Hoppa till innehållet

Hennes ”anti-Instagram” växte 600 procent: ”Våra unga kunder har aldrig framkallat en bild”

”Once upon” är motreaktionen till snabbheten i sociala medier – och folk älskar det. Förra året ökade omsättningen med 600 procent. ”Kunder sitter på bussen och gör en bok”, säger vd:n och grundaren Lina Andersson.

Lina Andersson är vd och grundare av Once upon. Bolaget omsatte 2019 36 miljoner kronor, upp från 6 miljoner året innan.
Lina Andersson är vd och grundare av Once upon. Bolaget omsatte 2019 36 miljoner kronor, upp från 6 miljoner året innan.

Från en 1800-talsvilla i Skellefteå styrs ”Once upon” – appen som enkelt använder det mobila bildbiblioteket till att göra en snygg fotobok.

Företaget bildades 2016 som en motreaktion till Instagram och andra sociala medier som är, menar Lina Andersson, ”förgängliga”.

”Det ligger i tiden att man vill ha något fysiskt. Vi kan se våra yngre kunder som aldrig framkallat en bild men som upptäcker hur det är att hålla i något riktigt”, säger hon.

Tjänsten lanserades skarpt 2017 och 2018 omsatte bolaget sex miljoner kronor. 2019 hade den siffran stigit till 36 miljoner.

Läs mer: Skellefteåbolaget tar in 16 miljoner – storsatsar på fotoböcker

En del av hemligheten, säger hon, ligger i de kapitalrundor som bolaget gjort för att kunna expandera. Men i första hand har Once upon helt enkelt bara vuxit där de stått.

”Vi är störst i Tyskland, där har vi gått bättre än väntat. Vi valde snabbt att gå utanför Sveriges gränser och i dag finns vi på alla västeuropeiska marknader”, säger hon.

Hon understryker att bolaget hela tiden har haft en mentalitet av att tänka stort. Det i kombination med svensk design har varit ett framgångsrecept såhär långt.

”Vi märker att designen är en stor dragningskraft”, säger hon och utvecklar:

”Vi ville testa designen vi hade och möta människor på sättet vi är. Från början visste vi inte om vi skulle behöva lokalanpassa kommunikationen, men det har funkat väldigt bra ändå. Nu finns vi på lokala språk, men i övrigt har vi gått ut på samma sätt på alla marknader.”

Vi ska produktutveckla samtidigt som vi ska testa nya marknader

Sociala medier är den primära marknadsföringskanalen och enkelheten i appen bygger på en layoutalgoritm som beskrivs som bolagets garanti för att boken blir exakt så snygg som användaren hoppas.

Once upon vill också skilja sig från andra fotoboktjänster där användare laddar upp sina bilder och tas genom ett flöde och tillslut gör köpet – allt vid en och samma tidpunkt.

Appen möjliggör att det egna bokprojektet hålls öppet och går att fila på över tid.

”Du har inte en massa tid att göra en hel bok under en dag. Du har fragment av tid och kan göra lite i taget. Vi har många som sitter på bussen och lägger in bilder i en bok, och sedan kanske fortsätter i reklampausen på tv”, säger Lina Andersson.

Från och med 2019 kan användaren dessutom dela sitt projekt med andra – en partner eller vän – och på så vis tillsammans förädla ett minne i bokform.

Vad är ert nästa steg i utvecklingen?

”Det handlar dels om att växa där vi finns. Men vi har stora planer ska ta tjänsten vidare och satsa på produktutveckling samtidigt som vi ska testa nya marknader.”

Är USA en av dem?

”Det finns många spännande marknader”, skrattar hon utan att avslöja exakt var fokus ligger.

”Vi vill fortsätta innovera inom området 'minnen'. Vi har aldrig kunnat spara minnen på det här viset tidigare. Och vi vill hjälpa användaren att hantera det här berget av bilder vi samlar på oss och göra det till något bestående.”

Once Upon var ett av bolagen som var med i Di Digitals Startup Tour under 2018. Bolaget medverkade i deltävlingen i Luleå.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera