprenörssvängen och här har många viktiga möten hållits genom åren.

Johan Brenner, partner i riskkapitalbolaget Creandum, slår sig ner vid ett av borden utomhus med en läsk. Det är soligt och varmt, som vanligt nere i dalen. Klimatets inverkan på innovationskraften i området är ett känt faktum. 

“Få människor vill flytta härifrån när de väl har kommit hit”, säger han.

Ändå ska Johan Brenner flytta hem till Stockholm om några veckor. Det är dags för honom att återgå till moderskeppet ett tag, även om han redan har inplanerade resor till Silicon Valley i höst.

“Den svenska trafiken över hit är mycket större än vad jag trodde, och det är två-tre gånger fler som kommer hit nu jämfört med när flyttade över för tre år sedan. Det kan man inte minst se i den senaste batchen i acceleratorn Y Combinator, där det var två svenska bolag med och totalt sex nordiska”, säger Johan Brenner.

Varje dollar i USA är värd mer än varje dollar i Europa.

Han säger att en tredjedel till hälften av Creandums portföljbolag är tvungna att bli framgångsrika i USA för att växa. Skälen till det är flera. Dels att USA är världens största marknad för mjukvara, dels att alla stora plattformsbolag med stor makt över distributionskedjan finns här, som Facebook, Google och Apple. Skalbarheten är också en viktig faktor, menar Johan Brenner.

Därför har han och kollegan Joel Eriksson varit stationerade Silicon Valley. 

“I början var vi lite lockade av att investera i bolag här och gjorde ett par såddrundor”, säger Johan Brenner. 

Vad resultatet av dem blir återstår att se, men Creandum övergav snabbt den lokala investeringsplanen. Istället satsar man på att hjälpa befintliga och nya portföljbolag med kontakter i dalen.

“Varje dollar i intäkter från USA är värd mer än varje dollar i Europa. Här sker även 80 procent av alla bolagsuppköp och riskkapitalet i senare skeden finns här”, säger Johan Brenner.

Riskvilligheten i Silicon Valley är också större, vilket är en av de största lärdomarna från ett investerarperspektiv, tycker han.

Men att vara ett Stockholmsbaserat riskkapitalbolag med kontor i Silicon Valley har sitt pris. Nio timmars tidsskillnad är inte att leka med och det har blivit många tidiga mornar och resor över Atlanten.

“I morse diskuterade vi ett spännande bolag inom ‘foodtech’, som har att göra med logistik. Vi känner flera av bolagen här borta som har gjort det och kunde direkt ta kontakt med affärsänglar och investerare här för att utvärdera om det var en intressant investering eller inte”, säger Johan Brenner om den här dagens morgonmöte med Creandums andra partners i Sverige.

Ett bolag som Creandum nyligen har investerat i inom foodtech är Cornershop, där en av medgrundarna, Oskar Hjertonsson, är svensk. Tjänsten bygger på ett liknande upplägg som den amerikanska matleveranstjänsten Instacart har, men för den latinamerikanska marknaden. 

“Det är verkligen en fråga om det kommer att fungera eller inte, även om vi tror mycket på modellen för Latinamerika. Den typen av värdefull intelligens kan vi få från vårt nätverk här”, säger Johan Brenner.

Johan Brenner och Joel Eriksson

Johan Brenner och Joel Eriksson på The Battery i San Francisco, där de har haft många möten med entreprenörer. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Han och Joel Eriksson har också jobbat en hel del med Creandums svenska portföljbolag Neo Technology, som har kontor i Silicon Valley, och den danska vinappen Vivinos utveckling här. När Oculus AI, VR-bolaget som Facebook numera äger, köpte upp den svenska VR-startupen 13th Lab i slutet av 2014 fanns Creandum tillgänglig som strategisk partner.

Läs mer: Så mycket betalade Facebook för svenska 13th Lab

De träffar även ofta bolag som åker till Silicon Valley innan man har en investering på plats. Då kan Creandum få första tjing. Två exempel på det är just Cornershop och Göteborgsbolaget Football Addicts. 

“På sikt kommer vi säkerligen att investera lite mer i USA, framförallt i de nordiska och europeiska entreprenörerna som kommer hit direkt”, säger Johan Brenner.

Förutom att träffa nordiska bolag går de på de stora acceleratorernas demodagar, som Y Combinator, 500 Startups, Alchemist och Hardware Club. Och håller de viktigaste riskkapitalbolagen uppdaterade om Creandums portfölj. 

Det andra mötet är svårt.

“Det är oerhört lätt att få till ett första möte här, men det andra mötet är svårt och att få till kontinuerliga relationer. De kan man inte bygga om man inte är här”, säger Johan Brenner.

Han har hållit i de mer seniora kontakterna, medan Joel Eriksson har skapat relationer med unga entreprenörer och nya riskkapitalfonder.

“Jag ser nu fram emot att hjälpa till med att bygga flera framgångsrika bolag i Europa. Det händer så mycket där nu och då blir vårt nätverk i USA ännu viktigare”, säger Johan Brenner.

Hans efterträdare i Silicon Valley blir Carl Fritjofsson, som jobbade på Creandum i Stockholm för fem år sedan men gick vidare och medgrundade presentkortsbolaget Wrapp.

Wrapp är ett av Creandums portföljbolag som inte lyckades i USA. För långt ifrån allt är guld och gröna skogar med investeringar. 

Läs också: De svenska riskkapitalisternas sämsta it-investeringar

“Vi överskattade Rocket Internet som konkurrent och skulle istället ha fokuserat på en marknad först. Ett annat misstag var att dela upp produktorganisationen”, säger Johan Brenner om Wrapp.

Han menar att Wrapps misslyckande i USA kan tjäna som en lärdom för alla bolag. Nämligen den att man inte ska etablera sig här utan att ha en så kallad “product market fit”, ett begrepp som används flitigt i Silicon Valley. Det handlar helt enkelt om rätt produkt för rätt marknad, vilket inte alltid är så enkelt i praktiken.

“Wrapp etablerade sig i USA innan man hade product market fit, påhejad av investerarna. När man väl har anställt folk här är det svårt att backa”, menar Johan Brenner.

I början av förra året stängde Wrapp ner USA-kontoret och slickade sina sår i Sverige, där bolaget har gjort en omstart. Johan Brenner vill fortfarande tro att det kan lyckas. Wrapps medgrundare och förre vd Hjalmar Windbladh har gått vidare och startat riskkapitalbolaget EQT Ventures, som har tagit in en jättefond på 5,25 miljarder kronor.

“Jag har stor respekt för Hjalmar och EQT. Kul att de har fått ihop en stor fond, som också kan investera i senare skeden, vilket är något vi har efterfrågat”, säger Johan Brenner.

Läs också: Bekräftat: Så stor blir EQT:s rekordfond

De båda riskkapitalbolagen kommer att mötas både som konkurrenter och medinvesterare, menar han, men tror att EQT:s stora fond innebär en utmaning.

“Till syvende och sist måste du skapa avkastning. Har du tagit in 5 miljarder måste du i alla fall ta tillbaka tre gånger pengar, det vill säga 15 miljarder. Det blir en utmaning att få ihop siffrorna i slutändan och vi får se hur det har gått när vi sitter här om tio år”, säger Johan Brenner.

Och han är orolig för Sverige som startupland. De svenska bolagen vi i dag skryter om, som Klarna och Spotify, startades för 5–10 år sedan då det fanns komparativa fördelar bland annat för att Iphone ännu inte fanns.

Vi har inte direkt 330 soldagar om året att locka med.

“Vi kunde starta industrier som kunde bli konkurrenskraftiga från ett litet land, men i dag är teknik- och utvecklingskostnaderna minimala och det finns plattformar för att starta något direkt var som helst ifrån”, säger Johan Brenner.

Då blir plötsligt andra saker viktiga, som marknadsstorlek, antal utvecklare och infrastruktur som bostäder. 

“Det finns en massa bra bolag i Norden och Sverige, men marknaderna är mindre och det enda sättet vi kan vara konkurrenskraftiga på är att attrahera de smartaste människorna. Då måste grundläggande saker vara på plats, som ett fungerande optionssystem, ingenjörer, expressvisum och bostäder. Jag tror inte att politikerna förstår hur snabbt det går och vi har inte direkt 330 soldagar om året att locka folk med”, säger Johan Brenner. 

Han är oroad över om det ska bli som med det svenska tennisundret. På 80-talet var sex svenska spelare i topp, men sedan öppnades Östeuropa upp på 90-talet och hungriga spelare därifrån tog över. Sedan dess har de svenska spelarna inte nått toppen, förutom Robin Söderling.

“När världen blir plattare snabbt tar det lång tid att komma igen”, säger Johan Brenner.


Johan Brenners tips till entreprenörer som siktar mot USA:

  • USA är inte rätt för alla, men det kan ändå vara viktigt att lägga tid på att skapa relationer där.
  • Etablera bolaget i USA när det rätt tidpunkt, det vill säga ”product market fit”, vilket innebär att man redan har kunder, användare och intäkter på plats.
  • Västkusten är inte rätt för alla och man ska ha stor respekt för sex respektive nio timmars tidsskillnad. 
  • För att lyckas i USA måste en av grundarna eller en person i ledningsgruppen vara på plats.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera