Nytt tvättprogram för Washaway, en digital tvättstuga som tar in 3 miljoner kronor i kapital.
Bland investerarna finns de fyra Spotify-veteranerna Tom Noble, Andres Sehr, Hatem Fassatoui och Jonas Axelsson samt affärsängeln Louise Samet, tidigare på Klarna.
Washaways koncept är enkelt. Genom bolagets app bokar kunden hemleverans av tvätt, kemtvätt samt skomakeri, lagning och skrädderi.
Tvätten hanteras i bolagets eget tvätteri och priserna varierar från 25 kronor för en skjorta till 490 kronor för ett duntäcke.
Idén kom från en av Washaways medgrundare, Jakob Markryd, som upptäckte en befintlig tvättjänst när han var i San Francisco.
”Vi märkte att människor kan ersätta det traditionella veckovisa tvättpasset med roligare sysselsättningar”, förklarar Linn Markryd, Washaways vd och medgrundare.
Pengarna ska räcka i ungefär ett år och ska bland annat gå till att anställa personal när bolaget skalar upp sin verksamhet.
Bolaget är i nuläget verksamt i Stockholms innerstad samt förorter som Solna, Bromma, Nacka och Sundbyberg. Washaway ska enligt bolaget ha använts av 2.000 personer.
Washaway vill expandera sin verksamhet i andra regioner i Sverige, såsom Göteborg och Skåne.
Liknande tjänster finns i flera europeiska länder. Två exempel är Zipjet i London och Jonny Fresh i tysktalande länder.
Washaway grundades 2017 av Lovisa Nordberg, Jakob Markryd och Joakim Aronsson. Senare anslöt Linn Markryd till grundarkretsen.
Förra året var bolaget bland de fyra utvalda företagen för att delta i Di Digitals pitchtävling Female Founders.