Annons

Hennes mobiluppstickare vill konkurrera med de stora operatörerna

Martina Klingvall är vd och grundare av Telness. Foto: pressbild
Martina Klingvall är vd och grundare av Telness. Foto: pressbild Foto: pressbild
Martina Klingvall lämnade rollen som säljchef för Telenors småföretagartjänster. Nu startar hon en egen mobiloperatör och backas med 14 miljoner i riskkapital.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Telekomjättar som Telenor, Telia, Tele2 och Tre dominerar den svenska operatörsmarknaden. Men när det kommer till telefonlösningar för småföretag finns det en tom nisch. Det menar, Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, som nu lanserar mobiloperatör Telness (NTL), riktad mot just småföretagare. 

Inför lanseringen har Telness tagit in 14 miljoner kronor. De flesta investerarna har en bakgrund från private equity, telekom eller som entreprenörer. Bland investerarna finns Andreas Bernström, tidigare vd för Rebtel (NTL) och medgrundare av Sinch (NTL), Viveka Ekberg, styrelseproffs och tidigare vd för PP Pension, samt investeringsbolaget JCE Investments.

”Vi har försökt vara noga med att ta in smarta pengar. Och det har varit ett högt investerarintresse. Vi är övertecknade flera gånger om och till slut blev vi tvungna att tacka nej till mer kapital”, säger Martina Klingvall. 

Martina Klingvall hade arbetat för Telenor i sex år när hon tog beslutat att lämna storbolaget för att starta eget.

Läs även: En mobil skapar 86 kg avfall: ”Uppgradera istället för att köpa”

”Vi använder Telias nät men sen har vi byggt en egen plattform. Vi blir som internetbanken för bankvärlden fast det här är för telekom”, säger Martina Klingvall.

”Jag har länge sett ett behov att förbättra tjänsten för småföretagarna. Och även om jag tyckte att någon skulle göra det så kändes det som ett stort steg att göra det på egen hand. Men när jag insåg att jag kunde göra det så var det fullt flås”, säger hon.

Läs även: Analys: Tesla är för elbilar vad Apple varit för mobiler

Telness är inte den första uppstickaren bland mobiloperatörer. Tidigare har bland annat Hallon och Vimla dykt upp som digitala alternativ för privatpersoner. Däremot har båda startats av stora telekombolag.

Bolaget har ännu inte gjort någon marknadsföring, förutom ett par privata statusrapporter på Facebook och Linkedin. Det har däremot gett resultat.

”Vi har snart 400 bolag som har skrivit upp sig. Helt galet roligt med tanke på att vi inte har marknadsfört tjänsten alls”, säger Martina Klingvall.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies