Hoppa till innehållet

Hennes ”anti-Instagram” växte 600 procent: ”Våra unga kunder har aldrig framkallat en bild”

”Once upon” är motreaktionen till snabbheten i sociala medier – och folk älskar det. Förra året ökade omsättningen med 600 procent. ”Kunder sitter på bussen och gör en bok”, säger vd:n och grundaren Lina Andersson.

Lina Andersson är vd och grundare av Once upon. Bolaget omsatte 2019 36 miljoner kronor, upp från 6 miljoner året innan.
Lina Andersson är vd och grundare av Once upon. Bolaget omsatte 2019 36 miljoner kronor, upp från 6 miljoner året innan.

Från en 1800-talsvilla i Skellefteå styrs ”Once upon” – appen som enkelt använder det mobila bildbiblioteket till att göra en snygg fotobok.

Företaget bildades 2016 som en motreaktion till Instagram och andra sociala medier som är, menar Lina Andersson, ”förgängliga”.

”Det ligger i tiden att man vill ha något fysiskt. Vi kan se våra yngre kunder som aldrig framkallat en bild men som upptäcker hur det är att hålla i något riktigt”, säger hon.

Tjänsten lanserades skarpt 2017 och 2018 omsatte bolaget sex miljoner kronor. 2019 hade den siffran stigit till 36 miljoner.

Läs mer: Skellefteåbolaget tar in 16 miljoner – storsatsar på fotoböcker

En del av hemligheten, säger hon, ligger i de kapitalrundor som bolaget gjort för att kunna expandera. Men i första hand har Once upon helt enkelt bara vuxit där de stått.

”Vi är störst i Tyskland, där har vi gått bättre än väntat. Vi valde snabbt att gå utanför Sveriges gränser och i dag finns vi på alla västeuropeiska marknader”, säger hon.

Hon understryker att bolaget hela tiden har haft en mentalitet av att tänka stort. Det i kombination med svensk design har varit ett framgångsrecept såhär långt.

”Vi märker att designen är en stor dragningskraft”, säger hon och utvecklar:

”Vi ville testa designen vi hade och möta människor på sättet vi är. Från början visste vi inte om vi skulle behöva lokalanpassa kommunikationen, men det har funkat väldigt bra ändå. Nu finns vi på lokala språk, men i övrigt har vi gått ut på samma sätt på alla marknader.”

Vi ska produktutveckla samtidigt som vi ska testa nya marknader

Sociala medier är den primära marknadsföringskanalen och enkelheten i appen bygger på en layoutalgoritm som beskrivs som bolagets garanti för att boken blir exakt så snygg som användaren hoppas.

Once upon vill också skilja sig från andra fotoboktjänster där användare laddar upp sina bilder och tas genom ett flöde och tillslut gör köpet – allt vid en och samma tidpunkt.

Appen möjliggör att det egna bokprojektet hålls öppet och går att fila på över tid.

”Du har inte en massa tid att göra en hel bok under en dag. Du har fragment av tid och kan göra lite i taget. Vi har många som sitter på bussen och lägger in bilder i en bok, och sedan kanske fortsätter i reklampausen på tv”, säger Lina Andersson.

Från och med 2019 kan användaren dessutom dela sitt projekt med andra – en partner eller vän – och på så vis tillsammans förädla ett minne i bokform.

Vad är ert nästa steg i utvecklingen?

”Det handlar dels om att växa där vi finns. Men vi har stora planer ska ta tjänsten vidare och satsa på produktutveckling samtidigt som vi ska testa nya marknader.”

Är USA en av dem?

”Det finns många spännande marknader”, skrattar hon utan att avslöja exakt var fokus ligger.

”Vi vill fortsätta innovera inom området 'minnen'. Vi har aldrig kunnat spara minnen på det här viset tidigare. Och vi vill hjälpa användaren att hantera det här berget av bilder vi samlar på oss och göra det till något bestående.”

Once Upon var ett av bolagen som var med i Di Digitals Startup Tour under 2018. Bolaget medverkade i deltävlingen i Luleå.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera