Hoppa till innehållet

Hennes app ska hjälpa mot dold sjukdom – nu backas bolaget av stjärninvesterare

Medtechbolaget Boost Thyroid tar in nytt kapital från bland andra Spotify-veteranen Sophia Bendz och riskkapitalbolaget Wave Ventures för att utveckla en app för sköldkörtelsjuka.

Press och Emil Fagander.
Press och Emil Fagander.Foto: Grundarna av medtechbolaget Boost Thyroid: Vedrana och Mikael Högqvist Tabor, tillsammans med Sophia Bendz, Spotify-veteran och investerare.

200 miljoner människor globalt lider av underfunktion i sköldkörteln, oftast till följd av den autoimmuna sjukdomen Hashimotos sjukdom. 

Forskaren Vedrana Högqvist Tabor har utvecklat en app för att hjälpa människor som lider av sköldkörtelproblem. Idén föddes när hon själv blev diagnostiserad med Hashimotos sjukdom och upplevde att sjukvården inte räckte till.

”De allra flesta som får diagnosen får en medicin utskriven och det är allt. Det är väldigt stor skillnad på attityden mot Hashimoto-patienter jämfört med diabetessjuka, som även det är en autoimmun sjukdom. Där finns det så mycket mer kunskap och stöd att få”, säger Vedrana Högqvist Tabor.

Hon grundade därför Boost Thyroid tillsammans sin make och kollega Mikael Högqvist Tabor. Medtechbolaget är i dag baserat i Berlin, men med flera svenskar i grundarteamet. Förra året gick appen live och finns i dag tillgänglig för IOS globalt.

Med hjälp av appen kan användare hålla reda på exempelvis symptom, medicinering, provsvar och livsstil och se över tid hur sjukdomen utvecklar sig. Det skapar både bättre förståelse för sjukdomen och ett verktyg för att enklare kunna kommunicera med sjukvården, menar Vedrana Högqvist Tabor.

Läs mer: Stjärninvesterare flockas runt digital pillerlåda 

Nu går bland andra Spotify-veteranen och stjärninvesteraren Sophia Bendz, riskkapitalbolaget Wave Ventures och TAT-grundaren Hampus Jakobsson in med kapital för att ta appen till nästa nivå med hjälp av artificiell intelligens. Totalt uppgår kapitaltillskottet till 320 000 euro, motsvarande drygt 3,3 miljoner kronor, inklusive finansiering från det tyska utbildnings- och forskningsdepartementet.

”Vedrana och Mikael tar sig an att lösa autoimmuna sjukdomar med en stark forskningsbakgrund kombinerat med teknisk expertis. Jag är glad att få vara en del av den här resan och möjligheten att skapa bättre hälsoutsikter för människor över hela världen”, säger Sophia Bendz enligt ett pressmeddelande.

Vedrana Högqvist Tabor menar att det är en angelägen fråga, eftersom det genomförs väldigt lite forskning på området. 

”Det är en massiv sjukdom som framför allt drabbar kvinnor, men det är svårt att få bra vård. Det är inte att läkarna inte vill hjälpa, men de famlar i mörkret eftersom forskningen saknas”, säger hon.

Enligt Vedrana Högqvist Tabor, som bland annat har forskat vid Karolinska Institutet i Stockholm, hjälper medicinen fullt ut för bara runt 25 procent av de som får sjukdomen, för 25 procent fungerar den inte alls och resterande 50 procent hamnar i en gråzon.

”För merparten av patienter hjälper den traditionella behandlingen bara lite grann, samtidigt som de inte får råd från sjukvården hur de kan förändra sin livsstil för att må bättre”, säger hon.

Läs mer: Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera